hoe vastzittend headset lager verwijderen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo allemaal.

Ik heb een vraag over headset lagers onderhoud en vervangen.
Ik weet, er is al veel over geschreven, en dit draadje refereert aan mijn probleem maar ik heb toch nog geen uitsluitsel:
maartendd schreef: vr 28 januari 2022, 23:00 ...
Vraag:
Deze lagers zitten vrij vast kreeg ze met de hand niet los , (heb er niet hard aan zitten trekken) maar wilde even zeker weten voordat ik andere dingen ga doen en ook de juiste vervanging binnen heb. Klopt het dat deze lagers er uit getikt moeten worden en met pers ingedraaid ?
...
ik heb een Cube stereo hybrid 120, zo'n 4000 km op de teller, en de headset begon te kraken bij stuur draaien en rammelende afdalingen.
Ik had ook nog niet eerder balhoofdlagers onderhouden. Maar het leek me, gezien op internet en de vele Youtube filmpjes (GMBN etc) niet zo ingewikkeld.
Fiets in stand, vork uitgehaald, onderste lager was helemaal verroest en krakerig. Bovenste liep nog fijn.
De bovenste lager (Acros ZS56 volgens onderstaande website, in een kunststofhouder ingeperst) kon ik redelijk eenvoudig eruit halen. De onderste zat ook ingeperst en muurvast. Na wat mislukte pogingen om met schroevendraaier de kunststof houder van onderaf los te wrikken, heb ik van bovenuit geprobeerd om de lager uit te tikken met een rubber hamer , eerst met een PVC pijpje (lukte niet), daarna met een grote imbussleutel. Geprobeerd om zoveel mogelijk op de buiten rand van de lager te tikken voor zover ik kon mikken.
Maar in plaats dat de hele lager combinatie los kwam, knalde alleen lagerkooi en losse kogeltjes eruit en stuiterde los op de grond .. :(( . De kunststof inpersing bleef zitten.
Alles maar weer provisorisch in elkaar gezet (stuurde echt stroef, beetje eng) en de mtb is nu bij de dealer om de lagers professioneel te laten vervangen aldaar (€ € €).
Maat het moet toch mogelijk zijn om zelf een vastzittend lager los te krijgen zonder professioneel gereedschap, lagerpers etc?
Bijbehorende nieuwe lagers kopen , daarvoor vind ik veel bronnen:
https://acros-components.com/en/cube
https://acros-components.com/media/pdf/ ... _zs_DE.pdf

Mijn vraag, voor een volgende keer als ik mijn fiets weer terug heb van de dealer; hoe kan ik het best een oud, vastzittend 'ZS' lager eruit krijgen?
en om een nieuwe (of ingevette) er weer in te krijgen, ik neem aan dat dat kan met wat invetten en zachtjes tikken?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

nederbelg2 schreef: do 19 mei 2022, 10:22 hallo allemaal.

Ik heb een vraag over headset lagers onderhoud en vervangen.
Ik weet, er is al veel over geschreven, en dit draadje refereert aan mijn probleem maar ik heb toch nog geen uitsluitsel:
maartendd schreef: vr 28 januari 2022, 23:00 ...
Vraag:
Deze lagers zitten vrij vast kreeg ze met de hand niet los , (heb er niet hard aan zitten trekken) maar wilde even zeker weten voordat ik andere dingen ga doen en ook de juiste vervanging binnen heb. Klopt het dat deze lagers er uit getikt moeten worden en met pers ingedraaid ?
...
ik heb een Cube stereo hybrid 120, zo'n 4000 km op de teller, en de headset begon te kraken bij stuur draaien en rammelende afdalingen.
Ik had ook nog niet eerder balhoofdlagers onderhouden. Maar het leek me, gezien op internet en de vele Youtube filmpjes (GMBN etc) niet zo ingewikkeld.
Fiets in stand, vork uitgehaald, onderste lager was helemaal verroest en krakerig. Bovenste liep nog fijn.
De bovenste lager (Acros ZS56 volgens onderstaande website, in een kunststofhouder ingeperst) kon ik redelijk eenvoudig eruit halen. De onderste zat ook ingeperst en muurvast. Na wat mislukte pogingen om met schroevendraaier de kunststof houder van onderaf los te wrikken, heb ik van bovenuit geprobeerd om de lager uit te tikken met een rubber hamer , eerst met een PVC pijpje (lukte niet), daarna met een grote imbussleutel. Geprobeerd om zoveel mogelijk op de buiten rand van de lager te tikken voor zover ik kon mikken.
Maar in plaats dat de hele lager combinatie los kwam, knalde alleen lagerkooi en losse kogeltjes eruit en stuiterde los op de grond .. :(( . De kunststof inpersing bleef zitten.
Alles maar weer provisorisch in elkaar gezet (stuurde echt stroef, beetje eng) en de mtb is nu bij de dealer om de lagers professioneel te laten vervangen aldaar (€ € €).
Maat het moet toch mogelijk zijn om zelf een vastzittend lager los te krijgen zonder professioneel gereedschap, lagerpers etc?
Bijbehorende nieuwe lagers kopen , daarvoor vind ik veel bronnen:
https://acros-components.com/en/cube
https://acros-components.com/media/pdf/ ... _zs_DE.pdf

