1x12: van 32t naar 34t -> ketting springt naar andere versnelling

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

At1 schreef: do 5 mei 2022, 19:41 Ik had exact dit eens met een vrij nieuwe fiets, met Shimano Xtr 12 speed. Tijdens een toertocht bij een Shimano post bij de start gevraagd of dit op te lossen was.
Zij gaven aan dat het normaal was.
Dat stelt toch enigszins gerust - thanks. Mocht ik uit perfectionisme er nog aan gaan rommelen en ik krijg het niet voor elkaar, dan kan ik daar op terugvallen 8)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Nadat ik van 32t naar 34t was gegaan begon mijn GX axs ook slecht te schakelen op de grootste bladen achter. Omdat ik vlak daarvoor een keer was gevallen dacht ik ook aan een verbogen derailleurpad. Dat bleek niet het geval. Daarna van alles geprobeerd om de derailleur beter af te stellen. In de bikestand leek het dan steeds te kloppen maar zodra ik ging fietsen weer helemaal mis; overslaan ratelen etc. Totdat ik op het idee kwam de b-tension te checken en die bleek er wel een cm naast te zitten met het sram tooltje. Nadat ik de b-tension onder SAG weer goed gezet had schakelde het weer als vanouds
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ow: moet dat afstellen onder sag? Dan toch even mijn vrouw vragen of ze op de fiets wil gaan hangen als ik ‘m opnieuw wil afstellen.

Maar dan zou je ‘m los uit de pols waarschijnlijk niet meer naar zijn lichtste versnelling kunnen schakelen denk ik. Want dan overlappen het grootste kettingwiel en bovenste derailleurwieltje. Of redeneer ik nou precies verkeerd om? (In mijn geval een 10-52 cassette; die laatste schakelstap is nogal wat)
carbon bike, titanium collarbone...
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Het verschil tussen met en zonder SAG is maar een mm of zo, maar het komt bij 1x12 vrij precies. Je kunt je demper laten leeglopen tot aan de SAG en dan even vastzetten met een spanband. En inderdaad ik heb daarna ook mn vrouw gevraagd een fotootje te maken terwijl ik op de fiets zat en toen was het bulls eye :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freediamond87 schreef: za 7 mei 2022, 18:59 Nadat ik van 32t naar 34t was gegaan begon mijn GX axs ook slecht te schakelen op de grootste bladen achter. Omdat ik vlak daarvoor een keer was gevallen dacht ik ook aan een verbogen derailleurpad. Dat bleek niet het geval. Daarna van alles geprobeerd om de derailleur beter af te stellen. In de bikestand leek het dan steeds te kloppen maar zodra ik ging fietsen weer helemaal mis; overslaan ratelen etc. Totdat ik op het idee kwam de b-tension te checken en die bleek er wel een cm naast te zitten met het sram tooltje. Nadat ik de b-tension onder SAG weer goed gezet had schakelde het weer als vanouds
Omdat je ketting 1 schakeltje strakker komt te staan moet je de b-tension wel bijstellen.
Maar de vraag ging over achteruit trappen, niet over schakelen.
En idd, bij sommige frames maakt de sag veel verschil, dus als het echt nauw luistert, dan afstellen met sag (of een beetje gokken om de sag te compenseren).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ligt geheel aan het frame en de situatie. 32 kan net wel werken en 34 niet; maar ook andersom. Theoretisch gezien heeft de ketting een iets minder stijle hoek tov het grootste cassette blad waardoor hij misschien net het schakeltandje mee pakt.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

ThaSingleTrackMastah schreef: za 7 mei 2022, 19:56
Freediamond87 schreef: za 7 mei 2022, 18:59 Nadat ik van 32t naar 34t was gegaan begon mijn GX axs ook slecht te schakelen op de grootste bladen achter.
Omdat je ketting 1 schakeltje strakker komt te staan moet je de b-tension wel bijstellen.
Maar de vraag ging over achteruit trappen, niet over schakelen.
En idd, bij sommige frames maakt de sag veel verschil, dus als het echt nauw luistert, dan afstellen met sag (of een beetje gokken om de sag te compenseren).
Dank voor de voorzet - ik duw 'm nog wat verder offtopic :tong

Want ondertussen heb ik m'n 32t er weer opgezet gisteren, want ondanks nauwkeurig afstellen blijft 'ie overslaan op het kleinste tandwiel als de 34t er op zit. Op de montagestandaard krijg ik het niet gereproduceerd (te weinig kracht?) en als ik op de fiets zit kijk ik blijkbaar steeds niet als het gebeurt. Hij trapt niet door, maar voor m'n gevoel loopt de ketting er net even naast gedurende één tandje. Ik hoor ook geen gekraak oid. Dat doet 'ie eens in de 5-10 omwentelingen schat ik zo.
Na 1,5 uur tandwielen en kettingen wisselen, de boel uitvoerig schoongemaakt en afgesteld en 16 keer de straat op en neer was ik het zat en de 32t er weer op gedaan.
Misschien dat ik deze week nog een poging doe - en rekening hou met sag. Misschien doet dat iets, anders mag 'ie naar de lbs.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Is er verschil in het voorblad behalve de grote?

Een narrow-wide reageert wel iets anders dan een 'normale' is mijn ervaring.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Voor zover ik kan nagaan geen verschil; beide SRAM X-Sync 2 ST Direct Mount en beide boost. Op het oog ook geen afwijkingen.
Voor m'n gevoel gebeurt het bij de cassette, dus zou het te maken moeten hebben met de iets gewijzigde lijn van de ketting.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb nog nooit naar sag gekeken bij afstellen, vind het tooltje ook niet altijd top stel de B tense af zodat hij net niet ratelt bij lichter schakelen op de grootste , en loopt altijd goed ,
natuurlijk geen oplossing voor achteruit trappen want dan loopt hij niet over de derrie ,
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

En volgens mij is het nog niet gezegd, heb je een sram cassette of een ander merk? Met Chinese after market cassettes gebeurt dit ook wel eens meen ik.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Jwstoop schreef: vr 13 mei 2022, 06:55 En volgens mij is het nog niet gezegd, heb je een sram cassette of een ander merk? Met Chinese after market cassettes gebeurt dit ook wel eens meen ik.
SRAM; fiets is net 3 maanden oud, dus alles is nog origineel.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nog even over nagedacht en toch maar nog eens de bekende weg herhalen:

Ligt de ketting er in de goede richting op?

Zit je powerlink/ quicklink goed om gemonteerd?

Het is bij Sram schijnbaar vrij normaal dat de ketting een beetje 'joekert' op de grootste en kleinste kransen.

Was ook nieuw voor mij na 4 jaar shimano te hebben gereden....
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Peelrijder schreef: vr 13 mei 2022, 22:41 Nog even over nagedacht en toch maar nog eens de bekende weg herhalen:

Ligt de ketting er in de goede richting op?

Zit je powerlink/ quicklink goed om gemonteerd?

Het is bij Sram schijnbaar vrij normaal dat de ketting een beetje 'joekert' op de grootste en kleinste kransen.

Was ook nieuw voor mij na 4 jaar shimano te hebben gereden....
De ketting heeft geen richting, maar de powerlock wist ik niet - en inderdaad; daar staat een pijltje op. Alleen wijst die al de goede richting op ;).
Overigens heb ik vorige week gelijk al de 32t erop gelegd, en daar valt de ketting ook terug bij terugtrappen in de lichtste versnellingen. Blijkbaar heb ik het eerder nooit in de gaten gehad.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Plaats reactie