Van 3x9 naar 1x9 met NW ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

semir schreef: di 12 juli 2022, 13:09 Ik heb onlangs het mtb'en weer opgepakt.
Ik heb een 10-jaar oude Scott 26" MTB waar ik lekker m'n rondjes op rijdt.
Wat momenteel wel niet zo leuk is, de voorste derailleur krijg ik niet goed, het gaat over deze fiets: https://www.culturevelo.com/2010-Aspect-30. Eigenlijk gebruik ik nu enkel de buitenste, grootste chainring vooraan. Ik ben wat gaan rondkijken op internet, kan ik mijn fiets ombouwen van 3x9 naar 1x9?
Aangezien ik nu altijd op 44T rijd - ik rijd nooit op de middelste of kleinste chainring -, een Narrow Wide 38T op de plaats van de middelste chainring is een goede optie? Of wat ik hier voorstel is onbegonnen werk?

Thanks !
Als je er geen hinder van hebt, waarom dan hooguit aanpassen?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welkom!

Een NW op de plek van het middenblad gaat meestal wel, maar 38 is op die plek misschien wat te groot.
Daar zit nu waarschijnlijk een 32t.
Maar je kan die 38 ook op de plek vh buitenblad zetten, je fietst nu ook altijd op het buitenblad.
Of je probeert een 34 op de plek vh middenblad.
Dat klimt wat makkelijker als je wat meer heuveltjes opzoekt.

Een 38 scheelt achter ong. 1 versnelling, een 34 ong. 2 versnellingen. (tov. een 42)

Op AliExpress kan je voordelige NW voorbladen kopen. Voor die prijs kan je een 38, een 36 en een 34 kopen :wink:
Waarschijnlijk heb je een crankstel met 104bcd.
Koop ook een setje korte bladboutjes erbij.
Nog wel een opmerking, een 1x aandrijving heeft bijna altijd een clutch op de achterderailleur. Die houdt de ketting strakker en zorgt dat de ketting voor strak om het NW blad blijft liggen.
Een 9 speed derailleur heeft geen clutch.
Dus eerder kan dat je ketting er af loopt op ruw terrein.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

Peelrijder schreef: di 12 juli 2022, 10:11 Als je er geen hinder van hebt, waarom dan hooguit aanpassen?
Wat die voorderailleur betreft, tijdens corona vorig jaar heb ik zelf zitten prutsen om die goed te krijgen, ketting sleept ertegen (nog steeds maar miniem), niet goed gekregen, bij een fietsenmaker gebracht, die keek wat smalend naar mijn 26", heeft er wat aan gesleuteld en idd nieuwe kabel gestoken, maar 2 dagen later begon die ketting weer te slepen; heb die derailleur dan zo ver mogelijk naar buiten gezet en ik raak die niet meer aan, 1x op middelste ring, krijg ik die amper nog op de buitenste, en ik rijd enkel op buitenste, dus die middelste en kleinste mogen er wat mij betreft af, én de derailleur én shifter en...
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 10:15 Welkom!

Een NW op de plek van het middenblad gaat meestal wel, maar 38 is op die plek misschien wat te groot.
Daar zit nu waarschijnlijk een 32t.
Maar je kan die 38 ook op de plek vh buitenblad zetten, je fietst nu ook altijd op het buitenblad.
Of je probeert een 34 op de plek vh middenblad.
Dat klimt wat makkelijker als je wat meer heuveltjes opzoekt.

Een 38 scheelt achter ong. 1 versnelling, een 34 ong. 2 versnellingen. (tov. een 42)

Op AliExpress kan je voordelige NW voorbladen kopen. Voor die prijs kan je een 38, een 36 en een 34 kopen :wink:
Waarschijnlijk heb je een crankstel met 104bcd.
Koop ook een setje korte bladboutjes erbij.
Nog wel een opmerking, een 1x aandrijving heeft bijna altijd een clutch op de achterderailleur. Die houdt de ketting strakker en zorgt dat de ketting voor strak om het NW blad blijft liggen.
Een 9 speed derailleur heeft geen clutch.
Dus eerder kan dat je ketting er af loopt op ruw terrein.
Thanks voor de duidelijke uitleg !

is inderdaad deze: Shimano FC-M442 Octalink - silver 44Ax32x22 T

is die 34 op het middenblad dan niet veel trager op vlakke ondergrond dan mijn huidige buitenste 44?
Ik fiets na mijn bosrit de laatste 5km graag heel hard door naar huis 8)

Ik word wel nieuwsgierig naar die Alliexpress NW voorbladen, enige aanbevelingen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Motsuv en VXM.
Laatst had ik een Snail en die was van zachter alu.
Als je 34 te klein vindt, dan 36 of 38.

Omdat je geen clutch derailleur hebt, kan je ketting er wat makkelijker af lopen.
Dat kan je voorkomen met een JumpStop van N-Gear aan de binnenkant en een bashring aan de buitenkant.
De bashring komt op de plek van het buitenblad, dus moet de NW dan op de plek vh middenblad. Daarom zou ik de grootst mogelijke kiezen die op de plek vh middenblad past.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 12:44 Motsuv en VXM.
Laatst had ik een Snail en die was van zachter alu.
Als je 34 te klein vindt, dan 36 of 38.

Omdat je geen clutch derailleur hebt, kan je ketting er wat makkelijker af lopen.
Dat kan je voorkomen met een JumpStop van N-Gear aan de binnenkant en een bashring aan de buitenkant.
De bashring komt op de plek van het buitenblad, dus moet de NW dan op de plek vh middenblad. Daarom zou ik de grootst mogelijke kiezen die op de plek vh middenblad past.
Afbeelding
Top, thanks !

Al wat zaken in basket gestoken bij Aliexpress 8)

Je spreekt hier wat hoger over bladboutjes, ik kan enkel weten welke ik nodig heb wanneer ik mijn chainring monteer waarschijnlijk?
De ketting zal dan waarschijnlijk ook moeten worden ingekort om meer spanning te zetten?

Mijn excuses voor de vele vragen, ik voel me net zoals 1 van mijn users toen ik 15 jaar terug nog helpdesk deed :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Single ring bladboutjes of singlespeed bladboutjes
Je kan je oude ook afslijpen.
Het gaat dan vooral om het "moertje", dat is te lang voor 1 voorblad, steekt er doorheen en dan kan je de boel niet vast zetten.
Maar als je een bashring monteert, dan passen je oude gewoon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 13:32 Single ring bladboutjes of singlespeed bladboutjes
Je kan je oude ook afslijpen.
Het gaat dan vooral om het "moertje", dat is te lang voor 1 voorblad, steekt er doorheen en dan kan je de boel niet vast zetten.
Maar als je een bashring monteert, dan passen je oude gewoon.
duidelijk 👊🏼
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 12:44Dat kan je voorkomen met een JumpStop van N-Gear aan de binnenkant en een bashring aan de buitenkant.
Zet er dan gewoon gelijk een echte chainguide op die er voor zorgt dat de ketting ook niet omhoog kan... Ook eenvoudig en goedkoop te vinden op aliexpress
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

cheeta schreef: wo 13 juli 2022, 07:34
ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 12:44Dat kan je voorkomen met een JumpStop van N-Gear aan de binnenkant en een bashring aan de buitenkant.
Zet er dan gewoon gelijk een echte chainguide op die er voor zorgt dat de ketting ook niet omhoog kan... Ook eenvoudig en goedkoop te vinden op aliexpress
idd mee besteld bij oom Ali, thanks ! :-D
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

ondertussen 38T NW geplaatst tot volle tevredenheid, zonder chainguide, enkel ketting wat ingekort
Voorlopig 300km zonder problemen met ketting of wahtsoever, all good, bedankt iedereen voor de tips! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi zo :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie