Mavic ID360 slipt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nog een vraagje. Voor een fietsmaatje en collega heb ik geprobeerd zijn wiel (racefiets) te repareren. Betreft een mavic cosmic achterwiel met ID360 body.

Ook hij weet inmiddels dat mavic niet zo'n beste keus is maar vind de looks nog mooi genoeg om ze te blijven gebruiken :winkie:

Probleem was een hangende ketting die af en toe ook doortrapte. Bij het openmaken van de naaf viel op dat alles nogal verroest was. Dus alles zo goed als mogelijk schoongemaakt en weer roestvrij gemaakt. 2 lagers vervangen waaronder eentje uit de body (was een heel gedoe om die eindring eraf te krijgen ..) maar alles weer in elkaar kunnen zetten. Gesmeerd met minerale olie omdat ik dat had gelezen en keramisch vet.

Echter nu hoor ik van hem terug dat bij het aandraaien van de cassette deze doorslipt. Ook na montage blijft deze bij aanzetten doorslippen.

Ikzelf zit op een paar mogelijkheden;
- ratchets toch versleten
- teveel vet/olie waardoor deze doorslipt (Dt swiss noemt dit zelfs een van de meest waarschijnlijke oorzaken)
- de holle as in de naaf slipt door of dus eigenlijk de cassette en body slippen over de as heen.
- de veer is niet goed meer
- .....?

Vervanging van ratchets en veer is nog wel te vinden. Een Shimano body wordt al heel lastig. Een holle as wordt echt een uitdaging. Alles vervangen een wel heel duur verhaal ...

De MTB versie van deze ID360 is precies hetzelfde dus vandaar dat ik hier de vraag durf te stellen.

(Het liefst zou ik een complete nieuwe naaf in z'n wiel spaken .. maar dat is een laatste redmiddel 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Misschien een idee om de ratchets nog een keer open te leggen. Dat zou vrij eenvoudig moeten kunnen. Vel en olie er zoveel mogelijk af en zo droog mogelijk weer monteren. Eventueel heel klein beetje dunne olie, maar minimaal. Als het goed is heb je dan een (zeer) luide ratel, maar zou hij het beste in moeten grijpen.
Zo ja, dan weet je dat je de eerste keer te veel gesmeerd had en kun je opnieuw een poging wagen om met juiste dosering en middelen te smeren.
Als hij nog steeds niet goed ingrijpt in bijna droge toestand dan weet je dat er iets mis is. slijtage van de ratches, kracht vd veer, allemaal logische punten om goed na te kijken idd.
lijkt mij de snelste manier voor een eerste richting van je oplossing.
Succes!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ratchets vervangen omdat het andere niets uitmaakte en alles lijkt weer normaal te zijn. Kan de cassette idd weer gewoon aandraaien zonder dat deze doorslipt en even testen op een stadsfiets (ik heb verder geen enkele velgrem fiets meer 8) :o ) lijkt ook gewoon normaal te functioneren. Kon volledig kracht zetten zonder iets van speling.

Bij nader inzien ook wel toegeven dat de ratchets behoorlijk versleten waren ... De nieuwe pasten precies en veel minder speling.

Wat ik me nog afvraag is of de hoeveelheid tandjes op een ratchet er niet voor zorgen dat deze sneller slijten/kunnen gaan slippen. Hoe meer tandjes hoe minder hoog en groot deze zijn. Lijkt mij dat je dan sneller kans hebt op doorslippen.

Ofwel is meer tandjes wel altijd beter (behalve voor dat minimale verschil in aangrijpingspunt?)?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, minder tandjes is in principe duurzamer maar geeft minder aangrijpingspunten.
Bij DT Swiss heb je daarom de keuze uit meerdere opties, geen idee of andere merken die ratchets gebruiken dat ook bieden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie