Goedemorgen,
Heb hier een DT Swiss EX471 wiel waarvan langzaam een voor een de nippels beginnen af te bereken.
Heb de eerste paar vervangen door nippels uit een oud wiel, maar lijkt me nu wel verstandiger om ze allemaal maar te vervangen.
Door de topics lezend is mijn keuze gevallen op de Sapim Polyax Brass.
Alleen vroeg ik me af of ik de sapim nippels gebruiken met de washers die DT in de wiel gebruikt?
(dit omdat sapim zelf ook een eigen soort washer heeft, die er toch anders uit zien)
DT gebruikt deze washers in het wiel.
https://www.google.com/search?q=WSZXX10051297S
Het wiel word stevig gebruikt in een downhill fiets, mocht ik hiervoor beter een andere nippel kunnen gebruiken, dan hoor ik dat graag.
gewicht maakt niet zoveel uit
DT EX471 nippels/ringen vervangen, Sapim?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik zou altijd messing nippels gebruiken.
(Waren je scheurende nippels van alu of messing?)
M'n favoriet is(was?) Sapim Polyax, maar nu hoorde ik laatst uit welingelichte kringen dat Sapim een kwaliteitsprobleem heeft met z'n nippels...
Dan ben je dus aangewezen op DT met de DT ringen.
(Waren je scheurende nippels van alu of messing?)
M'n favoriet is(was?) Sapim Polyax, maar nu hoorde ik laatst uit welingelichte kringen dat Sapim een kwaliteitsprobleem heeft met z'n nippels...
Dan ben je dus aangewezen op DT met de DT ringen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
als ik het goed heb zitten deze nippels er nu in, DT Squorx Pro headThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 24 juli 2022, 13:27 Ik zou altijd messing nippels gebruiken.
(Waren je scheurende nippels van alu of messing?)
M'n favoriet is(was?) Sapim Polyax, maar nu hoorde ik laatst uit welingelichte kringen dat Sapim een kwaliteitsprobleem heeft met z'n nippels...
Dan ben je dus aangewezen op DT met de DT ringen.
Aluminium nippels zijn het.
Zijn de messing nippels ook sterker dan de alu?
In principe is aluminium sterker, maar niet duurzamer!borre mtb schreef: ↑zo 24 juli 2022, 17:07als ik het goed heb zitten deze nippels er nu in, DT Squorx Pro headThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 24 juli 2022, 13:27 Ik zou altijd messing nippels gebruiken.
(Waren je scheurende nippels van alu of messing?)
M'n favoriet is(was?) Sapim Polyax, maar nu hoorde ik laatst uit welingelichte kringen dat Sapim een kwaliteitsprobleem heeft met z'n nippels...
Dan ben je dus aangewezen op DT met de DT ringen.
Aluminium nippels zijn het.
Zijn de messing nippels ook sterker dan de alu?
Messing dus voor zo een fiets. Die washers worden gebruikt om de krachten beter te spreiden. Effect is zeer beperkt, maar blijkbaar net genoeg. Wat dat betreft zijn de Newmen (Sapim maakt ze nu) washers beter. Maar die DT velg levert in de praktijk weinig problemen als je zonder washers aan de gang gaat (alleen krijg je geen garantie als de velg toch scheurt, maar als de nippels spontaan beginnen te breken mag ik hopen dat het wiel al een jaartje of 5 oud is en dus geen garantie meer heeft).
Verder werk ik veel met Alpina nippels, erg goed. Ze hebben ook nog een soort lock-versie, werkt helemaal subliem en die nippel is sterker dan nippels van andere merken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
het is een tweedehands fiets, uit 2019. denk dat garantie beetje lastig word.Lars TB schreef: ↑zo 24 juli 2022, 17:54In principe is aluminium sterker, maar niet duurzamer!
Messing dus voor zo een fiets. Die washers worden gebruikt om de krachten beter te spreiden. Effect is zeer beperkt, maar blijkbaar net genoeg. Wat dat betreft zijn de Newmen (Sapim maakt ze nu) washers beter. Maar die DT velg levert in de praktijk weinig problemen als je zonder washers aan de gang gaat (alleen krijg je geen garantie als de velg toch scheurt, maar als de nippels spontaan beginnen te breken mag ik hopen dat het wiel al een jaartje of 5 oud is en dus geen garantie meer heeft).
Verder werk ik veel met Alpina nippels, erg goed. Ze hebben ook nog een soort lock-versie, werkt helemaal subliem en die nippel is sterker dan nippels van andere merken.
ben nu aan het kijken voor de messing sapim Polyax nippels.
heb mijn nippels opgemeten en deze zijn 12mm hoog.
maar de dikte...
spaken aan de schijfrem zijde zijn 1.8 mm dik.
aan de aandrijfzijnde 2 mm dik
de schroefdraad dikte op beide kanten is 2.2 mm.
moet ik dan deze nippels hebben?
