Aanpassen 2 x 11 speed Shimano

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankie002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: S-Works Epic HT '23
Contacteer:

Mijn vrouw rijdt met een 2 x 11 XT set.
voor 36-26 en cassette 11-40.

We rijden sinds kort ook in Zuid-Limburg en in de Ardennen, vorig weekend weer in de Ardennen gereden.
Voor bergop komt ze eigenlijk te kort met deze set-up, ze wil nog iets lichter berg op kunnen trappen.

Nu dacht ik de set-up te veranderen naar;
Cassette 11-42 of zou 11-46 ook passen?
Voor naar 34-24

Zou ze met deze verandering lichter kunnen trappen voor het klimmen? Of zijn er andere tips? Ze wil bij 2 x 11 blijven.
Deelnemer Duchenne Heroes 2009..
Deelnemer Duchenne Heroes 2011..
Deelnemer Duchenne Heroes 2013..
Deelnemer Duchenne Heroes 2015..
Deelnemer Duchenne Heroes 2018..
Deelnemer Duchenne Heroes 2019..
Deelnemer Duchenne Heroes 2022..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je kan sowieso de 26 vervangen voor een 24 (BTDT) en de 11-46 gebruiken. Ik had een 2x11 (36-24) met een Sunrace 11-46.
Heb er later een 1x30 met 11-50 icm een XT M8000 GS medium cage van gemaakt maar ik weet niet of de 11-50 (lekker) werkt icm een 2x.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Voor 24 / 34 en achter 11-42 zou toch echt wel voldoende moeten zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat kun je niet voor een ander bepalen lijkt me.
Voor kun je iig makkelijk naar een kleiner blad (of beide bladen). Ik reed op mijn laatste mountainbike met een dubbel met een 22/32 voor en een 11-42 cassette achter (11-speed).

Je moet even kijken naar de specs van de derailleur, maximale kransje en totale capaciteit.
Hoewel ik begreep dat iig Shimano vaak nogal conservatief is met die opgaves dus vaak kan hij net wat meer aan.

Op mijn fiets reed ik met Sram, van de 11-speed GX derailleur bestaat een versie voor single ring drivetrains en een voor gebruik met dubbele cranks. Volgens mij zit het verschil in de baan die de derailleur langs de cassette beschrijft, de versie voor single ring volgt de contouren van de grootste (50t) cassettes beter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik meen me te herinneren dat Shimano de 11-46 cassette bedacht heeft voor de 1x11 setup. Misschien dat je in 'de problemen' kunt komen als je groot-groot rijd of juist klein-klein. Even goed op de juiste kettinglengte letten dus. Maar als je een beetje kunt schakelen zorg je ervoor dat dit soort extreme situaties niet voorkomen.
Ik heb mijn fiets vorig jaar omgebouwd van 2x11 (24/34 en 11-42) naar 1x11 met 11-46. Zelfde (2x11) derailleur gehouden, dat gaat prima. De Shimano cassette gaat van kleine naar heel grote stappen. Misschien zijn deze stappen te groot als je voor een 24 gebruikt. De Sunrace cassette heeft een gelijkmatiger verdeling. Dat lijkt me prettiger (maar geen ervaring mee).
Be Nice, Say Hi!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind juist de Shimano indeling met grotere stappen op het eind prettiger. Zo heb je kleine stapjes op vlakkere routes, en als het steil wordt en je schakelt terug ga je ook echt flink lichter trappen. Procentueel gezien bouwt de Sunrace cassette feitelijk de grootte van de stapjes af naar de lichte kant toe terwijl juist aan de lichte kant de stappen groter mogen zijn.
(ik heb een fiets met een Sunrace 11-50 en een met een XT 11-46 cassette).

Als je met een dubbel blijft rijden denk ik dat je het beste een 42 cassette kunt monteren, en dan als granny een kleintje nemen (22t). Het andere voorblad kun je dan baseren op wat je op vlakkere routes graag rijdt. Maar tenzij je op straat hard wilt gaan of in afdalingen lang wilt kunnen meetrappen kom je met een 32 al een heel end. Ik heb een groter voorblad eigenlijk nooit gemist.
(maar ik ben dan ook niet geïnteresseerd in hard over vlakke paden trappen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een dubbel (2x) mag je achter max 42 gebruiken omdat de derailleur anders de.ketting niet meer strak kan trekken op het kleine voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Zijn de cassette en ketting al versleten?

Zo niet, dan zou ik beginnen met een kleinere granny, 22 of 24t.
Dat is het simpelst en goedkoopst om mee te beginnen en merkbaar verschil zal het zeker maken!
Door hier een tijdje mee te rijden weet je tegen de tijd dat er een nieuwe cassette nodig is beter wat je moet bestellen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Plaats reactie