Hoe Fox DPS demper instellen? Nu te 'hard'.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

De lock-out knop van de Fox DPS demper in mijn TREk Top Fuel 9.8 GX 2020 is vervangen door een lokale fietswinkel. Daarvoor was de demper elders geserviced voordat ik op de (tweedehands) fiets ben gaan rijden. Sinds het vervangen van de lock-out knop (wieltje) krijg ik de demper niet meer goed ingesteld.

Na de servicebeurt had ik geen problemen. De geadviseerde luchtdruk volgens Trek is 280 Psi. In die stand had ik voldoende 'sag' en reageerde de demper zoals verwacht, een beetje stevig maar prima. Ná het vervangen van het lock-out wieltje bij een andere winkel is de demper veel te hard. Nu ben ik al zover dat ik weet dat dit waarschijnlijk met negatieve en positieve luchtkamer te maken heeft. Ik heb daarom de demper volgens de aanwijzingen van Fox opgepompt en de lucht de kans gegeven om de negatieve luchtkamer in te stromen. Helaas blijft de demper te hard. De fietswinkel zegt dat het niet kan liggen aan het vervangen van het lock-out wieltje...

Voordat ik 'wat steviger' het gesprek aan ga wend ik me tot de bron van kennis van mijn gewaardeerde mede-forumleden; mis ik iets? Wat nog wel opvalt is dat de lock-out niet volledig in de 'open'-stand terugkomt bij het ontspannen van de (DT-Swiss) hendel. Ik heb het idee dat het veertje aan de binnenzijde van de knoppen niet voldoende op spanning staat. Volgens de 'reparateur' kan het daar echter niet aan liggen.

Graag jullie advies/ideeën.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het kan er mee te maken hebben, maar is op afstand altijd koffie dik kijken ;-)

Hoe heb je de SAG nu ingesteld? Ergens tussen 20 en 30%

De DPS die ik hier in de kast heb liggen kent drie standen open, firm en closed. Staat hij bij jou echt open? Ook als je deze op spanning brengt?

Als goed is staat op je DPS een Short ID van paar letters. Deze kun op onderstaande opzoeken. Dan krijg je meer informatie over je tune. Wellicht kun je die hier ook vermelden.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike

Probeer het nog eens met lucht rustig uit de DPS laten lopen. Tussen door de DPS iets in veren tot SAG. En daarna op pompen om de 50PSI een paar keer rustig in veren tot aan de SAG. Heb je dan nog steeds zelfde gevoel. ?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Koban schreef: ma 25 juli 2022, 14:20 Het kan er mee te maken hebben, maar is op afstand altijd koffie dik kijken ;-)

Hoe heb je de SAG nu ingesteld? Ergens tussen 20 en 30% (ik krijg 'm niet verder dan 20%)

De DPS die ik hier in de kast heb liggen kent drie standen open, firm en closed. Staat hij bij jou echt open? Ook als je deze op spanning brengt?
(Die van mij is 'open' en 'closed' vanwege remote lock-out. Ik kan 'dus' niet controleren of ie écht 'open' staat)

Als goed is staat op je DPS een Short ID van paar letters. Deze kun op onderstaande opzoeken. Dan krijg je meer informatie over je tune. Wellicht kun je die hier ook vermelden. (DTFZ)
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike

Probeer het nog eens met lucht rustig uit de DPS laten lopen. Tussen door de DPS iets in veren tot SAG. En daarna op pompen om de 50PSI een paar keer rustig in veren tot aan de SAG. Heb je dan nog steeds zelfde gevoel. ? (Heb ik al een aantal keren gedaan)
Het lijkt er wel op dat zodra ik de druk verlaag de sag toeneemt en daarmee ook de gevoeligheid. Het gekke is dat het volledig afwijkt van hoe het was. Ik heb bovendien een Trek Fuel EX uit 2020 met de Fox Performance Float EVOL, RE:aktiv demper. Deze is zooo enorm 'zachter'...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Misschien was je lock-out al een hele tijd gammel en werkte hij juist niet goed...
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Peelrijder schreef: ma 25 juli 2022, 15:01 Misschien was je lock-out al een hele tijd gammel en werkte hij juist niet goed...
Zou kunnen. Maar ik moet zeggen dat de demper voor het vervangen van de lock-out knop wel goed aanvoelde. Daarvoor reed ik een Scot Spark RC en die was ook wat soepeler in het aanspreken dan de Trek nu is.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dat zegt best weinig. ;-) Fiets fabrikanten leveren fietsen met eigen tunes.

