Remschijven vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Ik heb een jaar geleden al goede hulp gehad op dit forum. Ik heb toen met jullie hulp geleerd mijn remvloeistof te vervangen en het systeem te ontluchten.

Nu zijn we een jaar verder en heb ik de fiets weer eens een goede onderhoudsbeurt gegeven.
Ik krijg echter lang niet meer zo'n sterke remwerking als ik de eerste paar jaar met deze fiets had. Daarnaast willen ze nogal eens heftig piepen, vooral bij lagere snelheden.

Ik heb al eens de remblokken vervangen en tegelijkertijd de remschijven goed ontvet en zelfs licht opgeschuurd, maar het helpt niet.

Het is mijn eerste fiets met schijfremmen maar zoals gezegd heeft hij altijd zonder problemen krachtig en zonder piepen geremd. Ja, ik bedenk me nu pas, dat we de fiets al weer ruim 10 jaar hebben. Jullie zullen begrijpen dat we hem inzetten voor ontspannen mountainbike tochten maar wel ook in de Ardennen en de Alpen bijvoorbeeld. Alleen niet op wekelijkse basis en vooral recreatief, maar wel echt onder terreinachtige omstandigheden.

Ik vraag me af of het niet eens tijd wordt voor nieuwe schijven.

De dikte zit nog ruim boven de aangegeven minimum dikte (min 1.5 mm): voor 1.9 mm, achter 1.8 mm.
Wel zitten er voor mijn gevoel redelijk diepe groeven in de schijf.

Rekening houdend met het feit dat de remmen verse olie hebben en goed ontlucht zijn, kan het zijn dat in dit geval nieuwe schijven en blokken de remkracht terug kunnen brengen en remgeluiden kan voorkomen?

Huidig systeem:
Remmen: Shimano BR-M446
Schijven: Shimano SM-RT53, centerlock
Remhendels: Shimano Deore, exact type onbekend

Kunnen jullie schijftype en remblok aanraden, voor volgend gebruik:
- allround recreatief gebruik
- mtb routes NL en Europa
- heuvelachtig terrein zoals Ardennen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Betwijfel of het aan je rotors ligt. Als de remmen niet sponzig aanvoelen zullen een paar verse blokken en je rorors goed schoonmaken wel voldoende zijn. De blokjes wel goed inremmen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je blokjes en schijven schoon en droog zijn, dan wordt resonantie altijd veroorzaakt door speling.
Bij sommige centerlock schijven kan er speling op de klinknagels ontstaan.
Dan gaat het resoneren (piepen, gillen, janken).
Geen idee of dat bij jou het geval is.
Ook kunnen de spaken te slap zijn gespannen (losgelopen?).
Er kan teveel speling op je wiellagers zitten.
Allemaal mogelijke oorzaken.
Metal of sintered blokjes piepen bij regen, maar dat gaat vanzelf over.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Blokken en schijven slijten netjes recht af?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mogelijk een ander type blok gemonteerd?
En maak schijven gewoon niet schoon als je geen problemen hebt, behalve dan met water.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Pas ook op met spuitbussen bij je remmen, er hoeft maar wat nevel van wd40 oid op te komen en je remkracht halveert zo ongeveer.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De remschijven die je hebt kosten zo een € 16,99 of zo. Gewoon een op een vervangen kan ook.
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Dank jullie voor alle reacties!
Ik begin ondertussen een beetje te leren wat je wel en niet moet of mag doen met schijfremmen.

De blokken die ik gekocht had waren volgens mij dezelfde die standaard af-fabriek waren gemonteerd.

De schijven zijn niet extreem duur, misschien dat ik ze dit jaar eens vervang door dezelfde, samen met nieuwe blokjes. Ik heb er tenslotte ongeveer 10 jaar mee gedaan.
En dan heel goed oppassen met ketting smeren en de schijven niet aanraken of bewerken met reinigingsmiddelen....

Nogmaals dank allemaal!
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

cheeta schreef: zo 15 mei 2022, 21:41 Blokken en schijven slijten netjes recht af?
Voor zover ik heb gezien wel. Alleen wat groef vorming.
Plaats reactie