Canyon Exceed CF 7 kraak probleem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Exceeder7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 juli 2022, 11:06

Sinds enkele weken een Canyon Exceed cf7 overgenomen. Na de ene kraak verholpen te hebben (steekas achter wiel opnieuw invetten) is de andere kraak weer begonnen: Zadelpen/Zadel.
Gister alles eraf gehaald, schoon gemaakt, opnieuw ingevet en terug erop.

In de volgende rit leek het de eerste 5 min verholpen, daarna begon het met een lichte kraak bij een bultje, dit werd steeds erger, aan het einde van de rit kraakte de zadelpen/ zadel weer net zoveel als voor het schoonmaken.

Wat zijn de volgende mogelijkheden die ik kan doen om dit probleem te verhelpen??
Zou het b.v. aan de carbon pasta kunnen liggen? ik gebruik nu de rode tube van Cyclon
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Had ik laats ook bij mijn exceed.

Gewoon alles langs gaan of tijdelijk vervangen.

Dus carbon pasta op de zadelpen, vet op het moertje van de aluiging of eventueel eens met een andere zadelpen fietsen.

Daarna de zadelklem invetten en eventueel eens een ander zadel monteren om te kijken of het weg is. Je kan ook je zadel eens op een andere fiets zetten.

Uiteindelijk wil je telkens iets elimineren.

Bij mij zat de de zadelvrug niet goed vast aan de sluitint.
Exceeder7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 juli 2022, 11:06

Vulpes schreef: za 23 juli 2022, 20:48 Had ik laats ook bij mijn exceed.

Gewoon alles langs gaan of tijdelijk vervangen.

Dus carbon pasta op de zadelpen, vet op het moertje van de aluiging of eventueel eens met een andere zadelpen fietsen.

Daarna de zadelklem invetten en eventueel eens een ander zadel monteren om te kijken of het weg is. Je kan ook je zadel eens op een andere fiets zetten.

Uiteindelijk wil je telkens iets elimineren.

Bij mij zat de de zadelvrug niet goed vast aan de sluitint.
Het moertje van de sluiting kun je niet veel mee toch, als alleen los en vast draaien. Hoe krijg jij daar vet op?
De zadelpen had ik al helemaal schoon gemaakt en met nieuwe carbon pasta voorzien, begin haast te denken dat het de carbon pasta is die niet goed genoeg is ofzo.
Ook het zadel heb ik al los gehaald, bouten ontvet en opnieuw voorzien van vet.

Het rare is dat het na de schoonmaak even goed gaat en in verloop van de rit het steeds erger wordt

Zit al te twijfelen om een andere zadelpen te gaan kopen en evt andere carbon pasta. Heb nu Cyclon.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Ach ja kraakjes, lastig.

Het zou ook zo je achterwiel kunnen zijn :)
Exceeder7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 juli 2022, 11:06

Vulpes schreef: za 23 juli 2022, 22:16 Ach ja kraakjes, lastig.

Het zou ook zo je achterwiel kunnen zijn :)
Ja lastig is zacht uitgedrukt... vind het persoonlijk wel vervelend.
Lijkt mij sterk dat dit probleem het achterwiel wiel is. Zodra ik naast de fiets sta en alleen het zadel vast pak en kracht zet, kraakt het.
Exceeder7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 juli 2022, 11:06

Hier met video:https://youtube.com/shorts/iE5MImDzkb4

Hier raak ik met mijn hand/arm alleen het zadel aan. Ik zet dus alleen kracht op het zadel/zadelpen.
Het rare van alles vind ik zelf dat als ik de zadelpen nu los draai en weer aandraai en verder niks doe is diezelfde kraak verdwenen. Ga ik weer de bossen in, begint het na 5 minuten met 1 kraak en 15 min later kraak ik het hele bos door.

Het lijkt mij dus echt een probleem van de klem/ schroef waarmee je de zadel pen vast zet. Als het de zadel rails was had die nog steeds moeten kraken na los en vast draaien van de schroef.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Is de passing in het frame precies goed, of te ruim? Als deze te ruim is, zal de zadelpen bewegen, zelfs na goed aandraaien (ik bedoel het juiste moment), het gebied waar de klem zit werkt dan als een soort scharnierpunt wat beweging toelaat. Misschien is er een iets te dunne zadelpen gemonteerd.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, altijd even nauwkeurig (laten) meten, zowel de zadelpen als het frame. Pas als je de exacte maten kent weet je of de passing goed genoeg is.

Verder zoveel mogelijk potentiële oorzaken elimineren. Een ander zadel erop zou ik toch ook even doen, kleine moeite en dan kun je dat als mogelijke oorzaak ook weer wegstrepen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Ik heb ook een Exceed en daar mee in het begin last gehad van krakend en in mijn geval ook zakkend zadel.
Twee dingen helpen:
1. zet het zadel er in en een beetje vast, geef dan druk naar beneden en zet het dan pas goed vast. Zo komt het wigje dat de pen klemt beter te zitten.
2. spuit de zadelpen rondom met haarlak een paar keer zodat deze net iets dikker wordt

En uiteraard monteren met flink wat carbonpasta.
Exceeder7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 juli 2022, 11:06

Thanks, ik was zelf ook al achter de haarspray oplossing gekomen.
Dit bleek uiteindelijk de oplossing! Vanavond heerlijk gefietst met een volledig stille fiets, TOP!
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Grappige oplossing met haarlak, goed gevonden. Zou haarversteviger ook werken om een slap frame wat steviger te maken? Straks allemaal met je fiets lang de kapper :winkie:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Plaats reactie