Tips montage Shimano XT remmen J-kit

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik ben van plan een set Shimano XT remmen te bestellen als J-Kit (Easy Hose Joint System). Volgens de beschrijving moet dit makkelijk te monteren zijn, maar wie weet is de praktijk toch wat weerbarstiger. Alle tips&tricks en eventuele hindernissen zijn welkom.
J-kit
Bij een J-kit is de remklauw verbonden aan de remleiding, dit is ontlucht en afgedicht met een dopje. De remhendel is nog niet gemonteerd, zodat je de leiding eenvoudig door een frame met interne kabelgeleiding kunt trekken. Je kunt de remhendel vervolgens monteren aan de leiding zonder dat je het systeem moet ontluchten.
carbon bike, titanium collarbone...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is totaal niet ingewikkeld. Maar "normaal" ontluchten is ook niet heel veel moeilijker bij Shimano.

Als je geen interne kabel/leidinggeleiders hebt, en je moet vissen naar je leiding om hem weer uit het frame te krijgen, is dat afdichtingsdopje niet heel nuttig. Wat dan namelijk helpt, is een klein parkertje in de leiding te schroeven, zodat je iets hebt om je hengeltje aan te haken, zodat je je leiding eruit kunt trekken. In dat geval kun je net zo goed een reguliere set nemen.

En verzeker jezelf ervan dat je, voor je de leiding vastmaakt in de hendel, dat je eerst het dopje, dan het boutje , dan het olijfje er overheen schuift.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Bedankt voor de tips :-q Hier inderdaad (en gelukkig) interne kabelgeleiding, dus dat maakt het allemaal wat makkelijker. Afgezien van demper/voorvork-servicen was remmen monteren eigenlijk nog het enige wat ik nog nooit heb gedaan aan de fiets, vandaar. En dat ontluchten wil ik voortaan ook zelf kunnen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Heb ze inmiddels op 2 fietsen moeten monteren en het is niet heel moeilijk.
Gewoon op de goede lengte afknippen en de meegeleverde pin er zachtjes intikken. Vervolgens het moertje op de remhendel iets losdraaien en de leiding invoeren, het olijfje blijft dan in de remhendel en hoeft er niet uit. Vervolgens het moertje weer vast draaien en klaar. Vergeet niet om de rubber beschermingskap eerste over de leiding heen te schuiven voor je hem in de remhendel drukt!

Vraag niet hoe ik daar achter ben gekomen :roll:

Snel ontluchten doe ik met het setje van Shimano. Die draai je op de remhendel en vul je met een beetje olie, vervolgens een paar keer knijpen en wat tikjes op de remleidingen om luchtbelletjes naar boven te forceren. Het schroefdraad van de plastic cup is niet super sterk dus gewoon netjes aandraaien maar niet overdreven.

Afbeelding

Als je echt de olie wil vervangen heb je ook de injectiespuit nodig.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dennis17e schreef: ma 23 mei 2022, 10:08Gewoon op de goede lengte afknippen en de meegeleverde pin er zachtjes intikken. Vervolgens het moertje op de remhendel iets losdraaien en de leiding invoeren, het olijfje blijft dan in de remhendel en hoeft er niet uit.
Die begrijp ik niet goed?
Het olijfje en de moer (wartel) doe je om de leiding waarna je die in de remhendel steekt en de wartel vastzet. Gewoon de Shimano instructies volgen zou ik zeggen.

Over ontluchten: als er niets gemorst wordt is het niet persé nodig, maar ik doe het eigenlijk altijd wel na montage van (nieuwe) remmen. Als je ervoor kiest om het niet te doen zou ik de fiets een nachtje laten staan met de remhendels wat ingetrokken. Zo staat de verbinding naar het reservoir open en kan eventueel toch aanwezige lucht naar het reservoir stijgen.

Echt ontluchten doe je met een spuit van onderaf en het trechtertje op de hendel. Met name in de achterremklauw wil zich nog weleens een luchtbelletje nestelen wat soms lastig weg te krijgen is. Klauw loshalen en kantelen, niet te lomp erop kloppen (ik gebruik het handvat van een schroevedraaier) etc. kan helpen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: ma 23 mei 2022, 10:45
Dennis17e schreef: ma 23 mei 2022, 10:08Gewoon op de goede lengte afknippen en de meegeleverde pin er zachtjes intikken. Vervolgens het moertje op de remhendel iets losdraaien en de leiding invoeren, het olijfje blijft dan in de remhendel en hoeft er niet uit.
Die begrijp ik niet goed?
Volgens mij refereert Dennis aan de specifieke instructies voor de J-Kit. Kan zijn dat dat daar net wat anders werkt, en dat de wartel en olijf daar al in de hendel zitten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan trek ik mijn keutel in ;-)
(Maar dat zal ongetwijfeld ook in de Shimano instructies staan?)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

kermit schreef: ma 23 mei 2022, 10:45
Dennis17e schreef: ma 23 mei 2022, 10:08Gewoon op de goede lengte afknippen en de meegeleverde pin er zachtjes intikken. Vervolgens het moertje op de remhendel iets losdraaien en de leiding invoeren, het olijfje blijft dan in de remhendel en hoeft er niet uit.
Die begrijp ik niet goed?
Het olijfje en de moer (wartel) doe je om de leiding waarna je die in de remhendel steekt en de wartel vastzet. Gewoon de Shimano instructies volgen zou ik zeggen.

