Ik heb een vraag over headset lagers onderhoud en vervangen.
Ik weet, er is al veel over geschreven, en dit draadje refereert aan mijn probleem maar ik heb toch nog geen uitsluitsel:
ik heb een Cube stereo hybrid 120, zo'n 4000 km op de teller, en de headset begon te kraken bij stuur draaien en rammelende afdalingen.maartendd schreef: ↑vr 28 januari 2022, 23:00 ...
Vraag:
Deze lagers zitten vrij vast kreeg ze met de hand niet los , (heb er niet hard aan zitten trekken) maar wilde even zeker weten voordat ik andere dingen ga doen en ook de juiste vervanging binnen heb. Klopt het dat deze lagers er uit getikt moeten worden en met pers ingedraaid ?
...
Ik had ook nog niet eerder balhoofdlagers onderhouden. Maar het leek me, gezien op internet en de vele Youtube filmpjes (GMBN etc) niet zo ingewikkeld.
Fiets in stand, vork uitgehaald, onderste lager was helemaal verroest en krakerig. Bovenste liep nog fijn.
De bovenste lager (Acros ZS56 volgens onderstaande website, in een kunststofhouder ingeperst) kon ik redelijk eenvoudig eruit halen. De onderste zat ook ingeperst en muurvast. Na wat mislukte pogingen om met schroevendraaier de kunststof houder van onderaf los te wrikken, heb ik van bovenuit geprobeerd om de lager uit te tikken met een rubber hamer , eerst met een PVC pijpje (lukte niet), daarna met een grote imbussleutel. Geprobeerd om zoveel mogelijk op de buiten rand van de lager te tikken voor zover ik kon mikken.
Maar in plaats dat de hele lager combinatie los kwam, knalde alleen lagerkooi en losse kogeltjes eruit en stuiterde los op de grond .. . De kunststof inpersing bleef zitten.
Alles maar weer provisorisch in elkaar gezet (stuurde echt stroef, beetje eng) en de mtb is nu bij de dealer om de lagers professioneel te laten vervangen aldaar (€ € €).
Maat het moet toch mogelijk zijn om zelf een vastzittend lager los te krijgen zonder professioneel gereedschap, lagerpers etc?
Bijbehorende nieuwe lagers kopen , daarvoor vind ik veel bronnen:
https://acros-components.com/en/cube
https://acros-components.com/media/pdf/ ... _zs_DE.pdf
Mijn vraag, voor een volgende keer als ik mijn fiets weer terug heb van de dealer; hoe kan ik het best een oud, vastzittend 'ZS' lager eruit krijgen?
en om een nieuwe (of ingevette) er weer in te krijgen, ik neem aan dat dat kan met wat invetten en zachtjes tikken?