Sapim Polyax Brass Nipple 2 mm
https://www.bike24.com/p2114197.html
heb mijn nippels opgemeten en deze zijn 12mm hoog.
maar de dikte...
spaken aan de schijfrem zijde zijn 1.8 mm dik.
aan de aandrijfzijnde 2 mm dik
de schroefdraad dikte op beide kanten is 2.2 mm.
moet ik dan deze nippels hebben?
Sapim Polyax Brass Nipple 2 mm
https://www.bike24.com/p2114197.html
Ja, gewone 2.0 nippels. Ze mogen ook 14 mm lang zijn, werkt iets makkelijker.borre mtb schreef: ↑zo 24 juli 2022, 21:09 ben nu aan het kijken voor de messing sapim Polyax nippels.
heb mijn nippels opgemeten en deze zijn 12mm hoog.
maar de dikte...
spaken aan de schijfrem zijde zijn 1.8 mm dik.
aan de aandrijfzijnde 2 mm dik
de schroefdraad dikte op beide kanten is 2.2 mm.
moet ik dan deze nippels hebben?
Sapim Polyax Brass Nipple 2 mm
https://www.bike24.com/p2114197.html
Maak het schroefdraad van de spaak goed schoon voordat je een nieuwe nippel erop draait. Anders kunnen de nieuwe nippels erg zwaar draaien. En draai je misschien zelfs de nippel 'rond'... (die Sapim nippels zijn niet de allerbeste kwaliteit... ).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hmm ik dacht dat die sapim polyax juist wel goede nippels waren?Lars TB schreef: ↑zo 24 juli 2022, 22:23Ja, gewone 2.0 nippels. Ze mogen ook 14 mm lang zijn, werkt iets makkelijker.borre mtb schreef: ↑zo 24 juli 2022, 21:09 ben nu aan het kijken voor de messing sapim Polyax nippels.
heb mijn nippels opgemeten en deze zijn 12mm hoog.
maar de dikte...
spaken aan de schijfrem zijde zijn 1.8 mm dik.
aan de aandrijfzijnde 2 mm dik
de schroefdraad dikte op beide kanten is 2.2 mm.
moet ik dan deze nippels hebben?
Sapim Polyax Brass Nipple 2 mm
https://www.bike24.com/p2114197.html
En draai je misschien zelfs de nippel 'rond'...(die Sapim nippels zijn niet de allerbeste kwaliteit... ).
Wat betreft het vervangen. Heb er al een topic over gelezen met verschillende methodes.
Maar voor iemand die nog nooit een wiel heeft gespaakt, lijkt mij het toch het makkelijkst om een nippel te verwijderen en een nieuwe terug te plaatsen met dezelfde spanning (ik heb zon aliexpress spaakspannings meter) en dat dan 32 keer.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad met Sapim nippels. Ze gaan iets gemakkelijker de goede hoek in door de vorm van de kop.
Om nippels te vervangen: ik zelf zou eerst de spanning van alle spaken er af halen, en dan alle nippels vervangen (1 voor 1). Een tooltje helpt om te voorkomen dat je nippel in tussen de velgwanden beland (en/of je washer). En geloof me, dan kan een gedoe zijn om die er weer uit te krijgen, zeker als alle andere nippels nog op z'n plaats zitten.
Als de nippels vervangen zijn de spaken weer langzaam op de juiste spanning zetten (als het bouwen van een nieuw wiel).
Mocht je er niet uit komen (of het tooltje wilt lenen) ben je altijd welkom.
Tooltje: https://www.rosebikes.nl/cyclus-tools-n ... ct_shape=1
Ciao,
Jan
Om nippels te vervangen: ik zelf zou eerst de spanning van alle spaken er af halen, en dan alle nippels vervangen (1 voor 1). Een tooltje helpt om te voorkomen dat je nippel in tussen de velgwanden beland (en/of je washer). En geloof me, dan kan een gedoe zijn om die er weer uit te krijgen, zeker als alle andere nippels nog op z'n plaats zitten.
Als de nippels vervangen zijn de spaken weer langzaam op de juiste spanning zetten (als het bouwen van een nieuw wiel).
Mocht je er niet uit komen (of het tooltje wilt lenen) ben je altijd welkom.
Tooltje: https://www.rosebikes.nl/cyclus-tools-n ... ct_shape=1
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik heb ook wielen gespaakt met DT washers in combinatie met polyax nippels, volgens mij gaat dat prima. Wel goed opletten met die ringetjes dat ze exact goed uitgericht zitten t.o.v. het velgbed. Er zitten twee miniscule "putjes" in, die moeten in de lengterichting van de velg liggen. Vaak richten ze zichzelf uit maar niet altijd.
Hier zie je die twee putjes goed. Misschien heb je een zaklampje nodig om ze te checken als de boel gemonteerd zit.
Hier zie je die twee putjes goed. Misschien heb je een zaklampje nodig om ze te checken als de boel gemonteerd zit.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Een lucifer of afgeknotte cocktailprikker werkt ook.Jan the Man schreef: ↑ma 25 juli 2022, 00:15 Tooltje: https://www.rosebikes.nl/cyclus-tools-n ... ct_shape=1
Ciao,
Jan