Inremmen ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jeppie1990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 29 april 2020, 19:31
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M-Pro

Hi allen,

Ik mag gelukkig ook een Canyon Exceed in ontvangst nemen over een kleine week!

Misschien een 'domme' vraag maar moet je de remblokken nog inremmen? Bij de fietsenmaker wordt dat meestal netjes gedaan :)

Voordat ik bij de eerst volgende bocht rechtdoor ga.

Bedankt voor de response!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Yep in remmen en fiets controleren of vet op de plekken zit waar je dit ook mag verwachten.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tenzij iemand anders het voor jou doet, moet je de remmen inremmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Even een keer of 10-20 per rem vanaf hogere snelheid naar 0 remmen. Direct achter elkaar zodat de remblokjes goed heet worden. Je voelt de remkracht toenemen.

Meer is het niet.

Mooie intensieve start van de fietsronde :-q
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Yep, inremmen. Anders remt het echt voor geen meter :-q

Ik heb het genot van een grote draaibank waar ik dit in 5 minuten op doe zonder 40x van een viaduct af te hoeven rijden (en 40x weer naar boven) :bier: (groot rond stuk hout inspannen en even één voor één de wielen er op tillen met zo’n 40km pu de remmen goed heet laten worden)

Als je in de buurt van H.I. Ambacht woont ben je van harte welkom hoor :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hoe doen jullie dat met sintered blokjes? Die krijg ik eigenlijk alleen in buitenlandië heet genoeg. In Nederland heb ik eigenlijk ook geen last van niet ingeremde blokjes. Zo veel remkracht heb je hier niet nodig. Vraag: kan het eigenlijk kwaad (behalve een minder remmende fiets) om met matig ingeremde blokjes te rijden. Slijt dat harder ofzo?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik doen het dan weer niet, gebeurt vanzelf met remmen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Foxc schreef: zo 15 mei 2022, 17:09 Even een keer of 10-20 per rem vanaf hogere snelheid naar 0 remmen.
Niet helemaal naar 0, schijnt slecht te zijn omdat de blokjes dan niet even afgeven op de schijf :wink:
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

38x10 schreef: zo 15 mei 2022, 20:44 Hoe doen jullie dat met sintered blokjes? Die krijg ik eigenlijk alleen in buitenlandië heet genoeg. In Nederland heb ik eigenlijk ook geen last van niet ingeremde blokjes. Zo veel remkracht heb je hier niet nodig. Vraag: kan het eigenlijk kwaad (behalve een minder remmende fiets) om met matig ingeremde blokjes te rijden. Slijt dat harder ofzo?
Het kan op zich geen kwaad, maar de blokjes slijten er inderdaad wel harder van.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Op Enduro Mag stond eens een artikel over de Canyon monteur van Jack Moir. Die ‘remde’ de blokjes als volgt in:

Blokjes natmaken en tegen elkaar schuren. Daarna meer water en de blokjes langs de schijf schuren.

Sinds ik dat las doe ik het ook zo, en het werkt enorm goed. Meteen volle bak remkracht.

Kan voor sintered en organic.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ook maar eens proberen dan. Even voor mijn idee: hoe lang ben je aan het schuren. Kwestie van een paar keer stevig langs elkaar, of ben je toch wel een paar minuten per setje bezig?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als je een nieuwe fiets ontvangt zou ik voordat ik een rem inknijp de schijven en schoonmaken.

daarna, inremmen ja dat zou moeten. (Ik heb het nog nooit gedaan) en altijd prima remmende, stille remmen.
Maar dat hangt er puur vanaf waar je rijd. Ik zou niet de Stelvio afgaan op nieuwe blokken.

Het inremproces is bedoeld om blok materiaal op je schijven de krijgen. Bij nieuwe blokken en schijven is dat belangrijker dan als je blokken vervangt.

Waar het nog wel eens mis gaat is dat er verschillende blokken worden gebruikt bij vervanging, dat mag niet, dan krijg je twee materialen op je schijf en dat remt niet best...... Dan moet je echt de schijf heel goed schoonmaken.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

38x10 schreef: ma 16 mei 2022, 09:17 Ook maar eens proberen dan. Even voor mijn idee: hoe lang ben je aan het schuren. Kwestie van een paar keer stevig langs elkaar, of ben je toch wel een paar minuten per setje bezig?
Paar keer rustig langs elkaar draaien met water, dan komt er natte remstof vanaf. Daarna afspoelen onder de kraan en beide blokjes langs de schijf op en neer bewegen. Ook hier komt natte remstof vanaf. De schijf doe ik altijd met een papiertje af, en de blokjes nogmaals afspoelen onder de kraan en laten drogen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

38x10 schreef: ma 16 mei 2022, 09:17 Ook maar eens proberen dan. Even voor mijn idee: hoe lang ben je aan het schuren. Kwestie van een paar keer stevig langs elkaar, of ben je toch wel een paar minuten per setje bezig?
Mijn luie manier is een soort hybride oplossing. Paar keer inremmen door vanaf aardig tempo af te remmen, maar ik spuit dan eerst de schijven nat. Lijkt dan wel echt sneller te gaan.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

38x10 schreef: zo 15 mei 2022, 20:44 Hoe doen jullie dat met sintered blokjes? Die krijg ik eigenlijk alleen in buitenlandië heet genoeg.
203mm schijven en metalblokken krijg ik niet normaal ingeremd in mijn vlakke hoekje hier NL, het wordt wel iets beter maar ik krijg ze nooit echt warm. Totdat ik idd een buitenlandritje doe en dan remt het weer als een malle. De laatste keer heb ik ze trouwens gewoon in Willingen ingeremd tijdens de warmup, veel makkelijker wordt het niet. :)

Die watertip ga ik de volgende keer ook eens uitproberen.
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 17 mei 2022, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie