Speling (nieuwe) voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zorg wel dat die Spacer recht boven je pen zit anders stoot je stuurpen er tegenaan en krijg je de speling er nog niet uit. Een ander 'truckje' is om het balhoofd af te stellen met een grote lijmklem.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mitch82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 december 2021, 15:11
Mijn mountainbike: Specialized Chisel 2021

De ring van Hope zit een stuk beter inderdaad, de speling is weg!! Top!

Nu alleen ineens een volgend probleem, als ik de topcap aandraai dan draait de voorvork zo vast dat deze heel zwaar stuurt. Alles losgehaald en toen zag ik dat de onderste lager uit elkaar was (ring eruit). Deze heb ik weer voorzichtig vastgeklopt en draait weer maar het probleem blijft als ik alles vastdraai. Ik vermoedde zelf iets verkeerd om gemonteerd maar de lagers zitten met de conische kant in de cups, dat is goed toch?

Help, ik wil morgen fietsen in Groesbeek :-?
Als je aarzelt dan groeit je angst, als je durft dan groeit je moed :evil:

2012: First ride Giant XTC3 2005
2021: Second ride Specialized Chisel 2021
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mitch82 schreef: do 19 mei 2022, 08:38 De ring van Hope zit een stuk beter inderdaad, de speling is weg!! Top!

Nu alleen ineens een volgend probleem, als ik de topcap aandraai dan draait de voorvork zo vast dat deze heel zwaar stuurt. Alles losgehaald en toen zag ik dat de onderste lager uit elkaar was (ring eruit). Deze heb ik weer voorzichtig vastgeklopt en draait weer maar het probleem blijft als ik alles vastdraai. Ik vermoedde zelf iets verkeerd om gemonteerd maar de lagers zitten met de conische kant in de cups, dat is goed toch?

Help, ik wil morgen fietsen in Groesbeek :-?
Balhoofd afstellen is niet hetzelfde als de topcap vastdraaien. Als je het goed doet draai je de stuurpen los, vervolgens draai je de bout van de topcap handvast en dan een kwartslag terug. Stuur recht, boutjes van de stuurpen vast. Klaar. Doe je het te strak dan stuurt het niet en gaat je lager kapot. Te los dan rammelt het en gaat je lager ook stuk.
Mitch82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 december 2021, 15:11
Mijn mountainbike: Specialized Chisel 2021

Oli4k schreef: do 19 mei 2022, 08:54
Mitch82 schreef: do 19 mei 2022, 08:38 De ring van Hope zit een stuk beter inderdaad, de speling is weg!! Top!

Nu alleen ineens een volgend probleem, als ik de topcap aandraai dan draait de voorvork zo vast dat deze heel zwaar stuurt. Alles losgehaald en toen zag ik dat de onderste lager uit elkaar was (ring eruit). Deze heb ik weer voorzichtig vastgeklopt en draait weer maar het probleem blijft als ik alles vastdraai. Ik vermoedde zelf iets verkeerd om gemonteerd maar de lagers zitten met de conische kant in de cups, dat is goed toch?

Help, ik wil morgen fietsen in Groesbeek :-?
Balhoofd afstellen is niet hetzelfde als de topcap vastdraaien. Als je het goed doet draai je de stuurpen los, vervolgens draai je de bout van de topcap handvast en dan een kwartslag terug. Stuur recht, boutjes van de stuurpen vast. Klaar. Doe je het te strak dan stuurt het niet en gaat je lager kapot. Te los dan rammelt het en gaat je lager ook stuk.
Thanks weer wat geleerd! Met de oude ring erop (die niet goed aansloot) kon ik de topcap met eenvoudig met 6Nm aandraaien zonder dat dit effect had op de stuurbeweging.
Als je aarzelt dan groeit je angst, als je durft dan groeit je moed :evil:

2012: First ride Giant XTC3 2005
2021: Second ride Specialized Chisel 2021
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zou persoonlijk geen momentsleutel gebruiken voor het afstellen van een balhoofd. Is volgens mij ook niet gebruikelijk. Voor het vastzetten van de stuurpen natuurlijk wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, die topcap-bout doe je op gevoel. Net strak genoeg om de speling eruit te hebben, strakker is niet nodig en slecht voor de lagers.
De stuurpen zet je bij voorkeur wel met een momentsleutel vast, om en om steeds wat vaster tot de aangegeven waarde. Dus niet eerst een bout kneitervast en dan de andere.

Passing tussen stuur en pen en tussen stuurpen en vorkbuis moet schoon en vetvrij zijn, je wilt niet dat er iets kan verdraaien tijdens het fietsen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mitch82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 december 2021, 15:11
Mijn mountainbike: Specialized Chisel 2021

Oli4k schreef: do 19 mei 2022, 09:27 Ik zou persoonlijk geen momentsleutel gebruiken voor het afstellen van een balhoofd. Is volgens mij ook niet gebruikelijk. Voor het vastzetten van de stuurpen natuurlijk wel.
Nee dat doe ik inderdaad niet meer :-D
Als je aarzelt dan groeit je angst, als je durft dan groeit je moed :evil:

2012: First ride Giant XTC3 2005
2021: Second ride Specialized Chisel 2021
Plaats reactie