Speling op achterbrug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Kwam vanmorgen tot de ontdekking dat er speling op de achterbrug zit

In het begin is het kettingblad keer tegen het frame gekomen (doordat deze krom was) vlak bij schanier van onderbrug
Nu zit er veel speling op dat schanier er rammelt de achterbrug
Aandraaien heeft geen effect nu ben ik bang dat het frame op dat punt kappot is maar kan ook toeval zijn 🤞

Lbs heeft nog geen tijd, kan het kwaad als ik nog door blinf fietsen
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

HB_Eagle schreef: za 23 juli 2022, 22:04 Kwam vanmorgen tot de ontdekking dat er speling op de achterbrug zit

In het begin is het kettingblad keer tegen het frame gekomen (doordat deze krom was) vlak bij schanier van onderbrug
Nu zit er veel speling op dat schanier er rammelt de achterbrug
Aandraaien heeft geen effect nu ben ik bang dat het frame op dat punt kappot is maar kan ook toeval zijn 🤞

Lbs heeft nog geen tijd, kan het kwaad als ik nog door blinf fietsen

Het zal er niet beter op worden waarschijnlijk. Maar is het niet gewoon het lager wat eraan is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HB_Eagle schreef: za 23 juli 2022, 22:04 Kwam vanmorgen tot de ontdekking dat er speling op de achterbrug zit

In het begin is het kettingblad keer tegen het frame gekomen (doordat deze krom was) vlak bij schanier van onderbrug
Nu zit er veel speling op dat schanier er rammelt de achterbrug
Aandraaien heeft geen effect nu ben ik bang dat het frame op dat punt kappot is maar kan ook toeval zijn 🤞

Lbs heeft nog geen tijd, kan het kwaad als ik nog door blinf fietsen
Lees je eigen post nog eens door en doe dan alsof je (net als wij) van niets weet.

Geef eens wat meer info en plaats wat foto's, dan kunnen wij er ook iets mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

@ ThaSingleTrackMastah
welke info mis je dan ?
Denk niet dat je de speling op foto kan vastleggen ben meer opzoek naar iemand met verstand van zaken die er naar kan/wil kijken

@ Sabai
Tja hoe ga ik daar achter komen
Ik doe het meeste onderhoud zelf behalve vork/demper maar lagers/schanieren van achtervering heb ik nog nooit gedaan het is ook niet zo dat wanneer ik de boutjes los draait, de achterbrug los heb.......toch?
Laatst gewijzigd door HB_Eagle op zo 24 juli 2022, 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gezien de fiets gok ik dat je lagers gaar zijn. Is wel een klusje om ze te vervangen....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Filmpje van de speling

https://youtube.com/shorts/rdEAhMLc0Wc?feature=share


Foto van de (hopelijke alleen) lakschade

Afbeelding
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

suravida schreef: zo 24 juli 2022, 05:53 Gezien de fiets gok ik dat je lagers gaar zijn. Is wel een klusje om ze te vervangen....
Als het de lagers zijn kan het dan kwaad voor het frame om er mee te fietsen
Laatst gewijzigd door HB_Eagle op zo 24 juli 2022, 09:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hopelijk lagers, maar de manier om daar achter te komen is de boel te demonteren... In plaats van te fietsen zou ik vooral gaan sleutelen.

De achterbrug eraf te krijgen is doorgaans niet bijzonder moeilijk, al zitten er meestal ringetjes tussen die je moet vangen en weten waar welke terug moeten. Sommige fabrikanten zijn zo aardig om op hun site een fatsoenlijke exploded view te zetten met aanhaalmomenten, etc... (en soms nog een video ter illustratie), bij andere is het een behoorlijke nachtmerrie om die info te achterhalen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

HB_Eagle schreef: zo 24 juli 2022, 09:04
suravida schreef: zo 24 juli 2022, 05:53 Gezien de fiets gok ik dat je lagers gaar zijn. Is wel een klusje om ze te vervangen....
Als het de lagers zijn kan het dan kwaad voor het frame om er mee te fietsen
Ja. Want draaien de assen dus niet in het lager, maar ofwel de lagers in het frame, of de as in het lager. Daarnaast loop je bij speling het risico dat framedelen langs elkaar gaan schuren. Ik zou er in ieder geval niet te lang mee doorrijden, en zsm de lagers vervangen door Enduro max black oxides. (ipv de lagers die Kona gebruikt)

Qua zelf vervangen: Zonder deugdelijke lagertrekkers zou ik er niet aan beginnen. Lagers zitten alleen in het carbon en willen nog wel eens veel kracht vragen om los te krijgen. Bij LT zijn we al gauw een uur of meer bezig om alles te vervangen, en dan hebben we het én vaker gedaan en het goede gereedschap.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

cheeta schreef: zo 24 juli 2022, 09:13 Hopelijk lagers, maar de manier om daar achter te komen is de boel te demonteren... In plaats van te fietsen zou ik vooral gaan sleutelen.

De achterbrug eraf te krijgen is doorgaans niet bijzonder moeilijk, al zitten er meestal ringetjes tussen die je moet vangen en weten waar welke terug moeten. Sommige fabrikanten zijn zo aardig om op hun site een fatsoenlijke exploded view te zetten met aanhaalmomenten, etc... (en soms nog een video ter illustratie), bij andere is het een behoorlijke nachtmerrie om die info te achterhalen.
f*c dat word voorlopig niet fietsen
Maar gezien het filmpje ga ik mij er ook niet aan wagen
Opzoek naar goede lbs of handige Harry hier op forum 😬
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou LT sports in Wijchen bellen :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ruik een volgende klant voor een titanium achtervork upgrade!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

suravida schreef: zo 24 juli 2022, 09:23 Ik zou LT sports in Wijchen bellen :wink:
Geapt
Afspraak gemaakt
Gebeld

Nog geen reactie
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: zo 24 juli 2022, 10:08 Ik ruik een volgende klant voor een titanium achtervork upgrade!
Interessant 🤔
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

HB_Eagle schreef: zo 24 juli 2022, 11:43
suravida schreef: zo 24 juli 2022, 09:23 Ik zou LT sports in Wijchen bellen :wink:
Geapt
Afspraak gemaakt
Gebeld

Nog geen reactie
Op zondag?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie