XPLR cassette met X01 derailleur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

De vertanding van een XPLR cassette (bijv. 10-44) is vlakker dan bij een X01 cassette (10-50) en dat is voor mij fijner fietsen (op de nederlandse rondjes); vanwege kleinere stapjes tussen de versnellingen.
Een XPLR cassette vereist een XDR body (i.p.v. XD); voordeel van een XDR body is dat er ook een X01 cassette op past (met 1,85 mm. ring).

Vraag die ik heb: zijn een X01 shifter en derailleur (geen AXS) compatible met een XPLR cassette?
Ik vermoed van niet (die 1,85 mm. ring is niet voor niets...), maar kan die combinatie wel werken met een AXS shifter en derailleur?
Strong, light, cheap: pick two.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Gaat gewoon werken. Het kan iets minder schakelen omdat de afstand van de derailleur naar cassette iets groter is bij de groter kransjes, maar waarschijnlijk merk je daar niets van.

Een 11 speed MTB cassette is even breed als een 10 speed, maar het grootste kransje valt schuin naar binnen toe, over de spaken heen. Dit kan omdat dit kransje zo groot is.
Bij een weg cassette durfden ze dit niet aan.
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

We gaan het zien! en mocht het niet werken, dan heb ik een zo goed als nieuwe XPLR cassette in de aanbieding...
Strong, light, cheap: pick two.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De 1,85mm heeft verder niets meer dan met de afstelling van je derailleur te maken :-q
Ook ik rij met een (Sram) weg cassette (vanwege de kleine stapjes) op de mtb met XT derailleur en werkt zonder problemen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Gaat prima werken. Voor op het strand heb ik een Force 12 speed cassette icm XX1 schakelspul en voor de gravelritjes en lokale bospaadjes ook een XPLR cassette. Schakelt prima.
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Dank voor de reacties :-q , ik blijf hoopvol!

Met een beetje mazzel komt deze week m'n wielset binnen (FliteX ULS-30/DT Swiss 240/Sapim spaken); XPLR cassette, remschijven en klein spul inmiddels binnen, dan ga ik direct aan de slag.
Ik laat weten hoe het uitpakt
Strong, light, cheap: pick two.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Zoals bonanza al schreef gaat het perfect werken, hier op de strandfiets een 10-33 sram force race cassette, werkt feilloos! Wat wel belangrijk is dat je de b-gab goed afstel met het tooltje! Er is voor de xplr cassettes een apart tooltje verkrijgbaar!
Plaats reactie