Sram Eagle DUB crank monteren/demonteren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik wil mijn kettingblad van mijn Sram GX eagle crank vervangen.
Ik vind de handleidingen nogal kaal.
Ik ga het voor het eerst zelf doen, maar wil natuurlijk niet zo graag dat het crank een keer losloopt tijdens een lange tocht.

Begrijp ik het goed als ik onderstaande procedure volg:
- de crankbout met veel kracht losdraaien aan de inbus 8
- de hele boel schoonmaken van oud vet en de kunstof “expander” goed schoonmaken
- alles weer op dezelfde manier in elkaar met een beetje vet op de draad van de “expander” en op de dikke as van de linker arm
- wat vet op de verbinding tussen de dikke as van crank en de rechter crank (met kettingblad)
- rechter crank weer vastdraaien op moment met de inbus 8

Moet er vet op de schroefdraad van de crankbout?
Hoef ik niets te doen met de bout met vier putjes die over” de crankbout zit?

Kan ik iets verkeerd doen? Of moet ik ergens op letten?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou wel je nieuwe kettingblad monteren voordat je alles weer terug monteert :winkie:

Verder kan je niet zoveel verkeerd doen. Het kan wel zijn dat je crankstel behoorlijk vast zit.

Sram geeft de tip om nog een keer tussendoor een tik met rubber hamer te geven voordat je definitief aandraait.

Pas aan het eind haal je de speling eraf door fijn te stellen met de Sram adjuster ring.

Een beetje vet op de crankbout is wel een idee want die zit soms verrekte vast .. en die ring met 4 puntjes lekker laten zitten. Daar zet de zelf extractie bout zich tegen af.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Blijft onbegrijpelijk dat Sram voor zo’n beroerde constructie heeft gekozen dat die bout zo achterlijk vast moet.
Ik moest eerste keer bij mijn Oiz de andere crank fixeren en de imbus wat verlengen om de boel los te krijgen (fabrieksmontage Orbea).
Dus schrik niet als je serieus kracht moet zetten om hem los te krijgen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Bij mij liep hij los na 3 maanden nadat ik de fiets nieuw gekocht had. Teruggemonteerd zonder momentsleutel, maar wel met gehoorlijk wat kracht (had wel het benodigde moment opgezocht). Bleef loslopen. Bij mij zit er tegenwoordig een druppeltje locktite tussen.

Maar als je bang bent voor loslopen, steek je de eerste ritjes toch even een inbussleutel in je shirt/broek/rugzak/zadeltas?
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

De bout moet met 54nm aangedraaid worden, een momentsleutel die dat moment aankan heeft ook genoeg lengte(arm) om de bout los te krijgen, ik steun m'n rechter crank dan altijd op de traptrede van mijn kelder af. Gaat eigenlijk zonder problemen. M'n crank is 1 keer los gelopen nadat de fietsenmaker m'n (garantie)frame omgebouwd had, en de bout met de hand vast had gezet😡.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ja maar 54nm!!!!!!!! Geen enkel ander systeem heeft dat nodig. Slecht bedacht.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je hoeft geen DUB crank te kopen... -> probleem opgelost

Wanneer je gewoon je gereedschapskeuze er op afstemt dat het 54Nm is, is er niets aan de hand; onderweg heb ik niet de behoefte om m'n crank er met een multitool af te gaan halen. Cassette en Centerlock, zitten overigens ook al vast met 40~45Nm; de momentsleutel die dat haalt, haalt de 54 ook wel...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

cheeta schreef: wo 11 mei 2022, 07:39 Je hoeft geen DUB crank te kopen... -> probleem opgelost

Wanneer je gewoon je gereedschapskeuze er op afstemt dat het 54Nm is, is er niets aan de hand; onderweg heb ik niet de behoefte om m'n crank er met een multitool af te gaan halen. Cassette en Centerlock, zitten overigens ook al vast met 40~45Nm; de momentsleutel die dat haalt, haalt de 54 ook wel...
Dat dus, mijn auto wielen zet ik vast met 140Nm en dat is normaal. Veel of weinig is betrekkelijk en hangt volledig af van de constructie.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Persoonlijk zet ik mijn SRAM Dub crank altijd 'op gevoel' vast. Zeker met een beetje montagepasta op je crankbout zie ik niet zo snel gebeuren dat je crank er af loopt. Neemt niet weg dat je niet te voorzichtig moet zijn.
Volgens mijn holbewoner-schaal van momenten aanbrengen is 54Nm qua krachtbeleving ergens tussen het verplaatsen van een lege garderobekast en het wurgen van je schoonmoeder.
Of, als je iets gecontroleerder te werk wilt gaan: visueel kijken op welk punt je crank niet verder over de trapas schuift en je dus echt je bout op voorspanning aan het zetten bent. Dan geef je 'm nog een goeie zet en ben je klaar.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Big_Philly schreef: wo 11 mei 2022, 11:53 Volgens mijn holbewoner-schaal van momenten aanbrengen is 54Nm qua krachtbeleving ergens tussen het verplaatsen van een lege garderobekast en het wurgen van je schoonmoeder.
Het probleem met dit systeem is dat er vrij veel variatie in schoonmoeders kan zitten. Je zal dan ook meerdere moeten testen om een gemiddelde schoonmoeder met een acceptabele standaardafwijking te kunnen bepalen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:lol:
Big_Philly schreef: wo 11 mei 2022, 11:53 Persoonlijk zet ik mijn SRAM Dub crank altijd 'op gevoel' vast. Zeker met een beetje montagepasta op je crankbout zie ik niet zo snel gebeuren dat je crank er af loopt. Neemt niet weg dat je niet te voorzichtig moet zijn.
Volgens mijn holbewoner-schaal van momenten aanbrengen is 54Nm qua krachtbeleving ergens tussen het verplaatsen van een lege garderobekast en het wurgen van je schoonmoeder.
Of, als je iets gecontroleerder te werk wilt gaan: visueel kijken op welk punt je crank niet verder over de trapas schuift en je dus echt je bout op voorspanning aan het zetten bent. Dan geef je 'm nog een goeie zet en ben je klaar.
:lol: :lol: :lol:

Ik gebruik hiervoor nooit een momentsleutel zoveel feeling heb ik hier al mee :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Superstom schreef: wo 11 mei 2022, 12:15 Het probleem met dit systeem is dat er vrij veel variatie in schoonmoeders kan zitten. Je zal dan ook meerdere moeten testen om een gemiddelde schoonmoeder met een acceptabele standaardafwijking te kunnen bepalen...
🤣🤣👍, krijg je dan bij elke schoonmoeder ook een dochter.........

54nm vind ik in die zin spannend dat je zoveel kracht op aluminium delen zet😅. Maar tot nu toe gaat t goed.
Mijn Fm. Had de bout ook op 'gevoel' vastgezet, gelukkig begon hij op een laatstelijk rondje te kraken en kon ik 'm thuis met de juiste kracht vastzetten zonder schade.......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie