Nieuwe tandwielen crank

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiunkabouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 juli 2022, 16:15
Mijn mountainbike: '23 neuron CF8

Hier zit ik dus.
M’n fiets heeft 5 jaar aan de muur gehangen in de schuur (verhuizen, kinderen je kent het wel) en nu weer redelijk fanatiek aan het gebruiken.
Echter kom ik er nu pas achter hoe slecht ik de fiets heb onderhouden vroeger (2 jaar lang 80km per week met enkel ketting smeren en afspoelen).
Nu ben ik aanbeland bij de crank, dit is nog een af-fabriek H780/785 crank met de standaard tandwielen (3x10).
He-le-maal naar de gedver gereden, m’n nieuwe KMC ketting blijft niet eens 1 rondje erop liggen, sterker nog ik kom niet eens de tuin uit zonder doortrappen.

Nu kan ik de ketting bladen vervangen voor de standaard bladen, of ik koop een ander merk waar ik meer tanden mee heb.
Dan ga ik op m’n buiten blad van 42 naar 44 of groter en op m’n middenblad van 32 naar 34.
Middenblad kan ook 36 maar dan word de stap naar m’n 24T binnenblad wat groot denk ik.
Buitenbad gebruik ik voornamelijk op de weg of tussen de tracks, midden blad gebruik ik op de trail en binnenblad zit er voor de sier bij mij.
Binnenblad is dus ook nog zo goed als nieuw.
Ik zou graag groter willen omdat ik bijna standaard op m’n kleinste tandwiel (achter) rijd en het buitenblad icm een groter tandwiel niet lekker vind rijden, en ik errors krijg als ik zie hoe scheef m’n ketting gaat.

Dus de vraag is eigenlijk.
Gaat het goed komen als ik de grotere kettingbladen er op zet? https://www.mantel.com/ta-specialites-chinook-10-speed
Uitgaande dat ik de juiste steek bestel, ketting de juiste lengte heeft.
Derailleur opnieuw afstellen indien nodig lukt mij ook nog, dat moet dus ook geen probleem vormen
Cassette heb ik al nieuw liggen, net als de ketting.
De versleten onderdelen zitten er weer op omdat ik niet wil dat m’n nieuwe ketting en cassette inslijt op m’n oude versleten onderdelen.

Ik hoop dat jullie mij een verlossend antwoord kunnen geven of dit alles gaat passen en werken.
Plaats reactie