DT Swiss CL wielen icm Hope remschijven

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik heb een CL wielsetje en wil daar Hope remschijven (6 bolt) op gebruiken die ik ook nog heb liggen. Nu vallen de gaatjes in de washer van de centerlock adapter niet helemaal over de pinnetjes van de flange en ik vroeg mij af of dat een issue is. Als ik de lockring nl vastdraai lijkt alles muurvast te zitten... Of toch maar CL remschijven gebruiken?
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Ik denk dat je dus op dit moment een potentieel issue ervaart met je centerlock-to-6bolt adapter? Misschien even een fototje plaatsen, dat helpt altijd wel in het verklaren wat er precies aan de hand is.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even een foto idd. Want zoals ik het nu lees raak ik wat in verwarring. Je plaatst een adapter op een CL naaf maar hebt het vervolgens over een washer die niet helemaal over de palletjes van de naaf valt.

Bedoel je dan dat de adapter die over de tandjes van de CL naaf geschoven wordt niet helemaal nooit past? Of heb je een was het tussen de schijf en de adapter geplaatst en valt die niet mooi?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ik zo kan bedenken is dat de alu spider van een Hope floating disc te dik is voor de adapter.
Die is waarschijnlijk bedoeld voor 1,8 of 2mm stalen schijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

ThaSingleTrackMastah schreef: do 12 mei 2022, 14:40 Wat ik zo kan bedenken is dat de alu spider van een Hope floating disc te dik is voor de adapter.
Die is waarschijnlijk bedoeld voor 1,8 of 2mm stalen schijven.
Max dikte bij dit type adapter is idd 2.2mm.

Foto 1: remschijf op de flange

Afbeelding

Foto 2: gaatjes van de washer zouden op de pinnetjes van de flange moeten vallen. De schijf zit dus tussen de flange en de washer klem en met de lockring zet je alles vast. Ik neem aan dat de washer moet voorkomen dat de lockring los trilt?

Bij zoeken op internet lees ik tegengestelde verhalen dus vandaar mijn vraag. (Ik zie trouwens ook andere type dt swiss.adapters zonder washer)

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt me geen fijne combinatie
Die gekartelde ring valt ook niet in de verzonken gaten waar normaal de 6 boutkoppen in vallen, maar ligt er bovenop.
Wordt een heel dik geheel dat ook nog eens niet lekker in elkaar past.

Andere adapters proberen, of gewoon andere schijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 mei 2022, 00:06 Lijkt me geen fijne combinatie
Die gekartelde ring valt ook niet in de verzonken gaten waar normaal de 6 boutkoppen in vallen, maar ligt er bovenop.
Wordt een heel dik geheel dat ook nog eens niet lekker in elkaar past.

Andere adapters proberen, of gewoon andere schijven.
Of andere wielen en de CL lekker daar laten waar ze horen :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Burco schreef: wo 11 mei 2022, 22:18 Ik heb een CL wielsetje en wil daar Hope remschijven (6 bolt) op gebruiken die ik ook nog heb liggen. Nu vallen de gaatjes in de washer van de centerlock adapter niet helemaal over de pinnetjes van de flange en ik vroeg mij af of dat een issue is. Als ik de lockring nl vastdraai lijkt alles muurvast te zitten... Of toch maar CL remschijven gebruiken?
Gewoon met CL schijven blijven werken , geen adapter setjes kopen voor je Hope schijven , been there done that , vaak krijg je de schijf nooit goed vast , waardoor er altijd iets " speling blijft op de adapter . Zeker met Hope schijven . Verschillende adapters gebruikt , Shimano, DT Swiss , Quaxar, allemaal werkte het niet (voor mij)

Met remmen merkte ik de speling , zeker als je wat meer " vraagt" van de remkracht .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie