Inremmen ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Oli4k schreef: do 19 mei 2022, 08:43
MVMVML schreef: do 19 mei 2022, 06:36 Meer remoppervlak als de schijf groter is? Remblokjes en dus het contactoppervlak blijven gelijk hoor.
De arm naar het centrum echter wordt groter en daarmee het moment.
Moment speelt geen enkele rol voor de wrijving (en maakt überhaupt niets uit bij inremmen van de blokken). Het gaat om hoe snel de schijf voorbijkomt langs het remblok. Daarom heb je op een BMX met 20" wielen genoeg aan een 140 mm schijf. Of remmen grote schijven minder goed als je een groter wiel hebt. Die hefboom speelt voor de remkracht geen rol, hoogstens voor hoe ver je komt bij een OTB.

Met groter remoppervlak bedoel ik het hele rondje. Dus het totaal aan oppervlak waar je op kunt remmen.

@38x10 Goed lezen. Ik had het over blokken inremmen, niet over of je harder kan remmen als het heter is. Om in te remmen moet het goed heet worden, wat makkelijker gaat met een grote schijf.
We zitten allemaal fout lees ik net, het gaat er vooral om dat grotere rotors de hitte beter kwijt kunnen. 8)

Replacing a 180 mm rotor with a 200 mm model increases the braking surface by around 11%. Go straight to 220 mm and the increase is 24%. This allows the brake to dissipate heat much more effectively. The difference in weight depends heavily on the rotor itself. A 180 mm SRAM Centerline rotor weighs about 151 g. The 200 mm version is about 37% heavier at 207 g. The difference between a 200 mm rotor and a 220 mm rotor (223 g) is only 11.5%. The temperature at the brake pad is a crucial factor in determining a brake’s stopping power. According to SRAM, the temperature drops by 39 °C when going from a 200 mm to 220 mm rotor under the same conditions. This 39°C temperature reduction, in turn, is said to deliver about 10% more braking power.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat is niet het complete verhaal over hoe een rem werkt natuurlijk. En het beschrijft het meest extreme scenario (getest in een lab met een los wiel op een proefopstelling en een roodgloeiende schijf) maar dat lijkt me niet helemaal van toepassing op goed inremmen. Dan zijn je blokken op voordat ze überhaupt ingeremd zijn.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Er is een reden waarom je heetlopende schijven oa kunt voorkomen door grotere schijven. Bij het inremmen merk je dat ook. Grotere schijven worden minder heet en koelen sneller af. Dat maakt inremmen lastiger als ze heet moeten worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan heb ik nog een vraag voor de theoretici: waarom krijg ik Shimano metal blokken binnen een keer of tien stevig afremmen al behoorlijk goed aan het remmen, terwijl Sram metal blokken daar veeeeeeel langer over doen? (En zelfs dan nog achterblijven op de Shimano remmen).
Methode is dus gewoon tien keer snelheid maken en dan stevig in de rem (voor en achter apart). En allemaal op 200/203mm schijven (kleiner is namelijk voor racefietsen ;-)).

In dit specifieke geval vergelijk ik XT vierzuigers met Guide R vierzuigers, maar hetzelfde geldt ook voor eenvoudiger Shimano remmen. Ik herinner me dat ik na een beetje inremmen van Deore 595 remmen ik de fiets met één vinger aan de rem op het voorwiel kon zetten. Terwijl ik gewoon op het zadel bleef zitten en er zo'n 160mm kinderschijfje in het voorwiel zat... :o

Ik ga mijn komende (berg)vakantie met die Guides rijden, ben benieuwd.
Waarschijnlijk daarna toch maar weer op zoek naar een paar Shimano's.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Omdat Shimano een beter remmende legering gebruikt en dat truukje blijkbaar beter onder de knieën heeft dan Sram zou ik zeggen. :winkie:

Vind persoonlijk alles aan de Shimano remmen beter dan Sram. Van hoe ze remmen tot aan het eenvoudig bleeden tot aan de gebruikte olie. :bier:
Ik had die Guide R op mijn DH fiets en gelijk eraf gesmeten na Chatel en vervangen voor Zee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ga mijn komende (berg)vakantie met die Guides rijden, ben benieuwd.
Zou je dat wel doen?
Hoeveel euro heb je tot nu toe geïnvesteerd in de fiets én de vakantie?
En wat kost een setje Shimano vierzuiger remmen?
Waarschijnlijk daarna toch maar weer op zoek naar een paar Shimano's.
Beter voor de vakantie andere remmen kopen :wink:

Wat MMVMML zegt.
Ik denk dat we alle drie op dezelfde lijn zitten wat rem voorkeur betreft, dus doe jezelf een plezier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MVMVML schreef: do 19 mei 2022, 06:36 Meer remoppervlak als de schijf groter is? Remblokjes en dus het contactoppervlak blijven gelijk hoor.
De arm naar het centrum echter wordt groter en daarmee het moment.
Jij introduceert hier zelf de term remoppervkak en past die toe op iets dat wij(ik?) hebben gezegd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 19 mei 2022, 10:44
Ik ga mijn komende (berg)vakantie met die Guides rijden, ben benieuwd.
Zou je dat wel doen?
Hoeveel euro heb je tot nu toe geïnvesteerd in de fiets én de vakantie?
En wat kost een setje Shimano vierzuiger remmen?
Iets met tijd en andere prioriteiten en de wetenschap dat er vele mensen met Guide's op hun fiets gewoon weer heel thuiskomen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik was nog niet klaar, heb m'n post nog aangevuld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

kermit schreef: do 19 mei 2022, 10:51
ThaSingleTrackMastah schreef: do 19 mei 2022, 10:44
Zou je dat wel doen?
Hoeveel euro heb je tot nu toe geïnvesteerd in de fiets én de vakantie?
En wat kost een setje Shimano vierzuiger remmen?
Iets met tijd en andere prioriteiten en de wetenschap dat er vele mensen met Guide's op hun fiets gewoon weer heel thuiskomen ;-)
Bij guide r staat de r voor ruk. Als het echt steil word zijn ze echt ruk. Heb ze vervangen voor g2 rsc en die zijn top! Ook helemaal naar wens in te stellen. Maar zoals jezelf zegt je zult er wel mee beneden komen.

Inremmen doe ik trouwens ook op dezelfde manier als jou en werkt prima.
Laatst gewijzigd door Sabai op do 19 mei 2022, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

MVMVML schreef: do 19 mei 2022, 10:18 Omdat Shimano een beter remmende legering gebruikt en dat truukje blijkbaar beter onder de knieën heeft dan Sram zou ik zeggen. :winkie:

Vind persoonlijk alles aan de Shimano remmen beter dan Sram. Van hoe ze remmen tot aan het eenvoudig bleeden tot aan de gebruikte olie. :bier:
Ik had die Guide R op mijn DH fiets en gelijk eraf gesmeten na Chatel en vervangen voor Zee.
Sram zijn top remmen :winkie:
Plaats reactie