Schoenplaatje los

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
roko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:50

Na het mountainbiken bij het eindpunt aangekomen en kom met één schoen niet meer los van mijn klikpedalen. Het schoenplaatje zit los (1 schroef eruit) en krijg mijn schoen dus niet meer uit het pedaal. Iemand hier een oplossing voor? Kan er helaas niet bij.

Het betreft:
- PD-M520 Zwart MTB SPD Pedalen
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je pedalen hebben stelschroeven om ze losser of strakker te zetten. Zet het pedaal zo los mogelijk en probeer het opnieuw.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Spanning van de veer draaien met inbus 3 mm en met een schroevendraaier de clip openen.

Schoenplaatjes goed strak aandraaien dat de tandjes voldoende in de zool drukken. Bij te strak aandraaien, draai je de schroefdraad stuk. Kijk naar de afdruk van plaatjes in de zool. Voldoende vet op het gehele boutje; draait soepel en voorkomt demontage problemen , i.v.m. vast roesten, als ze vervangen moeten worden na een paar jaar.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
roko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:50

Dank voor de reacties, maar bij de stelschroef kom ik niet omdat de schoen er nog aan vast zit, dit lijkt dus geen optie.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dus het plaatje zit nog wel aan de schoen, maar beweegt tov de schoen?
Maar hij beweegt niet zo ver dat je hem aan de kant kunt draaien en bij de stelschroef kan?

Een flinke ruk opzij geven kan werken en anders inderdaad met een schroevendraaier proberen de clip te openen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

roko schreef: do 16 juni 2022, 08:28 Dank voor de reacties, maar bij de stelschroef kom ik niet omdat de schoen er nog aan vast zit, dit lijkt dus geen optie.
oeps over het hoofd gezien. Schroeven draaier kan er wel gebruikt worden. Pedaal ca de crank halen en het geheel fixeren in bankschroef of met een lijmklem. Er is veel krach nodig om de clip die op veerspanning staat te openen.

Succes!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
roko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:50

Het is inmiddels gelukt, schoen is losgekomen van schoenplaatje, vervolgens klikker opengeschroefd om schoenplaatje eruit te halen. Dit weekend maar eens proberen om klikpedaal weer in orde te maken (plaatje met 3 schroeven erin vastschroeven, maar heb daar bankschroef denk ik voor nodig). Daarnaast één van de 2 schroeven uit schoenplaatje kwijt, deze bij ijzerwarenwinkel kopen(?) en alles weer vastzetten. Nu zijn alleen op schoen van één maand oud best veel sporen gekomen aan onderkant omdat plaatje los zat, weet iemand of de onderkant van de schoen, waar de bouten ook inzitten te vervangen is? Ben bang dat als me dit vaker gebeurd er al snel nieuwe schoenen moeten komen... Maar eerst alles goed stevig vast zetten en pedalen iets losser afstellen, hopen dat het wat oplost.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto?
Normaal gesproken kan zo'n zool heel wat hebben, maar omdat je ook al de plaatjes voelde drukken onder je voet ga ik aan de schoenen twijfelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Foto's of dat nog gaat lukken met de zool. Valt hopelijk mee.

Schroefjes zijn best specifiek. Heb ik nog wel liggen in de oude doos.

Een vulplaatje tussen schoenplaat en zool. Kan het zool probleem ( als dat er is?) Ik heb ze wel eens gebruikt en ze bleven goed in postitie.
Die heb ik ook nog in de oude door liggen. Als je interresse hebt laat maar weten per PB
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zijn dit de schoenen die je op MP bij de fiets kreeg?
(of ben ik in de war?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
roko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:50

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 17 juni 2022, 09:56 Zijn dit de schoenen die je op MP bij de fiets kreeg?
(of ben ik in de war?)
Excuus voor late reactie. Nee, heb geen schoenen van MP.
Probleem lijkt inmiddels opgelost, alleen van één pedaal schroefje losgehaald, die krijg ik niet meer vast, moet dan echt stevig stevig drukken, maar daar hoop ik nog wel uit te komen :-D
roko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:50

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 juni 2022, 23:49 Foto?
Normaal gesproken kan zo'n zool heel wat hebben, maar omdat je ook al de plaatjes voelde drukken onder je voet ga ik aan de schoenen twijfelen.
Inmiddels geleerd om die plaats gewoon om de zoveel x wat aan te draaien
Plaats reactie