Ratelend geluid.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kapitein Iglo schreef: do 21 juli 2022, 15:01
Makkelijk schreef: ma 18 juli 2022, 09:59

Als je hem doorzaagt met je ketting kom je er in elk geval achter dat de derailleur het zonder niet doet. Ketting loopt dan steeds van het onderste tandwieltje af.
Huh?
Tja, ik heb een keer dit nokje kapot gehad op een 11 speed XT derailleur, dan blijft de ketting dus niet op het onderste derailleurwieltje.
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik geloof je wel, maar wat is daar de verklaring voor..?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Nu ik de tangetjes heb om een ketting er af te halen ook maar een 2de ketting besteld om te wisselen. Een apart topic leek me niet nodig dus vraag ik het hier.

Zit er nu eigenlijk nog verschil in schakelen tussen kettingen?

Heb nu een deore en heb een xt ketting voor er bij besteld. Xt derailleur en shifter met een deore cassette. Kom hier alleen iets tegen over de duurzaamheid van de verschillende kettingen maar over de schakel prestaties is niet echt iets te vinden.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16749
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar mijn idee is dat marginaal, ik merk iig geen verschil tussen de diverse kettingen die ik op dezelfde fiets heb gereden. Wat ik wel merk is als ik te lang gewacht heb met het schoonmaken en smeren van de ketting (schoonmaken is in mijn geval gewoon een lap er overheen halen).
Daarna lijkt het weer net wat soepeler te schakelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Het nut van de flut: Dat nokje zorgt er voor dat de ketting netjes in de derailleur blijft.
Als je kracht zet, / snelheid maakt, ontspant het deel van de ketting dat onderaan hangt. Als die ontspanning groot genoeg is, is er geen spanning meer om de ketting op de tandjes van de derailleurwieltjes te houden en kan dus heel gemakkelijk ontsporen en zo naast de wieltjes terecht komen. Een veel hogere veerspanning van de derailleur zou ook kunnen werken, maar dat levert weer meer weerstand en slijtage in de aandrijving op. Wees dus maar bij met dat nokje en ja, je hebt weer wat geleerd. Fouten zijn leerzaam!
Het is net als met de blinde darm: men dacht dat die er voor niets zat, maar gelukkig blijkt het ding een functie te hebben als voorraadje spijsverteringsbacteriën voor het geval van b.v. diarree waarmee de hele darmflora zomaar verdwijnt.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Plaats reactie