Voorderailleur Vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Meridamatts
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 7 mei 2022, 16:36

ik heb een tweetal mountainbikes die door mijn zonen gebruikt worden. Het schakelen van het voorblad wil helemaal niet meer.
Het vervangen van de versnellingskabel was een simpele ingreep, maar dit was niet voldoende.
Bezoek aan de fietsenmaker heeft een hoop frustratie opgeleverd: ik krijg te horen dat de fietsen eigenlijk 'total loss' zijn. Die niet meer te repareren zijn zonder veel kosten te maken. Ondertussen had men wel de remblokken vervangen, waar ik niet om gevraagd heb.
Huh ?

Ik ben 70 euro lichter voor een reparatie waar ik niet om gevraagd heb, maar ik krijg te horen dat de fietsen eigenlijk naar de schroot kunnen.
Eerlijk is eerlijk, onderhoud is een minpunt. Dit is waarschijnlijk de hoofdreden dat de fietsen niet meer zo lekker schakelen.
Schoonmaken alleen is niet voldoende om ze weer goed aan de gang te krijgen.

Veel reparaties kan ik prima zelf oplossen, maar vooral met versnellingen moet ik echt mijn best doen en dan nog vind ik het resultaat nog niet 100%. Ik weiger alleen de fietsen op te geven of met geld te smijten.

Als ik de bladen schoonmaak en het voorderailleur vervang door een nieuw schoon exemplaar dan moet de fiets toch weer mee kunnen?
Het gaat om 2 stuks (!) Merida Matts mountainbikes. Beide hebben 3 bladen voor en 7 achter.
Alles is van Shimano. Bij de een is het voorderailleur voorzien van een logo/tekst 'SiS index', bij de ander staat er 'Hyperdrive'.

Is het belangrijk om exact hetzelfde voorderailleur terug te plaatsen?
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuw derailleur?
De hoek ? (welke hoek ?) Aantal tanden grootste blad ? Diameter buis tbv montage ?

Waar moet ik bij deze vervangeoperatie echt op letten?
De ketting zal los moeten, maar dat geeft me ook de mogelijkheid om de ketting te vervangen door een nieuwe. Dat zijn de kosten niet.
Wie kan me op weg helpen met een paar goede tips?
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Bij deze categorie fietsen is het onderhoud in verhouding met de aanschafprijs relatief duur. Zeker als daar uurloon van de fietsenmaker bij komt.
Als ze achterstallig onderhoud hebben, dan moet je vaak niet alleen de ketting vervangen, maar ook de cassette/pion en wellicht het voorblad. Onderdelen zijn online vrij goedkoop. Bij de fietsenmaker zijn onderdelen vaak duurder en arbeidsloon er bij telt ook aan.
En misschien nog je bracket as? En over de wiellagers nog maar te zwijgen, als die korrelig lopen zijn ze vaak niet meer te redden.

Je fietsenmaker zou gelijk kunnen hebben. Als je alles zelf kunt en de onderdelen online besteld, kan het nog te redden zijn. Laatst een soortgelijke fiets op MP verkocht met nieuwe cassette en ketting en dan krijg je max €200
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Heb je bij het vervangen van de versnellingskabel ook de buitenkabels vervangen?
Alleen binnenkabels is vaak niet voldoende.

Het voordeel van oude fietsen is dat de onderdelen vaak relatief goedkoop zijn. Dan moet je wel zelf sleutelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: za 7 mei 2022, 22:08 Heb je bij het vervangen van de versnellingskabel ook de buitenkabels vervangen?
Alleen binnenkabels is vaak niet voldoende.
Precies. Het is juist de buitenkabel die slijt.
Willem Altes schreef: za 7 mei 2022, 22:08 Het voordeel van oude fietsen is dat de onderdelen vaak relatief goedkoop zijn. Dan moet je wel zelf sleutelen.
Een fietsenmaker die €70 rekent voor het vervangen van een setje remblokjes (was het wel 1 setje?) moet je iig niet hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie