e-MTB ombouwset

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Max snelheid vd ondersteuning kan bij de Bafang gewoon via het display worden ingesteld.
Heb inmiddels een set aangeschaft en erop gemonteerd precies zoals jij dat hebt gedaan.
Ook een 48v/750w met een accu uit DLD.
Moest een stukje vanaf slijpen omdat het net niet er op past. Spuitbusje zwarte lak doet wonderen.

Het enige waar ik aan moet wennen is de juiste stand bij een klim. Zet je die te laag heb je niet het vermogen om boven te komen.
Zet je die te hoog heb je kans op een wheelie boven aan 😝

Een probleem deed zich voor dat als de display na een ingestelde timer de boel uit zet.
Kreeg de boel met moeite weer aan de praat. ?

Gelukkig fietste ik in de bocht netjes 25km/u
ipv de 50 ervoor toen ik motoragent tegen kwam 😜
Heb je ook het USB-kabeltje?
Dan kan je de stapjes zelf instellen.
Ik heb het vrij simpel in stapjes van 10% oplopend ingesteld.
De snelheid heb ik bij iedere stand op max.
En die max stel je dan in op het display.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ja, kabeltje is binnen.
Heb gisteren toch wat aan de binnenkant
moeten afslijpen want in de klim alleen
ratelde de ketting en kraakte wat. Nu hangt
de motor los van het frame.

De software moet ik nog downloaden en
in gaan verdiepen. 🤓

Heb een andere kabel voor de sensoren
gekocht om te kijken of ik die in kon korten.
Dat ging prima. Netjes met krimpkousjes
en vulkaniserende tape afgewerkt.
Dat moet ik ook nog met de accu doen.
Dat is best tricky 🤔

Hoe heb jij dat gedaan ?
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ik heb twee fietsen omgebouwd met een Bafang, bakfiets en een commuter. Weliswaar geen MTB, maar toch.

Vooral die laatste wordt nogal misbruikt. Bij allebei kreeg ik na verloop van tijd het probleem dat er speling ontstond omdat de klembevestiging niet genoeg was voor de belasting. Ik heb daarom bij allebij een stukje (RVS) zetwerk gemaakt dat aan de Bafang en aan de chainstay gemonteerd is om hem meer stabiliteit te geven. Als ik een MTB om zou bouwen zou ik meteen die extra bevestiging maken.
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

StevenK schreef: zo 26 juni 2022, 08:54 Ik heb twee fietsen omgebouwd met een Bafang, bakfiets en een commuter. Weliswaar geen MTB, maar toch.

Vooral die laatste wordt nogal misbruikt. Bij allebei kreeg ik na verloop van tijd het probleem dat er speling ontstond omdat de klembevestiging niet genoeg was voor de belasting. Ik heb daarom bij allebij een stukje (RVS) zetwerk gemaakt dat aan de Bafang en aan de chainstay gemonteerd is om hem meer stabiliteit te geven. Als ik een MTB om zou bouwen zou ik meteen die extra bevestiging maken.
Kan je is een foto plaatsen met wat je bedoelt?
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

SensaBike schreef: zo 26 juni 2022, 10:22
StevenK schreef: zo 26 juni 2022, 08:54 Ik heb twee fietsen omgebouwd met een Bafang, bakfiets en een commuter. Weliswaar geen MTB, maar toch.

Vooral die laatste wordt nogal misbruikt. Bij allebei kreeg ik na verloop van tijd het probleem dat er speling ontstond omdat de klembevestiging niet genoeg was voor de belasting. Ik heb daarom bij allebij een stukje (RVS) zetwerk gemaakt dat aan de Bafang en aan de chainstay gemonteerd is om hem meer stabiliteit te geven. Als ik een MTB om zou bouwen zou ik meteen die extra bevestiging maken.
Kan je is een foto plaatsen met wat je bedoelt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De software moet ik nog downloaden en
in gaan verdiepen. 🤓
De software van die Noor (of Fin) werkt beter dan die van Bafang zelf :wink:


Software:
https://penoff.me/tag/bafang/


Dat moet ik ook nog met de accu doen.
Dat is best tricky 🤔

Hoe heb jij dat gedaan ?
Ik heb de draden vd motor in de accuhouder (onder dat zwarte dekseltje)
met elkaar verbonden met 2 dikke kroonstenen. 1 voor 1.
En uiteraard ook netjes op maat geknipt.
Onder dat dekseltje zit ook de zekering (30A).
Opletten, omdat er een dikke condensator in de controller zit, staat er op de draden vd motor 50V als die aangesloten is geweest.
Als de accuhouder is aangesloten staat die spanning ook op de connector. Dus geen schroefjes op laten vallen.
Bij werkzaamheden evt een plakbandje er overheen.