Over ontluchten: als er niets gemorst wordt is het niet persé nodig, maar ik doe het eigenlijk altijd wel na montage van (nieuwe) remmen. Als je ervoor kiest om het niet te doen zou ik de fiets een nachtje laten staan met de remhendels wat ingetrokken. Zo staat de verbinding naar het reservoir open en kan eventueel toch aanwezige lucht naar het reservoir stijgen.

Echt ontluchten doe je met een spuit van onderaf en het trechtertje op de hendel. Met name in de achterremklauw wil zich nog weleens een luchtbelletje nestelen wat soms lastig weg te krijgen is. Klauw loshalen en kantelen, niet te lomp erop kloppen (ik gebruik het handvat van een schroevedraaier) etc. kan helpen.
De moer iets losdraaien tot er olie uitkomt en dan de leiding invoeren, werkt bij mij altijd probleemloos.
Zoals hier op 10:30
https://www.youtube.com/watch?v=dbmy_7LOySk

Edit: Klopt de olijf zit al in de hendel, waarschijnlijk bedoelde we 2 verschillende modellen.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarschijnlijk heb ik nog nooit een J-kit uitvoering gekocht... :oops: :D
Al wel bijna twintig jaar nagenoeg alleen maar Shimano schijfremmen gehad. Ik vroeg me al af waar die term J-kit op sloeg maar dat is dus een soort van half voorgemonteerde remset.

Alle remmen die ik gekocht heb kwamen compleet gemonteerd.
Wat ook zinloos is, want in 99% van de gevallen moest de remleiding toch worden ingekort (en in mijn specifieke geval worden omgewisseld, want een voorrem hoort gewoon rechts te zitten :wink: ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is voor mij ook nieuw.
Normaal gaat de "moer" om de afgeknipte leiding. Dan de insert (pinnetje) er in en de olijf(knelring) er omheen.
Maar als je bij deze J kit de leiding goed op z'n plek doet voordat je het spul aandraait, dan komt het waarschijnlijk op het zelfde neer.

Wat zeker heel fijn is aan dit J kit systeem is dat de remklauw al ontlucht is. Een 4-pots achterrem klauw is op de fiets best lastig om goed te ontluchten
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik lees even mee, ik heb namelijk ook zo'n J-kit gekocht.
Maar ik zie al dat het geen rocketscience is, dus dat gaat wel goed komen.

:-q
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Makkelijker kan haast niet. De olijf zit inderdaad al in de remgreep. Kabel op juiste lengte maken, pinnetje er in, rubberen kapje niet vergeten, en je steekt de kabel zo door de wartel en draait die aan.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Dan zijn dit de compatible tools neem ik aan:

https://www.bike24.com/p2400131.html
Afbeelding

https://www.bike24.com/p2407840.html
Afbeelding

https://www.bike24.com/p2404606.html
Afbeelding

En dat inkorten van de leiding, kan dat gewoon met een Stanleymes? Ik zie daar ook een aparte Shimano tool voor (a 60 euro) en dat lijkt gewoon een Stanley achtig mes met voorziening dat de leiding niet kan leeglopen of zo.
carbon bike, titanium collarbone...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja die tools zijn compatible. Geen idee waarom er bij de onderste set twee trechters zitten. Edit: ik zie het al, verschillend schroefdraad.

Inkorten kan prima met stanleymes of kabelknipper. Ik maak het binnenste deel wel altijd weer even rond met een ronde tandenstoker of een inbussleuteltje. Nog nooit lekkage gehad.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, kan ook prima met een scherp mesje. Ik heb er wel een speciaal knippertje voor maar die kostte echt geen zes tientjes.
Afbeelding

Deze van Jagwire kost een tientje bij B-C:
Afbeelding

Verder is het trechtertje wel superhandig en een spuit met slang om van onderaf olie te kunnen toevoegen. Let erop dat je de ontluchtingsnippel niet te ver losdraait want dan pomp je er op die manier zelf weer lucht in.
Er zijn ook Shimano remmen zonder een schroefnippel, daar zit een aansluiting voor de slang verstopt onder een rubber dopje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie