Wat zeg je dat heerlijk understated, Rene
Meer druk op voorwiel
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Het klopt ook niet.
Je vork moet je qua sag en rebound natuurlijk gewoon goed instellen.
En is ‘ie goed ingesteld, dan levert een goed funtionerende vork gewoon de meeste grip, omdat je wiel de ondergrond dan ‘t beste volgt.
Bandendruk, daar kun je nog wel mee spelen, om de grip te optimaliseren. Oha geldt: bij lagere druk meer grip. Wederom: omdat je band dan makkelijker vervormt en beter de ondergrond kan volgen.
Je vork moet je qua sag en rebound natuurlijk gewoon goed instellen.
En is ‘ie goed ingesteld, dan levert een goed funtionerende vork gewoon de meeste grip, omdat je wiel de ondergrond dan ‘t beste volgt.
Bandendruk, daar kun je nog wel mee spelen, om de grip te optimaliseren. Oha geldt: bij lagere druk meer grip. Wederom: omdat je band dan makkelijker vervormt en beter de ondergrond kan volgen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Je hebt gelijk. Het klopt ook niet. In technische zin dan.
Als je als begrijpende lezer een beetje de nuance zoekt, dan weet je dat je meer druk op je voorwiel 'voelt' en daardoor ook druk kan zetten, dan wanneer je je vork hebt aan staan. Met vork aan voelt het toch altijd iets sponziger, ongeacht je druk of hoe stijf je vork dan ook is.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Op een asfalt pumptrack misschien, maar op een singletrail met wortels, hobbels, etc... in een bocht?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Asfalt pumptracks rijd ik nooit, dus dat zou ik niet kunnen zeggen.
Maar op de meer dan goed onderhouden singletracks van de UHR rijd ik regelmatig hele stukken zonder voorvork aan. Juist omdat ik dan de ultieme feedback krijg van mijn band op het parcours en ik dan nog beter voel waar ik meer druk kan zetten. Tis wat minder comfortabel soms, dat geef ik toe, maar de snelheid die ik er voor terug krijg is des te leuker
Zolang ik nog wel eens ingehaald word door een gravelbike op dit soort routes, maak ik mij niet druk om dat ene worteltje of remkuiltje in een bocht
- Bikermarcel
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
- Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020
Even een vraag met betrekking tot dit onderwerp:
Ik fiets momenteel met 2 spacers van 10mm + een stuur met 27.5mm rise (dus 47.5mm in totaal). Stel ik zou een riser bar kopen met 48mm rise en de 2 spacers onder mijn stuur weghalen, dan zou je ongeveer even hoog uitkomen qua zit (met dit in het achterhoofd dat het wel iets veranderd: https://enduro-mtb.com/en/the-right-mtb-handlebar-rise/) .
Nu is mijn vraag of de druk op het voorwiel veranderd/meer wordt? Je zou denken van wel omdat waar de kracht wordt doorgegeven aan je fiets (in de stuurpen) lager komt te liggen, of klopt dit niet?
Ik fiets momenteel met 2 spacers van 10mm + een stuur met 27.5mm rise (dus 47.5mm in totaal). Stel ik zou een riser bar kopen met 48mm rise en de 2 spacers onder mijn stuur weghalen, dan zou je ongeveer even hoog uitkomen qua zit (met dit in het achterhoofd dat het wel iets veranderd: https://enduro-mtb.com/en/the-right-mtb-handlebar-rise/) .
Nu is mijn vraag of de druk op het voorwiel veranderd/meer wordt? Je zou denken van wel omdat waar de kracht wordt doorgegeven aan je fiets (in de stuurpen) lager komt te liggen, of klopt dit niet?
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat maakt niet uit.
Uiteindelijk gaat het van je handvatten naar je wiel.
Tenzij je nieuwe stuur ook een andere backsweep heeft blijft alles bij het oude.
Uiteindelijk gaat het van je handvatten naar je wiel.
Tenzij je nieuwe stuur ook een andere backsweep heeft blijft alles bij het oude.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spacers onder je stuurpen verkorten je reach. Rise in je stuur doet dit niet.
Dus je situatie verandert wel degelijk, je zal zo'n 6 a 7mm meer reach ervaren dan je nu doet.
In theorie brengt dat je gewicht ook iets meer naar voren.
Het is een marginaal verschil. Een iets andere backsweep of het iets anders kantelen van je stuur doet meer.
Dus je situatie verandert wel degelijk, je zal zo'n 6 a 7mm meer reach ervaren dan je nu doet.
In theorie brengt dat je gewicht ook iets meer naar voren.
Het is een marginaal verschil. Een iets andere backsweep of het iets anders kantelen van je stuur doet meer.
- Bikermarcel
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
- Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020
Bedankt voor de reacties!
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Ik zou beginnen met het verwijderen van een spacer en mijn stuurpen omdraaien zodat deze naar beneden wijst. Dan krijg je al aardig wat meer druk op je voorwiel. Als je dan nog meer druk wilt, kan je naderhand nog een spacer weghalen.Bikermarcel schreef: ↑vr 25 november 2022, 16:35 Even een vraag met betrekking tot dit onderwerp:
Ik fiets momenteel met 2 spacers van 10mm + een stuur met 27.5mm rise (dus 47.5mm in totaal). Stel ik zou een riser bar kopen met 48mm rise en de 2 spacers onder mijn stuur weghalen, dan zou je ongeveer even hoog uitkomen qua zit (met dit in het achterhoofd dat het wel iets veranderd: https://enduro-mtb.com/en/the-right-mtb-handlebar-rise/) .
Nu is mijn vraag of de druk op het voorwiel veranderd/meer wordt? Je zou denken van wel omdat waar de kracht wordt doorgegeven aan je fiets (in de stuurpen) lager komt te liggen, of klopt dit niet?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je hebt gelijk, had ik geen rekening mee gehouden.Kabookie schreef: ↑vr 25 november 2022, 17:19 Spacers onder je stuurpen verkorten je reach. Rise in je stuur doet dit niet.
Dus je situatie verandert wel degelijk, je zal zo'n 6 a 7mm meer reach ervaren dan je nu doet.
In theorie brengt dat je gewicht ook iets meer naar voren.
Het is een marginaal verschil. Een iets andere backsweep of het iets anders kantelen van je stuur doet meer.
Maar als ik mn rekenmachine pak dan kom ik op 4,2mm (als je de rise ook gebruikt in de hoogte en niet naar je toe) of is mn wiskunde een beetje roestig geworden..?.
Is het een idee om ook het zadel wat naar voren te schuiven? Klimt ook nog eens makkelijker.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Bikermarcel
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
- Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020
Ja vandaar dat ik de link in mijn berichtje had gezet (met die foto waar ze uitleggen wat riser vs. spacer doet qua reach).
Ik hoef niet persé meer druk op het voorwiel. Ik ben een tijdje terug al een spacer naar onderen gegaan en ik heb wel meer grip in de bochten gekregen, alleen is het wel veel moeilijker om hem op het achterwiel te krijgen.
Ik zat te kijken naar het nieuwe stuur van Nico Vink met 48mm rise, en ik dacht dat het mooi meegenomen zou zijn als je dan ook meer druk op het voorwiel zou krijgen. Misschien toch maar bestellen en kijken hoe het fietst, hij is namelijk wel errruuugg mooi
Ik hoef niet persé meer druk op het voorwiel. Ik ben een tijdje terug al een spacer naar onderen gegaan en ik heb wel meer grip in de bochten gekregen, alleen is het wel veel moeilijker om hem op het achterwiel te krijgen.
Ik zat te kijken naar het nieuwe stuur van Nico Vink met 48mm rise, en ik dacht dat het mooi meegenomen zou zijn als je dan ook meer druk op het voorwiel zou krijgen. Misschien toch maar bestellen en kijken hoe het fietst, hij is namelijk wel errruuugg mooi
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Wat je kan doen, zet je schoenplaten een halve cm naar achteren je zadel 0,5 naar voren (of 1)
Dan kan je 1cm langere stuurpen pakken zonder dat je echt anders zit
De carbon zool en ook composiet zolen zijn stijf genoeg, dat merk je echt niet.
Dan zit je hele gewicht ook echt iets naar voren.
Haal er dan nog 1cm spacer uit en kijk of je dat aankan.
En zet je voorband niet te zacht zorg dat ie rond blijft
Dan kan je 1cm langere stuurpen pakken zonder dat je echt anders zit
De carbon zool en ook composiet zolen zijn stijf genoeg, dat merk je echt niet.
Dan zit je hele gewicht ook echt iets naar voren.
Haal er dan nog 1cm spacer uit en kijk of je dat aankan.
En zet je voorband niet te zacht zorg dat ie rond blijft