Mijn vraag, voor een volgende keer als ik mijn fiets weer terug heb van de dealer; hoe kan ik het best een oud, vastzittend 'ZS' lager eruit krijgen?
en om een nieuwe (of ingevette) er weer in te krijgen, ik neem aan dat dat kan met wat invetten en zachtjes tikken?
Als je ze kapot tikt is er niet veel aan de hand, je moet ze toch vervangen. Ik heb het regelmatig ook gehad en gewoon met een schroevendraaier of piekje eruit rammen op het randje. Op meerdere plekken slaan en opletten dat je niet in je frame schiet. Niet te bang zijn ook om wat harder te slaan, ingeperste lagers kunnen best vast zitten.
Lagertrekker is natuurlijk het mooiste.

Ik heb zelf trouwens voor de Acros set in mijn Canyon een bezemsteel afgezaagd, die paste precies om de onderste (heel) eruit te kunnen slaan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb ooit zo'n ding gekocht en daarmee lukt het tot nu toe altijd om lagercups uit een frame te tikken. Voordeel is dat je rondom tegelijk druk uitoefent waardoor de cup niet scheefgedrukt wordt.
De uiteinden buig je gewoon wat verder uit voor een grotere diameter lagercup.
Afbeelding

Industrielagers onderhoud ik niet, alleen ruim in het vet monteren. Houdt vocht en vuil buiten.
Je zou het eens per jaar kunnen loshalen, oude vet en vuil wegvegen en weer schoon vet eraan. Meer doe ik er zeker niet aan en doorgaans gaan de lagers dan vele jaren mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

kermit schreef: do 19 mei 2022, 10:48 Ik heb ooit zo'n ding gekocht en daarmee lukt het tot nu toe altijd om lagercups uit een frame te tikken. Voordeel is dat je rondom tegelijk druk uitoefent waardoor de cup niet scheefgedrukt wordt.
De uiteinden buig je gewoon wat verder uit voor een grotere diameter lagercup.
Afbeelding

Industrielagers onderhoud ik niet, alleen ruim in het vet monteren. Houdt vocht en vuil buiten.
Je zou het eens per jaar kunnen loshalen, oude vet en vuil wegvegen en weer schoon vet eraan. Meer doe ik er zeker niet aan en doorgaans gaan de lagers dan vele jaren mee.
Ik heb een dergelijk tooltje zelf gemaakt van wat koperen buis middels een ijzerzaag en een tang. :wink: Werkt prima.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

bedankt voor de tips!
het geeft wat vertrouwen, als je zoiets voor de eerste keer doet ben je bang om iets onherstelbaar te beschadigen.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

nederbelg2 schreef: vr 20 mei 2022, 10:14 bedankt voor de tips!
het geeft wat vertrouwen, als je zoiets voor de eerste keer doet ben je bang om iets onherstelbaar te beschadigen.
Met de hand of schroevendraaier geef je snel te veel druk op 1 punt waarmee hij schuin komt en juist zo lastig is te verwijderen ook kan door grit er tussen het lastiger zijn. Beetje inspuiten en rustig stukje bij stukje met iets van hout of kunstig er uit tikken. Dan moet het echt lukken zonder schade aan je frame.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

maartendd schreef: di 24 mei 2022, 07:51
nederbelg2 schreef: vr 20 mei 2022, 10:14 bedankt voor de tips!
het geeft wat vertrouwen, als je zoiets voor de eerste keer doet ben je bang om iets onherstelbaar te beschadigen.
Met de hand of schroevendraaier geef je snel te veel druk op 1 punt waarmee hij schuin komt en juist zo lastig is te verwijderen ook kan door grit er tussen het lastiger zijn. Beetje inspuiten en rustig stukje bij stukje met iets van hout of kunstig er uit tikken. Dan moet het echt lukken zonder schade aan je frame.
Een stukje hout of kunststof was bij de headset van mijn Neuron echt te weinig om hem los te krijgen. Ik heb met de hierboven aangegeven BB tool goed hard moeten meppen om hem eruit te krijgen. Het heeft een paar dagen geduurd voordat ik hard genoeg durfde te slaan. :tong

@nederbelg2
Ik lees dat je een rubber hamer gebruikt... Probeer eens een stalen hamer. Die brengt veel beter de kracht over waardoor je minder hard hoeft te slaan en je dus meer controle hebt. Tool goed zetten, 1 keer gecontroleerd meppen en kijken of er wat is gebeurd. Zeker niet 5 keer meppen zonder te kijken. Steeds zorgen dat je tool goed staat. Als er dan niks gebeurd gewoon steeds harder slaan. Je kijkt steeds, dus je ziet ook dat je geen schade aanricht.

Volgende tip moet je voorzichtig mee omgaan en pas proberen als echt niet lukt.
Bij mij zat hij zo vast dat ik de BB tool een beetje schuin heb moeten zetten om hem eerst los te "breken". Beetje zelfde effect als een schroevendraaier op 1 punt. Verschil is dat de bb tool weer op de hele diameter komt te liggen als het lager schuin gaat. Je slaat hem daardoor minder snel vast dan met schroevendraaier. Zo recht mogelijk eruit blijft het doel!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En een oude handdoek/deken of zoiets op de vloer eronder leggen, soms komt hij er met behoorlijk wat vaart uit vliegen :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Sowieso bij die acros zs headsets de hele lagercups er uit rammen en nieuwe cane creek 40 lagers plaatsen. Veel prettiger in het onderhoud. Acros zit de lager standaard vast in de cup zoals je nu merkt.
Waar woke is, is vuur
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Met vriesspray het lager afkoelen kan helpen. Ik gebruik vaak aanstekergas als vriesspray, werkt goed, kost bijna niks en is nogal brandbaar, dus wel vonkvrij gereedschap gebruiken of gewoon buiten in de wind gaan staan werken. :bier:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

bedankt allen voor de tips! :-q
Ik was een weekje op vakantie geweest, maar had net vrijdag ervoor mijn mtb bij de dealer kunnen afhalen. De kosten vielen mee, €60 incl 2 nieuwe lagers. Draait weer soepeltjes.
Ik heb gevraagd hoe zij het deden, idd met een grote schroevendraaier rondom kloppen. Ze zeiden wel dat het onderste lager flink vastgeroest was (terwijl ik wel altijd een mudflapje gebruik).
Wat betreft rubber hamer, ja zo werd het geadviseerd door GMBN. Maar in mijn geval niet voldoende kracht.
Ik heb wel, voor een volgende keer , het door Kermit genoemde tooltje bij Ali besteld, 13€ incl verzending. En dan het lager eerst laten weken in de kruipolie . en een handdoek eronder, ik heb ervaren dat dat nodig is :D (ik denk dat er overal nog kogeltjes liggen in de garage). En dan waarschijnlijk vervangen voor een hogere kwaliteit lager met betere afdichting. In ieder geval weer wat geleerd.
Plaats reactie