Heb je de SAG op 25% of 30% staan. Daarmee bedoel ik niet X PSI erin pompen, maar hoe meet jij de SAG ?
Als de SAG goed staat. Dan je rebound controleren/instellen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Koban schreef: ma 25 juli 2022, 15:25 Dat zegt best weinig. ;-) Fiets fabrikanten leveren fietsen met eigen tunes.

Heb je de SAG op 25% of 30% staan. Daarmee bedoel ik niet X PSI erin pompen, maar hoe meet jij de SAG ?
Als de SAG goed staat. Dan je rebound controleren/instellen.
Ik meet de sag door 'O-ring-afstand-ten-opzichte-van-rubberen-seal-ná-op-fiets-te-hebben-gezeten' te meten. Die is met 10 mm te weinig want de 'stroke' van de demper is 45mm (192-45 demper) Fox zegt idd 25-30% en Trek zegt 12 mm. Wat misschien belangrijker is; de demper lijkt te verharden naarmate ik er langer op fiets. Ik ga deze week even een vast rondje fietsen waarbij ik weet hoe de demper ongeveer moet voelen. Overigens gebruikte mijn Scott Spark ook vrijwel nooit de volledige stroke.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Brambo67 schreef: ma 25 juli 2022, 16:21
Koban schreef: ma 25 juli 2022, 15:25 Dat zegt best weinig. ;-) Fiets fabrikanten leveren fietsen met eigen tunes.

Heb je de SAG op 25% of 30% staan. Daarmee bedoel ik niet X PSI erin pompen, maar hoe meet jij de SAG ?
Als de SAG goed staat. Dan je rebound controleren/instellen.
Ik meet de sag door 'O-ring-afstand-ten-opzichte-van-rubberen-seal-ná-op-fiets-te-hebben-gezeten' te meten. Die is met 10 mm te weinig want de 'stroke' van de demper is 45mm (192-45 demper) Fox zegt idd 25-30% en Trek zegt 12 mm. Wat misschien belangrijker is; de demper lijkt te verharden naarmate ik er langer op fiets. Ik ga deze week even een vast rondje fietsen waarbij ik weet hoe de demper ongeveer moet voelen. Overigens gebruikte mijn Scott Spark ook vrijwel nooit de volledige stroke.
Als SAG goed staat. Dan kom je uit bij de Rebound. Staat dit alles goed dan kun je de volume spacer nog controleren. Dit kun je doen met behulp van de short ID op je DPS. En als dit alles volgens jou goed is. Dan terug naar de winkel en laten checken ;-)

De damper van mijn Neuron werd geleverd met een 0.4 volume spacer dat was te soft. Kwam uit op een 0.6.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Brambo67 schreef: ma 25 juli 2022, 16:21

Wat misschien belangrijker is; de demper lijkt te verharden naarmate ik er langer op fiets.
In mijn nederige optiek klinkt dit niet als rebound-issue?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Koban schreef: ma 25 juli 2022, 16:58 De damper van mijn Neuron werd geleverd met een 0.4 volume spacer dat was te soft. Kwam uit op een 0.6.
Hier exact dezelfde stap uitgevoerd. Een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koban Koban schreef:Als SAG goed staat
Sag mag (moet) met kleine letters, het is een woord, geen afkorting :wink:
Brambo67 schreef: ma 25 juli 2022, 16:21

Wat misschien belangrijker is; de demper lijkt te verharden naarmate ik er langer op fiets.
Of je wordt moe, of je kont wordt gevoeliger of...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Brambo67 schreef: ma 25 juli 2022, 14:08 De lock-out knop van de Fox DPS demper in mijn TREk Top Fuel 9.8 GX 2020 is vervangen door een lokale fietswinkel. Daarvoor was de demper elders geserviced voordat ik op de (tweedehands) fiets ben gaan rijden. Sinds het vervangen van de lock-out knop (wieltje) krijg ik de demper niet meer goed ingesteld.

