Inremmen ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

TenZNL schreef: di 17 mei 2022, 21:49203mm schijven en metalblokken krijg ik niet normaal ingeremd in mijn vlakke hoekje hier NL, ...
Combinatie van iets gemotoriseerds en een touw? :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

cheeta schreef: di 17 mei 2022, 21:53
TenZNL schreef: di 17 mei 2022, 21:49203mm schijven en metalblokken krijg ik niet normaal ingeremd in mijn vlakke hoekje hier NL, ...
Combinatie van iets gemotoriseerds en een touw? :bier:
Je bedoelt met een lasso een Ebike-pensionada vangen? :lol:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat kan ik uit persoonlijke ervaring aanbevelen (de ebiker niet de pensionada)...

... maar anderen hingen gewoon met z'n tweeen achter een auto met een touw, dat gaat nog sneller zonder dat je hoeft mee te trappen :-q
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik ben pas verhuist, m`n netwerk hier is nog niet zo groot. Pensionada`s op Ebikes hebben we hier daarentegen wel genoeg. :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

TenZNL schreef: di 17 mei 2022, 21:49
38x10 schreef: zo 15 mei 2022, 20:44 Hoe doen jullie dat met sintered blokjes? Die krijg ik eigenlijk alleen in buitenlandië heet genoeg.
203mm schijven en metalblokken krijg ik niet normaal ingeremd in mijn vlakke hoekje hier NL, het wordt wel iets beter maar ik krijg ze nooit echt warm. Totdat ik idd een buitenlandritje doe en dan remt het weer als een malle. De laatste keer heb ik ze trouwens gewoon in Willingen ingeremd tijdens de warmup, veel makkelijker wordt het niet. :)

Die watertip ga ik de volgende keer ook eens uitproberen.
Oh ik hem van die semi-metallic en 200 mm, die gaan prima. FF 10 keer hard trappen en slepend inremmen (niet blokkeren) en het is klaar.
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

cheeta schreef: di 17 mei 2022, 22:07 ... maar anderen hingen gewoon met z'n tweeen achter een auto met een touw, dat gaat nog sneller....
Wel interessant wanneer de remmen van de auto beter blijken dan die van de fiets?!
(of heb je een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang touw?).

ouwetrappert
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Grote schijven zouden juist makkelijker in te remmen moeten zijn dan kleine. Hogere snelheid van de schijf ten opzichte van het blok dus meer wrijving en warmte bij de zelfde snelheid. Een paar endo’s en klaar. Achter kun je gewoon opwarmen door een stukje fakie te rijden en dan goed remmen. Scheelt weer een trip naar Buitenlandië.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oli4k schreef: wo 18 mei 2022, 22:34 Grote schijven zouden juist makkelijker in te remmen moeten zijn dan kleine. Hogere snelheid van de schijf ten opzichte van het blok dus meer wrijving en warmte bij de zelfde snelheid. Een paar endo’s en klaar. Achter kun je gewoon opwarmen door een stukje fakie te rijden en dan goed remmen. Scheelt weer een trip naar Buitenlandië.
Is dat zo? In mijn optiek hebben grotere schijven meer oppervlakte om te koelen en voeren de warmte dus beter af waardoor je ze op het vlakke niet warm genoeg krijgt. Bovendien ga ik liever meer dan minder naar Buitenlandië :wink:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ga maar na. Bij gelijke snelheid komt er meer remoppervlak per omwenteling voorbij als de schijf groter is. Dat is ook de reden dat een grotere schijf harder remt (en niet de grotere hefboom of wat dan ook, dat effect is verwaarloosbaar). Meer snelheidsverschil = meer wrijving. Wrijving levert warmte op dus die logica volgens want een grote schijf sneller op. Omdat hij groter is is er ook meer materiaal dus meer oppervlakte om die warmte weer af te dragen aan de lucht. Eventuele koelribben en/of gaten bewegen sneller door de lucht wat efficiënter koelt. Per saldo wordt die grotere schijf gemiddeld minder heet maar plaatselijk warmt hij sneller op.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je ziet in ieder geval over het hoofd dat de hoeveelheid energie die je er in stopt hetzelfde is, onafhankelijk van de afmeting vd schijf.
Dus je zet ook nooit meer energie om in warmte. Waar haal je die extra warmte vandaan?
Tenzij je met grote schijven ook eerst harder gaat rijden voordat je gaat remmen :~

Dus jouw snelheid en massa vertegenwoordigen een vaste hoeveelheid energie, bij inrempoging A en poging B.
Die energie ga je bij poging B verdelen over een groter oppervlak, want de grotere schijf heeft een grotere omtrek.
Dus het wordt ter plekke niet warmer, maar juist minder warm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Exact! E=0.5*m*v^2, weet je nog.
Oli4k draait oorzaak en gevolg om, het is niet zo dat je remt omdat je schijf warm wordt, je schijf wordt warm omdat je remt. Meer technisch geformuleerd; er wordt kinetische energie omgezet in warmte.
En natuurlijk is het effect van een grotere hefboom niet verwaarloosbaar. Van bijvoorbeeld 180mm naar 200mm betekent een ruim 10% grotere momentsarm, dus bij een zelfde kracht van blokje op schijf 10% meer tegenwerkend moment op je wiel.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Meer remoppervlak als de schijf groter is? Remblokjes en dus het contactoppervlak blijven gelijk hoor.
De arm naar het centrum echter wordt groter en daarmee het moment.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat een theoretisch geneuzel weer. :lol:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: do 19 mei 2022, 08:16 Wat een theoretisch geneuzel weer. :lol:
Op het moment dat ik dit doe op de trails:
Afbeelding

ga ik altijd zo van:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

MVMVML schreef: do 19 mei 2022, 06:36 Meer remoppervlak als de schijf groter is? Remblokjes en dus het contactoppervlak blijven gelijk hoor.
De arm naar het centrum echter wordt groter en daarmee het moment.
Moment speelt geen enkele rol voor de wrijving (en maakt überhaupt niets uit bij inremmen van de blokken). Het gaat om hoe snel de schijf voorbijkomt langs het remblok. Daarom heb je op een BMX met 20" wielen genoeg aan een 140 mm schijf. Of remmen grote schijven minder goed als je een groter wiel hebt. Die hefboom speelt voor de remkracht geen rol, hoogstens voor hoe ver je komt bij een OTB.

Met groter remoppervlak bedoel ik het hele rondje. Dus het totaal aan oppervlak waar je op kunt remmen.

@38x10 Goed lezen. Ik had het over blokken inremmen, niet over of je harder kan remmen als het heter is. Om in te remmen moet het goed heet worden, wat makkelijker gaat met een grote schijf.
Plaats reactie