Onderdelen droper post

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Hallo,

Ik heb een probleem met een dropper uit een Cube Stereo 120 2022. Deze heeft een Cube dropper post maar er is wat mis in de cartridge. Weet iemand toevallig of en waar die te bestellen zijn? De zelf dropper is lastig te vinden. Cube maakt ze volgens mij niet zelf. Het lijkt erop dat ze van RFR zijn maar ik kan er verder weinig over vinden aan losse onderdelen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is toch een garantie geval. De fiets is nog zo jong . Of ben je al 2e eigenaar?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Klopt. Is zeker een garantie geval. Maar dan ben ik de dropper een paar weken kwijt en ik heb geen reserve zadelpen oid. Op mijn eigen fiets had ik ook een dropper en daar heb ik toen ook wel onderdelen nodig gehad en ik meen mij te herinneren dat die een cartridge van €35 had. Voor dat geld ga ik die dropper niet opsturen en wacht tot zij hem doorgestuurd hebben naar Cube enz enz. Dan fix ik 'm liever zelf.

Maar dan moet ik wel die cartridge vinden :oops:
marc94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 11:41
Mijn mountainbike: Wordt binnenkort vervangen

Volgens mij gebruikt Cube BrandX Ascend droppers op de stereo 120 (de pen van mijn 2021 Stereo lijkt er in ieder geval verdacht veel op). Ik zou alleen wel even met de dealer bellen om dat te verifiëren. Zou jammer zijn als je garantie vervalt omdat je hem openmaakt, om er vervolgens achter te komen dat het intern toch verschilt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als dat ding nu al kuren heeft heb ik er al geen vertrouwen meer in. In de oudijzerbak met dat ding en een echte van Bikeyoke of Thomson er in. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Bike-discount verkoopt ze. Misschien hebben die onderdelen.
"This species has amused itself to death"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb zo'n RFR dropper post in mijn plusbike. Ooit voor nog geen €80 gekocht. Elke 4-6 mnd even uit elkaar halen en hij doet het weer een poosje. Voor dat geld zou ik niet gaan investeren in een evt cartridge.

Koop dan een degelijke. Of even tijdelijk een vaste zadelpen erin. Die heb je al voor 2 tientjes.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: vr 29 april 2022, 23:45 Als dat ding nu al kuren heeft heb ik er al geen vertrouwen meer in. In de oudijzerbak met dat ding en een echte van Bikeyoke of Thomson er in. :-q
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Na jaaaaaaren Thomson te hebben gereden heb ik ongeveer 1 1/2 jaar geleden een OneUp gekocht, V2.1 met 210mm drop. Die drop was de reden om de Thomson aan de kant te leggen, 125mn is voor maat L gewoon te weinig.
Erg tevreden over de OneUp, hoewel er wel vaker een likje vet onder de collar moet dan bij Thomson.
Ik ben niet de lichtste rijder en de dropper zit in een HT die hier erg lompe rotsachtige trails voor z'n kiezen krijgt.
Wat mij betreft is een OneUp zeker het overwegen waard.
Verkrijgbaar in veel lengtes en binnen die lengte ook nog in te korten met shims (dus zonder zaag :wink: )
Zo kan je altijd de max. drop verkrijgen voor jouw frame en beenlengte.
Zelf te servicen met (enigszins) betaalbare spares.
Wel heeft OneUp een remote nodig met een lange hefboom.
De originele, of de iets voordeligere universele ZTTO.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

OneUp hoor ik inderdaad ook wel meer positieve verhalen over. Maar zelf geen ervaring mee. Waar je ik wel ervaring mee heb zijn droppers die beginnen te muiten. Rockshox komt er bij mij niet meer in. En wat er origineel in mijn Genius zat is inmiddels vervangen door een Bikeyoke. Dat had ik al bedacht bij aanschaf, zie wel hoelang die het knap doet, en dan gaat er iets anders is. (Dat was na twee jaar of zo iets) Als er één van dit jaar nu al begint, weg er mee.
◼︎ Go round the outside.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Inmiddels ben ik na veel zoeken ook iets verder. Het is een Tranz x ysp18. Niet een van de beste droppers die je kunt kopen maar goed.

Hij is voor de fiets van mijn vrouw. Die gaat de dropper niet zeer intensief gebruiken. Dus om meteen deze weg te mikken en een "goede" dopper te kopen vind ik ook weer zowat. Ik denk dat deze dropper het best lang uithoud bij haar. En aangezien hij nieuw is en vanaf het begin dit probleem heeft is het gewoon een productiefout. Ik krijg dus gewoon weer een nieuwe maar ik dacht bij mezelf als ik voor €35 het probleem verholpen heb zal ik dat meteen doen. Scheelt een dure dropper kopen en ik hoef hem ook niet op te sturen en te balen dat ze een maand niet kan fietsen.

Ik heb wel een site gevonden waar de cartridge van TranzX droppers worden verkocht maar daar staat die versie van mij net weer niet bij. Bovendien zijn ze €53 :-{ Is me ook stiekem net even teveel van het goeie. Ik ga nog even nadenken, misschien dat een andere dropper toch niet zo`n gek plan is. Kan ik daarna altijd nog de garantie unit verkopen als ik die terug krijg.

Bedankt voor het meedenken en de adviezen :wink:
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Op verschillende fora wordt aangegeven dat TranzX en Brand-x droppers i.i.g. intern hetzelfde zijn. CRC heeft Brand-x cartridges in het assortiment vanaf €36,99
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod200310
modder zuigt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou het onder garantie laten oplossen (waarschijnlijk krijg je dan gewoon een nieuwe) en er tijdelijk een goedkope vaste pen in zetten (tweedehandsje?).

Hier een Brand-X in huis die het al vier jaar probleemloos doet, eerste jaar in mijn eigen fiets (en dan regelmatig gebruikt) en daarna in de fiets van mijn vriendin waar hij een veel makkelijker leven heeft :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Tijgerhaai schreef: vr 29 april 2022, 23:45 Als dat ding nu al kuren heeft heb ik er al geen vertrouwen meer in. In de oudijzerbak met dat ding en een echte van Bikeyoke of Thomson er in. :-q
Ik had zo'n Cube ding, nooit problemen mee. Voor nieuwe fiets een KS gekocht, binnen de kortste keren krassen er op. Nieuwe schacht besteld, gewisseld en na twee ritten wéér krassen?!
Daarna een Brand-x besteld en weer twee jaar probleemloos gereden, nu een PNW wat ook Tranzx techniek is en die doet het wederom zonder gezeik. Het enige is dat ze allemaal een heel klein beetje zijdelingse speling hebben.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik heb de dropper vervangen. Ik heb een 2dehands Fox dropper hier op het forum gevonden en die zit er nu op.

De andere dropper gaat gewoon retour en het lijkt me dat die gefixt word onder garantie. En dan heb ik een reserve of ik verkoop hem. We zien wel.

Bedankt allemaal voor het meedenken :-q
Plaats reactie