Ik moet de kabels nog inkorten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

StevenK schreef: zo 26 juni 2022, 12:16
SensaBike schreef: zo 26 juni 2022, 10:22

Kan je is een foto plaatsen met wat je bedoelt?
Afbeelding
Luna Cycles verkoopt deze in 2 varianten.
Je kan ook een stalen strip aan het originele gekartelde plaatje (laten) lassen.
Dan kan je het aanpassen op de hoek van jouw frame.

Op mijn stalen frame blijft de motor op z'n plek met het originele gekartelde plaatje.
De tandjes zetten zich goed vast in de stalen bracket pot.
Wel de stalen ring loeivast aandraaien.
In het alu frame van m'n vrouw frezen de kartels het alu weg en komt er na enige tijd ruimte.
Daar ga ik een beugeltje aan lassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kettinglijn.
De kettinglijn wordt een beetje verkloot, soort superboost, als je de 104 spider met NW voorblad gebruikt.
Om dat te minimaliseren heb ik de spider binnenstebuiten gemonteerd, met het voorblad tussen de spider en de motor.
Om dat te doen moet je de bladmoertjes verzinken in het voorblad.
Ik heb daar een trappenboor (12mm) voor gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik ook nog wil doen is een skidplate onder de motor maken.
Nu even geïmproviseerd met een stuk van een oude buitenband en wat taai schuim.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Handige tips. Zal voor de zekerheid zo’n beugeltje bestellen.

Zit nog met 1 probleem dat is de timer in de TFT750c software. Deze schakelt alles uit
Maar is ook voor geen mogelijkheid weer
actief te krijgen. De powerknop van de accu werkte ook al niet. Ik zag de display wat flauw oplichten maar kon doen wat ik wilde. Niets hielp.
Op een gegeven moment toch weer beeld en naar huis gefietst. Maar gaf geen vertrouwen. Thuis gewacht dat de display weer uit ging maar hetzelfde. Aan uit knop werkte niet 😟
Heb de timer nu maar uit gezet…

Iemand die dit probleem kent ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, ik heb een ander display ...
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Hoeveel tands kettingblad heb je voor ?
Komt die zo niet tegen die kunststof deksel
van de motor aan? De ruimte is daar net
een paar mm 🤔
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een 34t.
Past net, maar zoals ik al schreef, de moertjes vd bladboutjes moet je verzinken in het voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Keuze uit 3 … 5 of 9 traps ondersteuning..
Welke zou je nemen en wat waren jou
instellingen in de software ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb voor 9 standen gekozen, dan heb je kleine stapjes tussen de verschillende standen.
Dus zelden het gevoel dat het teveel of te weinig is. Deze kitjes hebben geen torque sensor, dus ze voelen niet hoeveel kracht je zelf zet.
Dus je moet wat vaker dan bij een Bosch op het + of - knopje drukken.
Maar dat lijkt erger dan het is, het went snel. Je doet gewoon je ding en als je vindt dat je teveel moet doen druk je op +.
Gaat het te makkelijk, dan druk je op -.
Komt er een zwaar stukje aan, dan druk je op + enz. enz

De instellingen kan ik hier plakken als code. Die kan je dan "opslaan als" en openen met de software.

Moet ik met m'n laptop doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stokkie
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 14 maart 2011, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 30 mei 2022, 00:17 Ik heb de BBS02B 750W 48V
gekozen.
Niet legaal in de EU, maar daar maak ik me niet zo druk om.
De Chinezen leveren een sticker mee van een legale BBS02B mee, die plak je over het type plaatje. Iedereen tevreden.
De reden voor die keuze was dat het rendement van de 48V(750W) en 52V(1000W) modellen een stuk hoger ligt dan dat van de legale 36V modellen.
Via de software heb ik 'm een beetje geknepen, en dat pakt samen met het hogere rendement goed uit.
Ik heb 1x een test gedaan en ik heb 105km met 2200hm gereden op een 48V 13Ah (625Wh) accu.
Als je de 750W niet terug regelt, dan heb je een piekvermogen van 1000W en een koppel van 160Nm tot je beschikking.
Dat is (veel) meer dan je nodig hebt.
Beetje terugschroeven spaart materiaal en levert extra range op.
Welke instelling heb jij hiervoor aangepast? (voor het knijpen bedoel ik dan) Ik zou ook graag meer range eruit willen halen. Ter info ik heb een oude cycloscrosser omgebouwd naar E-MTB met zelfde setje dat jij ook hebt. Ik heb geen delen hoeven afvijlen. Wel heb ik een bus met kleinere diameter in de BB moeten monteren (lijmen), maar dit ging prima. Ik gebruik deze overigens alleen voor op de weg.
Plaats reactie