Zadelpen, of hij kraakt of hij zakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een betere klem zorgt alleen dat de pen niet meer zakt.
Dat lijkt OK, maar de extra ruimte, dus beweging, is er nog.
Op den duur sloopt dat je frame.
Je zit uis scheurt ergens tussen de las en de klem.

Een shim van een frisdrank of bier blikje vult de ruimte op (Mee eens, die ruimte had er niet mogen zijn, maar helaas is die er wel).
Daarmee voorkom je zakken, want het klemt veel beter als het precies past, en je gaat de beweging van de pen in het frame tegen.
Two flies in one clap.

Maar je kan eerst garantie proberen.
Een beetje serieuze partij wil niet dat je een bierblikje nodig hebt om hun frame te kunnen gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zelf heb ik 2 frames met zo'n shim.
Filmpje van een Thomson dropper post in een OnOne frame.
Afbeelding
Dit frame rijdt al probleemloos rond vanaf 2016.

Paar jaar geleden weer een (cheap) frame vh zelfde merk, zelfde probleem.
Afbeelding

Beide frames waren volgens OnOne binnen de toleranties :~
Als je lage prijzen hanteert, dan hanteer je blijkbaar ook ruime toleranties...
Beide frames waren een aanbieding (misschien wel vanwege dit probleem).
Voor frames van €200 kan ik wel met zo'n shim leven.
Geen idee wat de fiets of het frame vd TS kosten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 mei 2022, 15:15 Zelf heb ik 2 frames met zo'n shim.
Filmpje van een Thomson dropper post in een OnOne frame.
Afbeelding
Dit frame rijdt al probleemloos rond vanaf 2016.

Paar jaar geleden weer een (cheap) frame vh zelfde merk, zelfde probleem.
Afbeelding

Beide frames waren volgens OnOne binnen de toleranties :~
Als je lage prijzen hanteert, dan hanteer je blijkbaar ook ruime toleranties...
Beide frames waren een aanbieding (misschien wel vanwege dit probleem).
Voor frames van €200 kan ik wel met zo'n shim leven.
Geen idee wat de fiets of het frame vd TS kosten.
Dat filmpje.... ouch!!
Zo erg is het bij mij niet.

Het folie wat ik gebruikte was ongeveer 0,1mm dik en dat is eigenlijk te dik.
Met die folie heb ik dus een 31,8mm zadelpen gemaakt en die ging er echt met moeite in.

Welke blikjes zijn 0,08 en 0,04 mm dik?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blikje AH Energy drank was 0,08mm
Blikje Schweppes Tonic was 0,04mm
Ken je blikjes.
Er zijn alu blikjes en stalen blikjes.
Een magneetje helpt voordat je begint.
Ik zou staal kiezen voor stalen frame, alu voor alu frame.

En je heb geen dorst tijdens het werk :bier:
Afbeelding

Dat op de achtergrond was een wild zwijn :wink:

Filmpje was van een left over. Daar was waarschijnlijk een reden voor :lol:
Daar was dus die shim van 0.08mm nodig. Maar de fiets rijdt nog steeds :-q

De shim van 0,04mm was voor een pre productie frame. Stalen LTHT voor €200 in huis. Dan moet je ook niet al te moeilijk doen.

Met bepakking tik ik tegenwoordig ook wel de 100kg aan en de pennen zakken geen mm, terwijl ik hier 100% rockgardens rijd.

MAAR ik zou eerst contact met Rose opnemen.
Die schat ik serieuzer in dan On One :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Oke... Apart dit.

Omdat het folie niet werkte heb ik dat dus weer verwijderd. Alles weer schoon gemaakt en nu de zadelpen niet met shimano maar met park tools montagepasta ingesmeerd (de shimano tube was op).
Dat is wel een hele andere montagepasta, beetje grijs/zilverkleurig en wat dikker en stroever.
Die kon ik heel mooi dun uitsmeren.

Alles weer in elkaar geflanst en de klem op 6Nm vastgezet

Nu is er niets gezakt terwijl ik ook echt wel de nodige hobbels heb gehad.
Kan er zo veel verschil zitten in reguliere (niet carbon) montagepasta's?

