Rockshox REBA SL servicen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
E.m.
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 4 mei 2022, 10:11

Hoi allemaal,

Net nieuw hier op het forum maar al wel enige MTB ervaring.

Nu heb ik een vraag over mijn rockshox REBA SL voorvork. Deze zit op een fiets die ik een tijdje terug op de kop heb getikt maar de beste man had geen idee of er ooit al wat aangedaan was. Dus nu wil ik hem servicen en na wat YouTube filmpjes en de handleiding er op na geslagen te hebben wil ik dat eigenlijk wel zelf doen want het lijkt me een leuk projectje.

Maar nu zit ik met de volgende vragen:

- Is dit überhaupt zelf te doen?
- Waar moet ik allemaal rekening mee houden?


En hebben jullie misschien tips en tricks?
Alvast heel erg bedankt!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

E.m. schreef: wo 4 mei 2022, 10:21 Hoi allemaal,

Net nieuw hier op het forum maar al wel enige MTB ervaring.

Nu heb ik een vraag over mijn rockshox REBA SL voorvork. Deze zit op een fiets die ik een tijdje terug op de kop heb getikt maar de beste man had geen idee of er ooit al wat aangedaan was. Dus nu wil ik hem servicen en na wat YouTube filmpjes en de handleiding er op na geslagen te hebben wil ik dat eigenlijk wel zelf doen want het lijkt me een leuk projectje.

Maar nu zit ik met de volgende vragen:

- Is dit überhaupt zelf te doen?
- Waar moet ik allemaal rekening mee houden?


En hebben jullie misschien tips en tricks?
Alvast heel erg bedankt!
Welkom!

Het is prima zelf te doen mits je een beetje handig bent. Op de site van Sram/Rockshox staan uitgebreide service manuals voor elk type vork.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Welkom E.m.,

Of dit zelf te doen is, hangt er vanaf hoe handig je bent.
Het is niet een heel simpel klusje maar met een beetje handigheid, geduld en goeie voorbereiding het goed te doen.

Paar tips;
- zoek exact uit welk type en jaartal de vork is
- zoek de daarbij behorende handleiding op
- aan de hand van de handleiding bepaal je welke materialen je nodig hebt zoals olie, seals en gereedschap
- bij demontage, servicehandelingen en hermontage exact de volgorde in de handleiding aanhouden

Succes!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
E.m.
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 4 mei 2022, 10:11

Alvast heel erg bedankt voor deze tips, ik ga om te beginnen is even zoeken of ik er achter kan komen uit welk jaar hij komt. Zijn daar nog trucjes voor? Ik ken wel de Sram site waar je dan de code van de voorvork in kan vullen maar daar komt dan te staan dat de code ongeldig is of misschien overeenkomt met een vervangend onderdeel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de site kan je gewoon je serie nr invullen en dan zie je het jaartal en hoe hij de fabriek heeft verlaten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E.m.
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 4 mei 2022, 10:11

Dat heb ik inderdaad geprobeerd maar dan komt er dus een melding dat het serienummer niet gevonden kan worden, ik probeerde al een screenshot bij te voegen maar dat lukte niet. Dus hieronder de tekst die dan letterlijk in beeld komt:

"Serial number entered not found.
This could be caused by an inaccurate entry or the number corresponds to a replacement part."

Inmiddels heb ik wel via google gezocht en hij komt overeen met het 2009/2010 model. Ook de service handleiding heb ik doorgenomen en ik denk dat het wel gaat lukken.

De olie die er ingaat heb ik ook gevonden en vanmiddag even langs de Pedaleur om te vragen of ze nog een service setje voor deze vork hebben.

Mochten ze het daar niet hebben, hebben jullie dan nog ideeën waar ik dat eventueel wel kan vinden? Via mantel kwam ik alleen bij service sets voor nieuwere vorken uit.

Ook heb ik nog een aanvullende vraag, ik heb namelijk ook nog een 2e hand stumpjumper op de kop getikt voor een paar tientjes, die ik wil gebruiken als donor fiets (zat namelijk allemaal nieuw spul op). Echter zit daar ook een Fox F90 RL vork op, mocht ik die in de toekomst ook nog eens willen servicen kan ik dan gewoon de 5wt olie van rockshox gebruiken of moet ik dan de Fox fluid (5wt olie) aanschaffen?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

E.m. schreef: vr 6 mei 2022, 08:12 Ook heb ik nog een aanvullende vraag, ik heb namelijk ook nog een 2e hand stumpjumper op de kop getikt voor een paar tientjes, die ik wil gebruiken als donor fiets (zat namelijk allemaal nieuw spul op). Echter zit daar ook een Fox F90 RL vork op, mocht ik die in de toekomst ook nog eens willen servicen kan ik dan gewoon de 5wt olie van rockshox gebruiken of moet ik dan de Fox fluid (5wt olie) aanschaffen?
5wt olie is 5wt olie, dat maakt in principe niets uit. Het kan ook lonen om olie van andere merken te kopen, die van Rockshox en Fox zijn behoorlijk duur.
Sneeuwmonster
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

sama schreef: vr 6 mei 2022, 09:21
E.m. schreef: vr 6 mei 2022, 08:12 Ook heb ik nog een aanvullende vraag, ik heb namelijk ook nog een 2e hand stumpjumper op de kop getikt voor een paar tientjes, die ik wil gebruiken als donor fiets (zat namelijk allemaal nieuw spul op). Echter zit daar ook een Fox F90 RL vork op, mocht ik die in de toekomst ook nog eens willen servicen kan ik dan gewoon de 5wt olie van rockshox gebruiken of moet ik dan de Fox fluid (5wt olie) aanschaffen?
5wt olie is 5wt olie, dat maakt in principe niets uit. Het kan ook lonen om olie van andere merken te kopen, die van Rockshox en Fox zijn behoorlijk duur.
Fox werkt ook met olie met PTFE toevoeging. Daar moet je wel rekening mee houden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de tijd van de F90 nog niet :wink:
De F90 kan je volgens mij naar een F100 ombouwen door een spacer te verwijderen.

Overigens zou ik erg achterdochtig zijn bij zulke oude vorken.
Eerst de speling op de bushings controleren, dan openmaken en de stanchions bekijken, voordat ik er iets aan uit zou geven.
Jaren achterstallig onderhoud laten hun sporen na, en dat is vaak onomkeerbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie