derailleurkabelprobleempje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

ouwetrappert schreef: wo 4 mei 2022, 14:24
Kun je me melden welke maat de buitenkabel van die jagwire set is (diameter buitenkabel, 4 of 5 mm.)?

Dank van ouwetrappert
kabel is 4.2mm en het busje wat er op gaat 5.6mm
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q Precies eindkapjes (vooral bij derraileurkabel) nooit weglaten. Voegt of laat (meestal vroeg) wordt de kabel zo gecomprimeerd bij het schakelen dat de staalkabels van de mantel eruit schieten bij de kabelstoppen op het frame.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Inmiddels is e.e.a. gerepareerd (in eigen beheer):
De 3 uitelkaarvallende buitenkabelstukjes (van de beide derailleurs) vervangen door nieuwe stukjes buitenkabel, maat 4 mm. buitendiameter, die een lokale fietsenmaker (met ruim MTB's) met de eerder in de draad getoonde speciaaltang (of een lookalike) van de 25 m. rol knipte.
Ondanks de tang waren de knipplekken niet 100% rond, maar een combinatietang kon dit corrigeren.
Ik merkte trouwens in het reparatieproces, toen ik een van de buitenkabelstukjes toch nog iets korter wilde maken, dat een dremel met een diamantschijfje veel beter werkt dan die tang: perfect rond en glad doorgeslepen.
Ik kon alle eindkapjes van de kapotte stukken met succes overzetten naar de nieuwe buitenkabelstukjes.

Omdat de binnenkabel van een van de derailleurs nog goed was, heb ik die hergebruikt, maar liep tegen het probleem van het gaan rafelen aan, op het moment dat de binnen- door de buitenkabel gevoerd moet worden.
Ik denk/vermoed dat nieuwe binnenkabels door een pietsje soldeer of lak (aan het einde) daartegen gewapend zijn, maar hoe doe je dat bij gebruikte binnenkabel (waar het stukje dat in de klemschroef van de derailleur zat moet worden afgeknipt omdat het geplet/beschadigd/gerafeld is)??
Ik heb het bij een eerdere reparatie wel eens met soldeer geprobeerd, maar dat was geen succes (wrsch. omdat de kabel niet schoon genoeg te krijgen was om met succes te kunnen vertinnen).

Iemand een werkende oplossing daarvoor??
(en dan bedoel ik niet 'nieuw kopen')

ouwetrappert
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom vervang je de binnenkabel ook altijd :wink:
(terwijl 9 vd 10 keer de buitenkabel is versleten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

ouwetrappert schreef: wo 18 mei 2022, 16:27 Omdat de binnenkabel van een van de derailleurs nog goed was, heb ik die hergebruikt, maar liep tegen het probleem van het gaan rafelen aan, op het moment dat de binnen- door de buitenkabel gevoerd moet worden.
Ik denk/vermoed dat nieuwe binnenkabels door een pietsje soldeer of lak (aan het einde) daartegen gewapend zijn, maar hoe doe je dat bij gebruikte binnenkabel (waar het stukje dat in de klemschroef van de derailleur zat moet worden afgeknipt omdat het geplet/beschadigd/gerafeld is)??

Iemand een werkende oplossing daarvoor??
(en dan bedoel ik niet 'nieuw kopen')
Als je de kabel met een goede scherpe tang knipt rafelt deze niet of minder en is deze te hergebruiken (als je dat per sé wilt).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je 'm hebt afgeknipt is 'ie te kort, dus is hergebruik heel lastig :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ergo het hergebruik is beperkt voor een toepassing die met minder lengte toe kan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, ik hergebruik(te) regelmatig achterderailleur binnenkabels voor de voorderailleur.
Mits met een goede tang afgeknipt rafelden die meestal niet.

En anders toch een nieuwe binnenkabel erin, zo duur zijn die niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Ik wil niet eigenwijzig overkomen, maar nieuwe binnenkabeltjes zijn volgens mijn ogen toch met iets behandeld (aan het uiteinde) om het loskomen van de afzonderlijke litzes te verhinderen.
Het is toch niet de bedoeling dat ik met Chinezen ga hakkemailen om er achter te komen, wat ze daarvoor gebruiken/hoe ze dat doen (die kabeltjes zullen wel uit C. komen denk ik zo).

@Kermit: ik ben niet zo van het weggooien.

ouwetrappert
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zijn ze ook inderdaad. Geen idee of het soldeer is, een drupje secondenlijm of whatever.

Hergebruiken is meestal goed te doen, maar als hij te erg gerafeld is houdt het op toch?
Of je knipt er nog een stukje af, maar deze keer met een goede tang ;-)

Wat wellicht ook scheelt is als je hem afknipt terwijl hij in een stukje oude buitenkabel zit.
Dat is andersom ook een goede methode om een buitenkabel af te knippen, stukje oude binnenkabel erin laten zitten. Dan knijp je de buitenkabel niet plat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Ik vind op wikipedia het volgende:

(punt 2 en 3 dus in dit geval)


https://en.wikipedia.org/wiki/Bowden_cable

1.
A small ferrule , also called a 'crimp', (seen in the rear derailleur picture) may be crimped on to prevent cable ends from fraying.[11]

2.
Other methods to prevent fraying include soft or silver soldering the wire ends, or ideally by flash cutting the wires.

op een andere plek van de wiki:

3.
To avoid unraveling of the cable's wires during installation, manufacturers weld or crimp the ends.
Plaats reactie