Tja nu ga ik weer twijfelen.
Maar de klem heb ik nu ook niet op de geadviseerde 4Nm vastgezet....
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik heb zelf dit euvel gehad en van de fietsenmaker onder garantie een andere zadelpen gekregen, met een wat groffere structuur (leek op een draaibank op maat te zijn afgedraaid; de gereedschapssporen leken er nog op te zitten). Daarnaast ontvet ik eens per jaar zowel binnenkant frame als buitenkant zadelpen zo goed mogelijk met terpentine, smeer er dan Dynamic carbon montagepasta op, maak de zadelpenklem schoon en vet het schroefdraad in, en draai de boel dan vast op het maximaal aangegeven aandraaimoment. Zo weet ik zeker dat er montagepasta en geen andere pruttel in mijn frame zit (toegegeven, geen idee hoe er iets anders tussen zou komen) en degradatie van de montagepasta blijf ik voor door af en toe te verversen - ook hier helpt het schoonmaken. Weet niet of je daarin net zo conscientieus te werk bent gegaan als met de montagepasta en het aandraaimoment.

Ik heb af en toe gekraak, maar heb geen problemen meer met het zakken. En aangezien ik snel knieklachten krijg van verkeerde zadelhoogtes heb ik nou eenmaal liever een beetje geluid. Maar erg veel is het niet. En inmiddels ruim 2,5 jaar zonder dit probleem genoten van de fiets.

Als ik teruglees wat je hebt geprobeerd met die tape denk ik dat de combinatie van een kunststof tape en een montagepasta als systeem stiekem te weinig frictie gaf (hetzelfde smeermiddel op andere materialen kan hele andere resultaten geven). Bij gebruik van een vinyl tape oid zou ik juist de zadelpen volledig ongesmeerd plaatsen; de aanwezigheid van het kunststof voorkomt wel dat de boel vast vreet, en gevoelsmatig zou de stictie al heel veel moeten brengen, en je vinyl wordt ter plaatse wat dunner door het aanhalen van he zadelpenklem, wat tot mechanische opsluiting leidt. Dat zou je nog als alternatief kunnen proberen.

Een shim maken van een blikje heb ik zelf nooit geprobeerd, maar lijkt me geen kwaad kunnen om eens te proberen.
Kwaliteitsverschil tussen montagepasta's zal er vast zijn, maar zou ik niks over kunnen zeggen.

Als laatste heb ik eens een youtuber (SickBiker volgens mij) horen beweren dat je de montagepasta ook wel over kan slaan, mits je eens in de paar maanden je zadelpen loshaalt. In theorie laat je het vastvreten dan vóór je werken ipv tegen je. Maar dat is op eigen risico :wink:
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Bij het probeersel met het plakfolie om de zadelpen zakte de zadelpen in het frame doordat de zadelpen gewoon door de plaklaag van het folie naar beneden gleed :lol:
De folie zelf bleef wel op de zelfde plek zetten in de zadelbuis, de plaklaag van het folie zelf was dus het probleem.

Wat betreft schoonmaken...
Op zich heb ik bij elk probeersel wel de zadelpen en buis van binnen schoongemaakt, alleen de laatste keer heb ik beide ook eens ontvet met remreiniger. En daarna dus die andere park tools montagepasta gebruikt (wat op zich goed leek te gaan)

Zou het dan echt aan het niet goed ontvetten kunnen liggen waardoor opeenvolgende verschillende montagepasta's niet lekker met elkaar gingen?
Origineel zat er een soort montagevet op de zadelpen, omdat het begon te kraken ben ik begonnen met loshalen en heb daarna witte shimano montagepasta gebruikt, dat werkte twee keer niet, toen dus carbonpasta, daarna weer shimano pasta.
Tussendoor wel goed schoongemaakt (ook binnenkant zitbuis, met bezemsteel en doek)... maar heb het niet volledig ontvet.
Zou dat het dan echt kunnen zijn geweest?

Hoe dan ook, de fiets kan ik weer ophalen bij Rose, ze zouden er naar kijken icm een eerste inspectie beurt.
Benieuwd wat ze er van zeggen, wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben benieuwd, houd ons op de hoogte svp.

In mijn ervaring komt het niet zo nauw met montagevet. Carbon pasta gebruik ik alleen bij carbon.
Maar als de tolerantie ruim is (net niet te ruim) dan kan het waarschijnlijk net het verschil maken.
Mijn frame vh filmpje was extreem. Maar zelfs dat was op te lossen met een shim (en gewoon montagevet) en een klem van Hooe.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 mei 2022, 15:05 Een betere klem zorgt alleen dat de pen niet meer zakt.
Dat lijkt OK, maar de extra ruimte, dus beweging, is er nog.
Op den duur sloopt dat je frame.
Je zit uis scheurt ergens tussen de las en de klem.

Een shim van een frisdrank of bier blikje vult de ruimte op (Mee eens, die ruimte had er niet mogen zijn, maar helaas is die er wel).
Daarmee voorkom je zakken, want het klemt veel beter als het precies past, en je gaat de beweging van de pen in het frame tegen.
Two flies in one clap.

Maar je kan eerst garantie proberen.
Een beetje serieuze partij wil niet dat je een bierblikje nodig hebt om hun frame te kunnen gebruiken.
dit is wel een belangrijke om in de gaten te houden.. mijn alu cannondale FSi zakte in het begin ook iets en heb ik daarom ook maar iets strakker vast gezet (6Nm), maar die is wel gescheurd op de las tussen de top/seat tube. Kan niet zeggen dat het gerelateerd is en if so, wat de oorzaak en wat het gevolg was, maar zou in het vervolg eerder shimmen dan vaster zetten (als garantie niks uithaalt)
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Fiets opgehaald. Ze hebben alles opgemeten maar volgens hun is alles binnen toleranties.
Ze hebben nu carbonpasta gebruikt en de klem op 6Nm vastgezet 🙄
Volgens hun zou het geen probleem moeten zijn.

En nu twijfel ik natuurlijk ook wel aangezien het de laatste keer (na goed ontvetten) wel bleef zitten.

Ik ga denk ik toch maar op safe en binnenkort een blikje proberen.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

@ThaSingleTrackMastah,

Dat blikje Schweppes Tonic, was die van staal of ook van alu?

Ik ben op zoek naar een alu blikje met wanddikte van 0,05 tot 0,07 mm.
Ik ben nu begonnen met een blikje energy drink en die is bijna 0,1mm maar die is te dik, krijg ik er vrijwel niet in (klein stukje en dan zit het erg vast).

Dus alle tips zijn welkom, zou fijn zijn dat ik niet eerst een paar kilo aan kom door het opdrinken van zo veel soorten blikjes frisdrank 😄
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Aangezien e.e.a bij de fabrikant is nagekeken lijkt het me logisch om eerst een paar keer te gaan fietsen om te kijken of het misschien is opgelost . Mocht het niet zo zijn kun je verder gaan met de voorgestelde oplossingen via het forum :-q
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Kalfonske schreef: do 26 mei 2022, 22:55 Aangezien e.e.a bij de fabrikant is nagekeken lijkt het me logisch om eerst een paar keer te gaan fietsen om te kijken of het misschien is opgelost . Mocht het niet zo zijn kun je verder gaan met de voorgestelde oplossingen via het forum :-q
Op zich heb je gelijk, alleen men heeft niets opgelost. Alleen een "lapmiddel" geprobeerd die ik ook al heb geprobeerd (carbonpasta en de klem wat vaster). Ja het blijft dan wel zitten, maar na een paar keer fietsen gaat het erg kraken. Dat is voor mij geen oplossing.

Ik probeer het wel even, maar ik ga er ook al meteen vanuit dat het net zo gaat lopen als voorheen.
"Als je niets veranderd, blijft hetzelfde gebeuren".

Daarna zal ik hun gewoon eens de vraag voorleggen of bij gebruik van gewone montagepasta de klem op 7+ Nm mag aandraaien van hun en als dan het frame op den duur scheurt of men dat dan ook gaat vergoeden.
Of dat men misschien het geknutsel met frisdrankblikjes een gedegen oplossing vind voor Rose fietsen.

Ik zit nu een beetje hoog in de irritatiefactor.... Ben ook een beetje hangry 😄

Wordt nog vervolgd, ter leering ende vermaeck voor volgende bikers met rammelende zadelpennen 🫣
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het Schweppes blikje was staal.
Het AH Energy blikje was alu.
Ik denk dat de stalen blikjes iets dunner zijn, maar dat is een veronderstelling op basis van mijn twee blikjes.
Het AH blikje was 6 jaar geleden.
Het Schweppes blikje was 2 jaar geleden en 1800km verderop, dus geen garanties.
Je moet gewoon zelf blikjes gaan verzamelen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 mei 2022, 18:15 Het Schweppes blikje was staal.
Het AH Energy blikje was alu.
Ik denk dat de stalen blikjes iets dunner zijn, maar dat is een veronderstelling op basis van mijn twee blikjes.
Het AH blikje was 6 jaar geleden.
Het Schweppes blikje was 2 jaar geleden en 1800km verderop, dus geen garanties.
Je moet gewoon zelf blikjes gaan verzamelen :bier:
Dat dacht ik al wel. Staal is dunner. Een alu blikje is te dik voor mn alu frame.
Stalen blikje zou dan waarschijnlijk wel passen, maar staal en alu gaan niet goed samen ivm galvanische corrosie...
Plaats reactie