Na de servicebeurt had ik geen problemen. De geadviseerde luchtdruk volgens Trek is 280 Psi. In die stand had ik voldoende 'sag' en reageerde de demper zoals verwacht, een beetje stevig maar prima. Ná het vervangen van het lock-out wieltje bij een andere winkel is de demper veel te hard. Nu ben ik al zover dat ik weet dat dit waarschijnlijk met negatieve en positieve luchtkamer te maken heeft. Ik heb daarom de demper volgens de aanwijzingen van Fox opgepompt en de lucht de kans gegeven om de negatieve luchtkamer in te stromen. Helaas blijft de demper te hard. De fietswinkel zegt dat het niet kan liggen aan het vervangen van het lock-out wieltje...

Voordat ik 'wat steviger' het gesprek aan ga wend ik me tot de bron van kennis van mijn gewaardeerde mede-forumleden; mis ik iets? Wat nog wel opvalt is dat de lock-out niet volledig in de 'open'-stand terugkomt bij het ontspannen van de (DT-Swiss) hendel. Ik heb het idee dat het veertje aan de binnenzijde van de knoppen niet voldoende op spanning staat. Volgens de 'reparateur' kan het daar echter niet aan liggen.

Graag jullie advies/ideeën.
Lock out wieltje is niet goed geplaatst en opgespannen. Hierdoor lockt de demper al standaard deels en ervaar je de zaken die je nu ervaart.

#been there done that ... 8)

Dus terug naar de reparateur en aangeven dat het echt niet klopt. Wil/kan hij het niet dan zou ik naar een ander bedrijf gaan en het daar laten herstellen. Of zelf doen. Zo ingewikkeld is het niet ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

hanjovdberg schreef: ma 25 juli 2022, 21:57
Lock out wieltje is niet goed geplaatst en opgespannen. Hierdoor lockt de demper al standaard deels en ervaar je de zaken die je nu ervaart.

#been there done that ... 8)

Dus terug naar de reparateur en aangeven dat het echt niet klopt. Wil/kan hij het niet dan zou ik naar een ander bedrijf gaan en het daar laten herstellen. Of zelf doen. Zo ingewikkeld is het niet ... :winkie:
Hier zat ik zelf ook al aan te de denken. Toen ik de demper wegbracht kon ik met mijn hand het lock-out wieltje amper draaien, hij zat als het ware zeer strak opgespannen. Nu zit er gewoon een paar mm speling. Volgens een andere fietsreparateur is het vervangen van dit wieltje zo'n kl...n-klus dat hij het niet zelf wilde doen. De tweede gaf aan dat het geen probleem was maar lijkt het toch mis te hebben.

Nog wel een vraag; bij deze DPS demper van Fox gaat de lock-out 'in' als ik de hendel (DT-Swiss) indruk. Dan gaat het wieltje een kwart slag 'rechtsom' (met de klok mee) Een 'losser' wieltje zou dan toch betekenen dat de lock-out juist niet werkt of zie ik dat verkeerd?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij het vervangen van het wieltje dien je bij het opspannen de kamer open te zetten. Zo heb ik het in ieder geval ervaren. Bij schoonmaken van het wieltje dacht ik ook even terug te plaatsen maar dat was dus niet zo want daarna ervaarde ik precies wat jij nu beschrijft.

Totdat ik het wieltje dus plaatste na opspannen van het palletje toen functioneerde alles weer zoals hoorde.

Volgens mij span je het wieltje dus de andere kant op.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Volgens Fox span je de veer 'clockwise' op (rechtsom):
https://www.ridefox.com/fox17/help.php? ... letrebuild
De demper wordt harder (firm, lock-out) op het moment dat het lock-out wieltje rechtsom draait.

Anyway; je zegt dat het niet zo moeilijk is. Kan ik volstaan met de lucht eruit en dan rebound knop en lock-out wieltje demonteren of moet de hele demper kop eraf? In het laatste geval breng ik hem wel weer weg.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie