Zadelpen, of hij kraakt of hij zakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Ik ben nu op het punt aangekomen dat het een frustratie word, dus ik moet even wat kwijt.

Mijn huidige bike (Rose ground control) is een alu bike.
Vind het een geweldige fiets, maar de zadelpen is en blijft een dingetje.
Of het kraakt of het zakt of een combinatie van beide.
Het kraken komt natuurlijk door vuil en dat kan wel opgelost worden, maar dat zakken....

Ik heb het volgende geprobeerd:
- zadelpen, binnenkant frame en klem zelf volledig schoon gemaakt, en montagepasta gebruikt, zitbuisklem netjes aangedraaid volgens specs (4nm) met een goede momentsleutel (teng tools) --> zadel pen zakt zo maar 1 cm tijdens een beetje hobbelige rit.
- Zelfde als hierboven maar dan aangedraaid met 6 Nm, hij zakt nu wel minder (ca 2 millimeter op dezelfde rit)
- Alles weer schoon gemaakt en stay fix carbon pasta gebruikt, zadelpen zakt niet meer, maar begint na verloop van tijd gigantisch te kraken. Ik kon niets anders bedenken dan door de silica korrels die in het vet zitten.
- Dus weer terug naar montagepasta en dan klem op 8 Nm vastgezet.... zakt nu nog maar heeeel iets (nog steeds te veel).

Ter illustratie:
Als ik alles schoon heb gemaakt en weer insmeer met montagepasta en ik de dropper weer in het frame steek zonder de klem aan te draaien dan blijft die nog net op z'n plek zitten. Als ik ook maar iets aan het zadel zit dan zakt ie uit zichzelf.

Ik heb de zadelpen (dropper) opgemeten met een goede schuifmaat en die is netjes 31,6mm (rondom)
Buitendiameter zitbuis (frame) is 36mm.
Ik zal de binnendiameter van de zitbuis van het frame nog op moeten weten, maar dat is nooit super nauwkeurig meten...
Mijn vermoeden is tot nu toe dat de binnendiameter van het frame gewoon iets aan de ruime kant is OF de zadelpenklem doet z'n werk niet goed.

Het volgende wat ik ga proberen is:
- Een andere (betere) zadelpenklem.... maar welke? De maat 36mm komt haast niet voor en ik heb daar nog geen geschikte klem voor gevonden. De maten 36,4 en 35,9 kom ik wel tegen (wat moet ik dan kiezen, iets te ruim of marginaal te klein)?
- Houwtje touwtje oplossing, dropper bekleden met een laagje schilderstape (tip van het forum)... Als het werkt dan is dat mooi, maar liever wil ik natuurlijk een degelijke oplossing.

Tips zijn welkom!
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

In plaats van schilderstape kun je ook een stukje van een frisdrankblikje gebruiken. Ik zou ook zeker eerst proberen op te vullen in plaats van harder aan te draaien.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Een ‘shim’ knippen uit een frisdrank blikje werkt heel goed, wel oppassen dat je je vingers er niet af snijd met het monteren (ervaringsdeskundige :lol: )

Mogelijk werkt de carbonpasta ook wel als je hem op 12 of 14nm vastzet, je boutje of klem zal echt niet breken bij deze treksterkte :wink:

Ps, Staan op de pedalen bij hobbelige stukken werkt ook goed :winkie:
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Een shim uit een frisdrankblikje knippen... Klinkt niet gek maar heb wel een paar bedenkingen:
Gaat dat niet snel kraken?
- Hoe zorg je er voor dat die niet naar onderen in het frame glijd (maak er je een opstaand randje aan)?
- Waar doe je dan wel / geen montage pasta op?
- zo'n blikje is gecoat alu, gat geeft geen problemen wat betreft reactie (corrosie), niet dat die na 1 jaar muurvast gaat zitten...

Ik voel eigenlijk eerst meer voor de schilderstape optie...
Maar ik wil eigenlijk helemaal geen geknutsel 🙄😣

Klem op 12 Nm vastzetten, nee dat gaat hem niet worden vrees ik. 4Nm is de specificatie, 8Nm lijkt me echt wel de max. Maar eigenlijk zou het allemaal niet zo vast hoeven.
Ik ga zeker eerst voor opvullen en eventueel icm een andere betere klem, maar dat vind ik nergens voor deze maat (36mm).

Er zit nog wel fabrieksgarantie op de fiets, maar dat wordt denk ik ook weer gedoe (fiets achterlaten en lang wachten op een "eventuele" oplossing). Zit ik dus ook niet op te wachten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4715
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb dit ook met mijn Trek Stache. De zadelpenklem gewoon wat strakker gedraaid en accepteren dat je soms wat moet verstellen.

Maar anders is zo'n shim van een frisdrank blikje een prima idee. Is duurzamer dan schilderstape wat gaat oprollen, slijten etc.

Of je kijkt op Ali die hebben tig shims ook voor zadelpennen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er teveel ruimte is en je gaat dit oplossen door de klem strakker te draaien (of door een lompere klem), dan gaat binnenkort je frame scheuren, vlak onder de klem.
Het kraken is namelijk beweging van voor naar achter.
Voordeel is dat je dan wel een garantieclaim kunt indienen :-{

Je kan ook nu proberen garantie te claimen, maar dit is een grijs gebied.

Een shim van een (hoog) frisdrank blikje lost dit op.
Helaas heb ik zelf ook 2 frames die dit nodig hebben...

Foto vd shim
Afbeelding

De shim doe je rond de pen, lange kant voor.
Zijkanten kan je op maat knippen als het iets teveel vh goede is.
Ik heb WD40 gebruikt om de shim aan de pen te kleven. Dat werk verrassend goed.
Er is wat handigheid (en soms een extra paar handen) nodig om de pen en de shim tegelijkertijd op de juiste diepte te krijgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik draai altijd wat zwarte tape om de zadelpen net boven de klem. Ik gebruik het ter controle of de zadelpen zakt. En na het verwijderen van de pen heb je heel makkelijk weer de juiste hoogte.
Maar ik heb ook de indruk dat als de pen zakt dat hij dan niet meer verder zakt.
Wellicht dat je dat ook kunt proberen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Bedankt voor aanvullende tips!

Latoenkoper (moest even googlen) lijkt mij niet heel erg gunstig.
Ik geloof wel dat het werkt, maar alu en koper gaan niet goed samen (grote kans op corrosie).
Dan vind ik het uitsnijden van een blikje nog iets beter (zoals ik het nu bedenk).

Tape op de zadelpen boven het frame, zelf denk ik dat dat het zakken niet kan voorkomen.

Maar tape op de zadelpen (om die mooi passend te maken in het frame) lijkt mij wel een goede.
Dan kan er ook goed geklemd worden (zonder te veel spanning op het frame te krijgen door te hard aandraaien).

En nu bedenk ik me dat ik ook nog een rol zelfklevende beschermingsfolie heb liggen (voor bijvoorbeeld de onderste frame buis).
Ik zal eens kijken of dat past, zo ja dan denk ik dat dat nog wel eens een goede oplossing kan zijn, dat is mooi stevig spul.

De ideeën komen wel :)
TheoMtb64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 01:21

Ik maak gebruik van een Twee-Bouts Zadelpenklem (even googlen). Zakt in ieder geval niet. En je.hoeft hem ook niet zo strak te zetten.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2990
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

TheoMtb64 schreef: za 14 mei 2022, 20:59 Ik maak gebruik van een Twee-Bouts Zadelpenklem (even googlen). Zakt in ieder geval niet. En je.hoeft hem ook niet zo strak te zetten.
Misschien eens opmeten wat de dia is van pen en gat, bespreken met Rose. Iets is niet aan de maat wss. Iha hebben die goede garantie. Heb je al eens een andere pen of klem gebruikt?

Ik dacht ook aan die 2 bouts zadelpenklem als quick fix. Hoewel het een vreemde zaak blijft, mijn ervaring is dat je nooit boven het opgegeven moment hoeft te gaan. Zadelpennen pasten altijd strak in de frames
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2832
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Als je een vaste pen van de juiste diameter monteert is het probleem er dan ook?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De zadelpen kan je eenvoudig zelf meten.
De binnenkant van je zitbuis is wel een stuk ingewikkelder...

Maar als je pen de juiste maat is (op meerdere plekken meten), dan kan je er vanuit gaan dat je frame te ruim is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TheoMtb64 schreef: za 14 mei 2022, 20:59 Ik maak gebruik van een Twee-Bouts Zadelpenklem (even googlen). Zakt in ieder geval niet. En je.hoeft hem ook niet zo strak te zetten.
Dat zijn dus de klemmen die uiteindelijk toch je frame slopen.
De pen zakt niet, maar kan nog wel wiebelen, dat sloopt op den duur je frame.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Wat mij heeft geholpen bij een fiets waar ik het zadel niet goed vast kreeg was de BBB Postix, een klem rond de zadelpen die op het frame en /of de zadelpenstrop zal rusten: https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-97-postfix

En ik heb de tip van de haarlak nog niet gezien in dit topic, is volgens mij ook het proberen waard: spuit twee lagen haarlak op de zadelpen en monteer deze daarna met carbon pasta.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als er een shim rond een zadelpen past die exact 31.6mm is is het frame gewoon te ruim, punt.
Of Rose dat accepteert als garantieclaim is iets anders natuurlijk. Maar een zadelpen die goed aan de maat is hoort zonder kunstgrepen op z'n plek te blijven.

Een zadelpenklem van 35.9 is in feite hetzelfde als een 36mm klem, die passen op dezelfde frames. Een grotere klem zou ik nooit doen, die moet vervormen om vast genoeg te klemmen en dat is niet goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie