Ik heb een tweedehands fiets gekocht met aanlopende hydraulische XT voorrem. Om dit te proberen te verhelpen heb ik de zuigers schoongemaakt. Daarna liep de rem niet meer aan maar miste ik remdruk (waarschijnlijk lucht in systeem door zuigers in en uit te drukken) dus ontlucht. Wel weer remdruk, maar piepende remmen. Gelukkig opgelost met nieuwe remblokjes en goed inremmen.
Maar, de rem loopt wel weer aan. Iemand een goed idee om nog te proberen? De remklauw gemonteerd terwijl de rem hendel is vastgehouden, dus wel gecentreerd. Het lijkt erop dat de zuigers niet ver genoeg terugtrekken.
Aanlopende Xt remmen
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Heb je ook gekeken of de remschijf slingert. Als dat het geval is loopt ie afwisselend aan en heeft onderstaande geen zin.
Als de zuigers onvoldoende terugkomen zou ik ze eruit halen en netjes schoonmaken net als de cilinders en dan weer met remolie in elkaar zetten en ontluchten.
Voor het afstellen werkt het beter om langs de schijf en de remblokken te kijken of er speling is dan inknijpen en vastdraaien.
Als de zuigers onvoldoende terugkomen zou ik ze eruit halen en netjes schoonmaken net als de cilinders en dan weer met remolie in elkaar zetten en ontluchten.
Voor het afstellen werkt het beter om langs de schijf en de remblokken te kijken of er speling is dan inknijpen en vastdraaien.
Lekker fietsen!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat valt nog te bezien.De remklauw gemonteerd terwijl de rem hendel is vastgehouden, dus wel gecentreerd. Het lijkt erop dat de zuigers niet ver genoeg terugtrekken.
Dit truukje werkt alleen als de zuigers goed heen en weer gaan, en L en R even ver.
En precies dat lijkt bij jou niet goed te gaan (dus het afstel truukje werkt niet).
Er zit een naad in de XT remklauw.
Die moet aan beide zijden precies midden boven de schijf zitten.
Dan staat de remklauw goed.
De zuigertjes misschien nog niet, dus die moet je even helpen.
NOOIT met een schroevendraaier of iets hards rechtstreeks op de zuigers duwen.
Die zijn van keramiek en barsten snel
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
De rotor zit inderdaad wel uit het midden, wel 2mm denk ik. De remklauw zit met 2 conische ringetjes bevestigd. Enig idee hoe die heten? Dan kan ik zoeken of ze er ook in andere diktes zijn, zou een mooie simpele oplossing zijn.
De zuigers druk ik terug met een roerhoutje voor verf. Mooi plat en breed.
De zuigers druk ik terug met een roerhoutje voor verf. Mooi plat en breed.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zoiets?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5575
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
- Dennis17e
- Mountainbike Junk
- Berichten: 437
- Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
- Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna
De klauw vastzetten met de hendel ingedrukt werkt 9 van de 10 keer maar niet altijd is mijn ervaring. Wat ik doe is de blokjes eruit en dan zorgen dat de schijf precies in het midden zit van de klauw zit, dat kan je dan van boven goed zien. Vervolgens de blokjes erin en klaar. Hier heb ik altijd 100% succes mee.Pogo02 schreef: ↑wo 18 mei 2022, 18:36 Ik heb een tweedehands fiets gekocht met aanlopende hydraulische XT voorrem. Om dit te proberen te verhelpen heb ik de zuigers schoongemaakt. Daarna liep de rem niet meer aan maar miste ik remdruk (waarschijnlijk lucht in systeem door zuigers in en uit te drukken) dus ontlucht. Wel weer remdruk, maar piepende remmen. Gelukkig opgelost met nieuwe remblokjes en goed inremmen.
Maar, de rem loopt wel weer aan. Iemand een goed idee om nog te proberen? De remklauw gemonteerd terwijl de rem hendel is vastgehouden, dus wel gecentreerd. Het lijkt erop dat de zuigers niet ver genoeg terugtrekken.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Daarom stuurde ik ook het andere plaatje mee.
Dice maakte het nog eens duidelijker.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
... en wat zou een andere dikte moeten doen?
Ze zaten vroeger ook massaal bij remblokken (velgremmen), vaak standaard "een dunne" en "een dikke":
Mocht je dus na >20 jaar nog een stel oude V-brake remblokken in je "misschien-ooit-nog-nuttig-box" hebben liggen dan is het misschien het moment om ze op te graven.
Ze zaten vroeger ook massaal bij remblokken (velgremmen), vaak standaard "een dunne" en "een dikke":
Mocht je dus na >20 jaar nog een stel oude V-brake remblokken in je "misschien-ooit-nog-nuttig-box" hebben liggen dan is het misschien het moment om ze op te graven.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ook met een houtje of whatever nooit direct op de zuigertjes duwen, alleen terugdrukken met (liefst oude) remblokken ertussen. De keramische zuigertjes zijn heel kwetsbaar.Pogo02 schreef: ↑wo 18 mei 2022, 20:07 De rotor zit inderdaad wel uit het midden, wel 2mm denk ik. De remklauw zit met 2 conische ringetjes bevestigd. Enig idee hoe die heten? Dan kan ik zoeken of ze er ook in andere diktes zijn, zou een mooie simpele oplossing zijn.
De zuigers druk ik terug met een roerhoutje voor verf. Mooi plat en breed.
Die hol/bol ringen zijn bedoeld om buigbelasting van de bouten te voorkomen, doen verder niets voor de afstelling (bij Shimano remmen). Bij de getoonde adapter moet je ze dus wel gebruiken.
Fiets-schijfremmen afstellen komt erg nauw, het is allemaal klein en priegelig met weinig speelruimte. Het begint met perfect rechte nokken op je frame/vork. De zuigertjes moeten soepel bewegen, schoonmaken doe je met de remvloeistof die in de betreffende remmen gebruikt wordt (mineraal of DOT, afhankelijk van merk en type rem).
Om ze goed af te stellen kun je het filmpje van Hope eens bekijken, die methode werkt ook voor andere merken.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Dennis17e
- Mountainbike Junk
- Berichten: 437
- Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
- Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna
Een filmpje doet het beter dan tekst, zo bedoelde ik het in mijn bericht ook en dit werkt vele malen beter dan afstellen met de remgreep ingeknepen omdat je rotor echt in het midden van je klauw zit. 100% succes tenzij er andere onderliggende problemen zijn.kermit schreef: ↑do 19 mei 2022, 10:17Ook met een houtje of whatever nooit direct op de zuigertjes duwen, alleen terugdrukken met (liefst oude) remblokken ertussen. De keramische zuigertjes zijn heel kwetsbaar.Pogo02 schreef: ↑wo 18 mei 2022, 20:07 De rotor zit inderdaad wel uit het midden, wel 2mm denk ik. De remklauw zit met 2 conische ringetjes bevestigd. Enig idee hoe die heten? Dan kan ik zoeken of ze er ook in andere diktes zijn, zou een mooie simpele oplossing zijn.
De zuigers druk ik terug met een roerhoutje voor verf. Mooi plat en breed.
Die hol/bol ringen zijn bedoeld om buigbelasting van de bouten te voorkomen, doen verder niets voor de afstelling (bij Shimano remmen). Bij de getoonde adapter moet je ze dus wel gebruiken.
Fiets-schijfremmen afstellen komt erg nauw, het is allemaal klein en priegelig met weinig speelruimte. Het begint met perfect rechte nokken op je frame/vork. De zuigertjes moeten soepel bewegen, schoonmaken doe je met de remvloeistof die in de betreffende remmen gebruikt wordt (mineraal of DOT, afhankelijk van merk en type rem).
Om ze goed af te stellen kun je het filmpje van Hope eens bekijken, die methode werkt ook voor andere merken.
https://www.youtube.com/watch?v=A9renV3fxts
Vanavond heb ik na de tips te hebben gelezen de boel in wat meer detail bekeken. Het leek of de remschijf niet alleen uit het midden zat, maar ook scheef. Het is een IS mount remklauw.
Eerst remblokjes eruit en de zuigers rondom iets aantippen met remolie. Daarna de conische ringetjes eruit, en standaard sluitringetjes erin, met wat uitproberen kreeg ik de remschijf meer in het midden, maar niet precies. Toen beneden 1 sluitringetje meer dan aan de bovenkant, en nu precies door het midden van de remklauw. Blokjes erin, rondje fietsen, paar keer flink remmen en hij loopt niet meer aan
Ik weet niet hoe het standaard hoort te zitten, het is een oude ligfiets en daar is al wat aan gesleuteld door de jaren heen. Ik had de vraag hier gesteld omdat XT materiaal normaal op mountainbikes zit. De tips hebben geholpen, bedankt!
Eerst remblokjes eruit en de zuigers rondom iets aantippen met remolie. Daarna de conische ringetjes eruit, en standaard sluitringetjes erin, met wat uitproberen kreeg ik de remschijf meer in het midden, maar niet precies. Toen beneden 1 sluitringetje meer dan aan de bovenkant, en nu precies door het midden van de remklauw. Blokjes erin, rondje fietsen, paar keer flink remmen en hij loopt niet meer aan
Ik weet niet hoe het standaard hoort te zitten, het is een oude ligfiets en daar is al wat aan gesleuteld door de jaren heen. Ik had de vraag hier gesteld omdat XT materiaal normaal op mountainbikes zit. De tips hebben geholpen, bedankt!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ligfiets, komt ie nou mee ...
IS is bijna antiek.
Werd afgesteld met ringetjes van 0,1mm dik. Stapelen net zolang tot het goed zat...
IS is bijna antiek.
Werd afgesteld met ringetjes van 0,1mm dik. Stapelen net zolang tot het goed zat...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.