Piep in de achtervering

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Sinds kort piept mijn fully bij het inveren achter. Blokkeer ik de demper (2017 Performance Series FLOAT, FLOAT DPS) stopt het piepen, en ja, zet ik m weer open is de piep terug. Zonder demper achtervork bewegen is geluidloos. Dus is mijn vermoeden dat het de demper is, met name de bovenste bus. De onderste bus kan ik draaien in de bushing, de bovenste zit muurvast. Oorzaak gevonden denk ik dan, maar wat is de oplossing? Busje er voorzichtig uitpersen, schoonmaken, smeren en terugplaatsen??

Nu rij ik al lang fully, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik vraag dan ook graag raad aan alle wijze mannen op dit forum. Hoe zou het moeten zijn en is mijn oplossingsrichting de juiste?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk dan eerder aan vervanging van de bushing/lager. En ik vermoed dat het dan geen kwaad kan de rest ook na te lopen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Dank voor de reactie. Vervangen zou ik ook zeker doen als er ergens speling op zou zitten. Er is dan geen twijfel en de oplossing is duidelijk. Alle lagers zijn echter in top conditie, en op de bushing/lager zit ook geen speling.

Ik hoop dat iemand kan vertellen hoe het zou behoren te zijn (moeten de busjes kunnen draaien?). Oplossingen, naast vervangen, worden op prijs gesteld.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De de glijlager busjes worden in de demper geperst. Dus het busje zit vast in de demper. En de as (of de bout) moet dus vrij in het busje kunnen draaien.

Als hij daar niet gemakkelijk draait. In ieder geval direct de boutjes er uit, schoonmaken en met veel kogellager vet oid weer monteren. En zo snel mogelijk nieuwe glijlagers er in, want anders mag je ook nog nieuwe boutjes proberen te regelen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Precies wat direct hier boven staat geschreven :-q
Piepen komt namelijk voor speling :-{ dus iets piept of kraakt en daarna heb je speling :((
Goed alles controleren door los te halen schoonmaken en met vet monteren :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Laten weten hoe het afgelopen is is wel zo netjes.

De heren hierboven hebben gelijk. Ik heb de zaak schoongemaakt en gelukkig (nog) geen slijtage of speling kunnen ontdekken. Daarna alles goed ingevet en weer gemonteerd. Het is weer een heerlijk stille fiets :-D

Iedereen die meegedacht heeft bedankt :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Graag gedaan :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie