Bidonboutje afgebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Duinbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 12:31
Mijn mountainbike: Specialized 29er

Een bidon boutje is afgebroken in mijn titanium frame. Getracht deze zelf eruit te halen met een extractie set, helaas is deze ook afgebroken (punt). Resultaat dat uitboren ook (nagenoeg)onmogelijk is. Wie o wie heeft een tip of een adresje (nabij Beverwijk).

Thanks 👍🏻
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Heb je een foto? Soms kan je met een dremel of vijl een sleufje maken en de schroevendraaier er in zetten. Of zit alles er te diep in?

Kruipolie er in spuiten? Als het boutje los zit, moet je hem er wel uit kunnen krijgen. Of een kleine, scherpe schroevendraaier er in tikken
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10863
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Heb je al geprobeerd een klein sleufje te maken, zodat je met een platte schroevendraaier een beetje grip krijgt?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat is het materiaal van het busje, en wat is het materiaal van het boutje?
De kans is groot dat er elektrische corrosie is opgetreden.
En dan zit het heel vast...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Duinbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 12:31
Mijn mountainbike: Specialized 29er

Een sleufje maken had ik als eerst geprobeerd, maar echt muur vast. Toen die extractie kit gebruikt, maar die brak af. Denk dat het gewoon muurvast zit in het frame 🙈. Het materiaal boutje is aluminium en het frame= titanium.

Alvast bedankt voor het meedenken :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Freezespray+centerpons en hamer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De beste oplossing is een camelbak :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 mei 2022, 19:49 De beste oplossing is een camelbak :wink:
Of gewoon geen alu boutjes meer gebruiken :)
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Duinbiker schreef: zo 1 mei 2022, 13:59 Een sleufje maken had ik als eerst geprobeerd, maar echt muur vast. Toen die extractie kit gebruikt, maar die brak af. Denk dat het gewoon muurvast zit in het frame 🙈. Het materiaal boutje is aluminium en het frame= titanium.

Alvast bedankt voor het meedenken :-q
De buizen zijn titanium, of de draadbus voor de bidon dat ook is vraag ik me af. Het zou ook een blindklinkmoer kunnen zijn, dat weten de titanium goeroes hier wel. Maar alu in een stalen bus kan ook vastrotten. Met die geharde extractor (k.tdingen) ben je vrij kansloos met boren.

Als je een lasser kent zou je kunnen vragen of hij/zij er een moertje op durft te lassen (op de extractor). Of met veel geduld en slijpsteentjes of freesjes en een dremel de extractor proberen weg te slijpen en dan met een linksdraaiende boor het boutje uitboren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het een blindklinkmoer is, dan kan je de kraag wegslijpen.
Dan valt ie in je frame, dus van tevoren kijken of de gaten bij je balhoofd of bracket groot genoeg zijn !
En dan een nieuwe er in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Met een steenboor zou je die extractor wellicht weg kunnen boren. Punt is van wolfraamcarbide, nog een slagje harder dan het staal van de extractor. Een 3mm boortje kost 2 euro ofzo. Ik heb zo wel eens een tap verwijderd. Laag toerental, hoge boorkracht, en snijolie gebruiken.

Misschien dat weg etsen met een zuur ook zou kunnen, titanium is behoorlijk ongevoelig voor dat soort stoffen. Edit: Caustic Soda gebruiken?

Draadvonken (EDM) zou wellicht ook kunnen, maar is meestal nogal duur.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Als je nu helemaal de chef bent, dan is het een gelijmde bus. Brander erop en kijken of je de hele draadbus er uit krijgt. Welk merk frame is het? En kun je een foto posten?
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Duinbiker schreef: za 30 april 2022, 14:45 met een extractie set, helaas is deze ook afgebroken (punt).
Het bekende probleem met deze goedkope extractorsets (4 of 5 uitdraaiers in een plastic doosje in de grabbelbak).
Ik lees dit steeds op autoklus fora, en heb het zelf ook ooit bij de hand gehad, maar weet niet meer (lang terug) hoe ik dit heb opgelost.

Volgens mij moet je gewoon uitboren met een geschikte boor of metaalfrees en goede boorgeleiding, of een zeskant kop oplassen (maar dat zal bij je frame wel geen optie zijn).

ouwetrappert
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het ding zit in de onderbuis van je frame.
Dus er past geen fatsoenlijke boormachine tussen en rechthouden én niet uitschieten wordt een hele uitdaging.

Ik zeg het nog een keer; Camelbak.

Of professionele hulp zoeken.

En een FOTO.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 mei 2022, 10:35 Het ding zit in de onderbuis van je frame.
Dus er past geen fatsoenlijke boormachine tussen en rechthouden én niet uitschieten wordt een hele uitdaging.

Ik zeg het nog een keer; Camelbak.

Of professionele hulp zoeken.

En een FOTO.
Ik acht het niet geheel onmogelijk :lol: Dit is een maat 46 frame en er zijn kleinere accuschroevers.. :-D

Afbeelding
Plaats reactie