Meer druk op voorwiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ik ben opzich tevreden over mijn zithouding en wil dus niks drastisch veranderen, wel merk ik dat ik vaak teweinig druk op het voorwiel uitoeven en daardoor grip verlies.
Wat voor een kleine verandering zou ik junnen proberen om die druk te krijgen
Reach verkorten of juist verlengen
Stuur iets lager misschien?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Aan je bocht-techniek werken. :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke voorband, welke druk, op welke fiets?
Onder bochtentechniek kun je ook dropper-gebruik scharen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Dice zegt 8) Je hoeft de zitpositie niet te veranderen om druk op je voorwiel te geven in bochten.

Maar om antwoord te geven op je vraag, het stuur lager en verder naar voren gaat helpen, zadel naar voren schuiven ook. Hoeft niet veel te zijn, een cm of zo. En reach is een geometrie eigenschap van het frame en de vork, die kun je niet zomaar wijzigen, alleen door bijvoorbeeld de veerweg van je vork te wijzigen. Maar een iets langere stuurpen is makkelijker te proberen.

En wat Aurelius zegt, wat voor fiets en hoe lange stuurpen zit er al op?
En heb je een rechte zadelpen of staat je zadel al iets achter de pen (setback)?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het heeft op zich niet zoveel zin de huidige maten te noemen, het gaat toch om een individuele setup...

Iets kortere stuurpen proberen. Helpt je gewicht makkelijker naar voren te plaatsen in een bocht.

Iets lager of iets langer kan ook werken. Zadel half centimetertje naar voren. Verzin het maar, je zult wat moeten proberen. Ik heb 1x een fiets gehad waar ik echt wekenlang van alles geprobeerd heb: meer of minder lucht in de veerelementen, zadelpositie, stuur, stuurbreedte, diverse stuurpennen. Na uiteindelijk een positie gevonden te hebben waar ik niet al te bewegelijk hoefde te zijn bleef het toch een fiets waar je aan de bak moest als je echt hard een bocht in wilde.

Vreemde was dat de geometrie zeer dicht bij mijn favoriete fiets lag, waarbij ik zonder gestraft te worden wel zomaar een centimeter kortere of langere stuurpen op kan zetten! Wat maar weer wil zeggen dat er geen magische formule is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Vandaag stuur 1cm laten zakken, dat leek wel wat te helpen
Volgende week rondje doen met zadel stukje naar voren
Masr denk ook "durven" een groote factor is
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

aurelius schreef: zo 17 juli 2022, 06:55 Welke voorband, welke druk, op welke fiets?
Onder bochtentechniek kun je ook dropper-gebruik scharen.
27mm velg
Forekaster 2.35"
16/17 psi
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

HB_Eagle schreef: za 16 juli 2022, 14:51 Ik ben opzich tevreden over mijn zithouding en wil dus niks drastisch veranderen, wel merk ik dat ik vaak teweinig druk op het voorwiel uitoeven en daardoor grip verlies.
HB_Eagle schreef: ma 18 juli 2022, 08:44 16/17 psi
Knikt die voorband niet gewoon weg? Wat weeg je?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Inderdaad, je lichaamsgewicht?
16-17 Psi = 1,1-1,17 bar, niet zoveel.

Maar indien tubeless gereden en bij een laag lichaamsgewicht evt wel te doen. Ook parcoursafhankelijk. De FoKa zou op zich voldoende grip moeten bieden. Ik ben/was 'm ook gewend, 70kg, 25mm velg, tubeless minimaal 1,3 bar meestal (ivm veel wortelen en stenen en agressieve daalstijl, in Zuid L eo, vakantie bergen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien geeft z'n metertje te weinig aan.
Gewoon even op je voorwiel leunen.
Met je volle gewicht en je voorrem ingeknepen op het stuur hangen. Fiets iets schuin. Dan mag de band wel inveren, maar net niet plooien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 juli 2022, 10:11 Misschien geeft z'n metertje te weinig aan.
Gewoon even op je voorwiel leunen.
Met je volle gewicht en je voor-rem ingeknepen op het stuur hangen. Fiets iets schuin. Dan mag de band wel inveren, maar net niet plooien.
gedaan, plooit niet.
Als ik een ander merk band erop gooi ga ik wel wat hoger in de psi zitten maar de forekaster valt beetje smal en de velg is relatief breed voor 'm dus hij krijgt wel veel steun IMO
maar ik kan natuurlijk wat druk erin doe om te proberen

Ps. ben 81 Kg en denk dat het metertje wel klopt of ze moeten alle 3 dezelfde afwijking hebben
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb sinds mijn nieuwe fiets (4,5 kilo lichter, waarvan 1-1,5 kilo op de voorvork) met een luiere balhoofdhoek (70 - 68 graden) merkbaar dat ik voor soms te weinig grip heb.

Ik rij met een andere band (Specialized Fast Track 2.35) en heb toch het idee dat het daar aan ligt t.o.v. de band die ik eerst reed (Maxxis Ardent Race 2.4)

De bandendruk is nagenoeg gelijk gebleven met mijn 80 kilo rij ik op 1.3 voor en 1.5 achter

Ik hou het er maar gewoon op dat ik moet wennen aan mijn nieuwe fiets voornamelijk vanwege de balhoofdhoek en de manier van sturen op de oude fiets moet ik eigenlijk gewoon opnieuw leren fietsen :D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Peelrijder schreef: ma 18 juli 2022, 13:41 Ik heb sinds mijn nieuwe fiets (4,5 kilo lichter, waarvan 1-1,5 kilo op de voorvork) met een luiere balhoofdhoek (70 - 68 graden) merkbaar dat ik voor soms te weinig grip heb.

Ik rij met een andere band (Specialized Fast Track 2.35) en heb toch het idee dat het daar aan ligt t.o.v. de band die ik eerst reed (Maxxis Ardent Race 2.4)

De bandendruk is nagenoeg gelijk gebleven met mijn 80 kilo rij ik op 1.3 voor en 1.5 achter

Ik hou het er maar gewoon op dat ik moet wennen aan mijn nieuwe fiets voornamelijk vanwege de balhoofdhoek en de manier van sturen op de oude fiets moet ik eigenlijk gewoon opnieuw leren fietsen :D
Misschien beter dat ik me daar ook maar bij neerleg

Inmiddels weer 2 rondje gereden en weer wat geprobeerd

Forekaster iets meer druk gegeven;
merkte geen verschil in bochten maar wortel en stenen waren minder aangenaam

Andere voorband erop gegooit (xr4 team issue 2.4)
Erg comfortabele band voor rechtdoor en steen/wortel maar wederom onzekere schuivers in de bochten gehad
Denk erger dan bij de forekaster

Wellicht een clinic zoeken gericht op bochtentechniek 🤔
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: wo 20 juli 2022, 15:58 Wellicht een clinic zoeken gericht op bochtentechniek 🤔
Je kunt ook wat filmpjes bekijken en zelf aan het oefenen slaan. Routes bij Nijmegen geven alle mogelijkheden om zelf te oefenen.

Wat Aurelius ook al zegt: evt. de dropper iets omlaag. Maar het is vooral zelf meer bewegen, naar voor, naar achter, heupen erin of eruit. Gewoon proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

De voorrem gebruiken in de bocht.
Plaats reactie