Sealant opgedroogd?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Excuses als de vraag al eens voorbij gekomen is maar kon niks vinden met de zoekfunctie.

Ik heb 4 maanden geleden mijn wielen tubeless gemaakt. Toen 2 ritten gemaakt en toen door omstandigheden 4 maand niet gefietst. Wel de wielen regelmatig rondgedraaid zodat de Sealant niet op 1 plek bleef liggen.
Als ik nu weer ga fietsen eerst de Sealant vervangen of is een klein beetje bijvullen voldoende?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je er regelmatig mee rijdt, hoef je na 4 maanden nog niet te vervangen of bij te vullen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Af en toe een keer schudden en luisteren. Als je de latex hoort schudden hoeft er niets bij.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Willem Altes schreef: zo 22 mei 2022, 12:59 Als je er regelmatig mee rijdt, hoef je na 4 maanden nog niet te vervangen of bij te vullen.
Dat regelmatig rijden was nou net het probleem de laatste 4 maanden :lol:


byorka schreef: zo 22 mei 2022, 13:43 Af en toe een keer schudden en luisteren. Als je de latex hoort schudden hoeft er niets bij.
Goeie tip, ga ik doen :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat ligt overigens ook aan de hoeveelheid sealant die je erin hebt gedaan.

Doorgaans doe ik bij een setje nieuwe banden 120ml latex erin.

De eerste 60 zijn voor de band te verzadigen, de andere 60 gaan er na een maand of 3 in.

Normaal rij ik dan met iets van 90ml natte sealant rond, werkt prima voor mij.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Peelrijder schreef: zo 22 mei 2022, 17:47 Dat ligt overigens ook aan de hoeveelheid sealant die je erin hebt gedaan.

Doorgaans doe ik bij een setje nieuwe banden 120ml latex erin.

De eerste 60 zijn voor de band te verzadigen, de andere 60 gaan er na een maand of 3 in.

Normaal rij ik dan met iets van 90ml natte sealant rond, werkt prima voor mij.
Die ga ik onthouden; rij nu net een paar weken tubeless, heb inderdaad 60ml per band erin gegoten.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

60ml is echt wel het absolute minimum.
Net genoeg voor een smalle 26" band.

Maar na 4 mnd kan je sealant wel op zijn.
Er zijn zoveel variabelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Peelrijder schreef: zo 22 mei 2022, 17:47 Dat ligt overigens ook aan de hoeveelheid sealant die je erin hebt gedaan.

Doorgaans doe ik bij een setje nieuwe banden 120ml latex erin.

De eerste 60 zijn voor de band te verzadigen, de andere 60 gaan er na een maand of 3 in.

Normaal rij ik dan met iets van 90ml natte sealant rond, werkt prima voor mij.
Ik heb er in een keer 140 ml ingedaan (2.35 band) zoals op de fles van Muc off stond
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

het is geen rocket science he.. .

bij twijfel maak een klein stukje van de band los, als het er zo uit ziet is het te weinig:
Afbeelding

als het er zo uit zien is het genoeg:
Afbeelding

omdat ik niet voor niks met lichte wielen rond rij ga ik er niet blind een hoop ingooien, maar meet ik wel ff 90-100 ml af. (29" 2.4 banden)
In mijn ervaring gaat Stan's wel ruim 6 maanden mee, als je langer wacht, dan ga je op een gegeven moment wel tegen problemen aan lopen (dan wordt het te waterig en werkt het niet meer).
Bij andere droogt het op of veranderd het in klonten/stanimals, maar dat heb ik zowel icm schwalbe en maxxis banden nog niet gezien (hier wordt het altijd waterig)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Na vier maanden kan latex best uitgewerkt zijn. Afhankelijk van de soort sealant, merk/type band, temperaturen in je schuurtje, etc.
Bijvullen is niet de beste methode, dan verdun je alleen je vers toegevoegde latex met het uitgewerkte spul. Dus eerst de oude eruit voor je nieuwe erin doet.

Omdat de sealant de binnenkant van je band coat kun je na de eerste keer met ietsje minder volstaan.
Persoonlijk kiep ik er liever tien gram meer in dan de absoluut minimale hoeveelheid.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Prulleman schreef: di 24 mei 2022, 09:52 het is geen rocket science he.. .

bij twijfel maak een klein stukje van de band los, als het er zo uit ziet is het te weinig:
[plaatje]

als het er zo uit zien is het genoeg:
[plaatje]

In mijn ervaring gaat Stan's wel ruim 6 maanden mee, als je langer wacht, dan ga je op een gegeven moment wel tegen problemen aan lopen (dan wordt het te waterig en werkt het niet meer).
Bij andere droogt het op of veranderd het in klonten/stanimals, maar dat heb ik zowel icm schwalbe en maxxis banden nog niet gezien (hier wordt het altijd waterig)
Steek meteen je vinger er in.
Als het nog plant tussen je vingers, dan is het goed, anders is het alleen maar water.
Soms droogt het op, dan is het duidelijk, maar soms blijft er een plas water over en denk je dat het nog goed is.

Je kan ook je ventiel er uit draaien en een date prikker als peilstok gebruiken.
Moet je ook meteen bij verse latex dien, want je hebt een referentie nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 mei 2022, 11:28 Steek meteen je vinger er in.
Als het nog plant tussen je vingers, dan is het goed, anders is het alleen maar water.
Soms droogt het op, dan is het duidelijk, maar soms blijft er een plas water over en denk je dat het nog goed is.

Je kan ook je ventiel er uit draaien en een date prikker als peilstok gebruiken.
Moet je ook meteen bij verse latex dien, want je hebt een referentie nodig.
"Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen." :lol:

plant = plakt
date = saté
dien = doen

:-q

Persoonlijk lijkt het mij maar een gedoe, ik houd het bij Schwalbe Aerothan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai.
Normaal gesproken lees ik het nog ff na :oops:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik was al op weg naar de kantoorboekhandel voor een date-prikker….. :lol: :-q
mountainbiken: It's ok to be crap
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Prulleman schreef: di 24 mei 2022, 09:52 het is geen rocket science he.. .

bij twijfel maak een klein stukje van de band los, als het er zo uit ziet is het te weinig:
Afbeelding

als het er zo uit zien is het genoeg:
Afbeelding

omdat ik niet voor niks met lichte wielen rond rij ga ik er niet blind een hoop ingooien, maar meet ik wel ff 90-100 ml af. (29" 2.4 banden)
In mijn ervaring gaat Stan's wel ruim 6 maanden mee, als je langer wacht, dan ga je op een gegeven moment wel tegen problemen aan lopen (dan wordt het te waterig en werkt het niet meer).
Bij andere droogt het op of veranderd het in klonten/stanimals, maar dat heb ik zowel icm schwalbe en maxxis banden nog niet gezien (hier wordt het altijd waterig)
Zo joh! :o

Heb jij sealant op modderbasis? :winkie:

Ik heb op mijn (oude) fiets de afgelopen 4 jaar altijd Maxxis gereden (Ikon & Ardent) 2.35/ 2.4 breed op DT-Swiss 25mm velgen, maar zo heeft het er bij mij nooit uitgezien.

Veel kauwgom rond de hiel, maar voor de rest nog nagenoeg even vers als toen hij erin ging.

60ml erin, 2 - 4 mnd. rijden, aanvullen met 60ml

En dan na een half jaar moest ik meestal mijn achterband vervangen, alles eruit, nieuwe band erop, zelfde verhaal.

Voorband alleen latex vervangen en door....
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie