SRAM AXS GX 12 speed op 11 speed cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hallo allemaal,

een tijdje geleden heb ik de vraag al eens eerder gesteld, helaas krijg ik via diverse mediums tegensprekende berichten.

Kort verhaaltje:
- Fiets momenteel op de HT 29er met 11 speed, XTR shifter, XT achterderrie, SRAM 1199 cassette 10-42, alles mechanisch
- Laatst een dikke tak in mijn achterderrie gekregen, gelijk gestopt en gelukkig niks afgebroken midden in het bos
- Op de 42 ratelt ie wat, en de 10 pakt ie helemaal niet meer
- Kooi van de derrie is krom en ook de derailleur hanger lijkt niet meer helemaal recht te zijn
- Met opnieuw afstellen krijg ik het in ieder geval niet meer goed

Nu kwam de vraag bij mij op om dan gelijk de SRAM AXS GX 12sp upgrade set te bestellen.
Omdat het me gaaf lijkt, en het goed schijnt te schakelen.

Probleem is nu dat het aantal speed niet overeen komt.
De limit schroeven kan ik natuurlijk op de 11 speed cassette afstellen.

Mijn vraag is nu:
Is de onderlinge afstand tussen de kransjes bij een 11-speed cassette anders dan bij een 12-speed cassette?
De software is natuurlijk afgesteld op die van een 12 speed en het lijkt mij dat ik die niet kan aanpassen.

Op Youtube zag ik een filmpje waarbij het lijkt te werken, maar ik vond het er niet helemaal smooth uitzien.
Futurumshop geeft in een reactie aan dat het niet kan, helaas zonder verdere onderbouwing.

Probleem is, dat wanneer het niet lukt, dat ik een 12-speed cassette er nog bij moet bestellen en een 12 speed ketting en een 34T voorblad aangezien mijn huidige blad dan te klein is.
Hier komt nog bij dat de 1199 cassette die ik heb nog niet zo oud is en zeker niet versleten.

Dus, upgrade set, of nieuwe XT derailleur kopen? (tevens een nieuwe hanger in beide gevallen)
:~
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

De onderlinge afstand tussen 12 en 11 speed cassettes is kleiner. 12 speed ketting is ook smaller aan de buitenkant.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Bonanza schreef: zo 31 juli 2022, 21:56 De onderlinge afstand tussen 12 en 11 speed cassettes is kleiner. 12 speed ketting is ook smaller aan de buitenkant.
En toch werkt het bij mij uitstekend, waar haal je je info vandaan?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

paulus1981 schreef: zo 31 juli 2022, 22:40
Bonanza schreef: zo 31 juli 2022, 21:56 De onderlinge afstand tussen 12 en 11 speed cassettes is kleiner. 12 speed ketting is ook smaller aan de buitenkant.
En toch werkt het bij mij uitstekend, waar haal je je info vandaan?
Ik wil niet zeggen dat het niet werkt, maar dit is wat er aan maten opgegeven wordt.

"De breedte van een 12-speed ketting is ongeveer 5,25 mm, terwijl die van een 11-speed ketting 5,62 mm is. Dat is een verschil van 0,37 mm"

En bij Shimano doen ze er nog een schepje bovenop :(

"De verlengde binnenplaten van 12-speed kettingen maken de ketting te smal voor een gewoon 11-speed kettingblad.

Bijgevolg kan een 12-speed Shimano-ketting niet goed een 11-speed kettingblad "grijpen".
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zelf denk ik dat het mogelijk is :-q Maar het zou zomaar kunnen zijn....dat de ketting het grote verschil maakt :D of zo'n combinatie goed en soepel genoeg wil schakelen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

paulus1981 schreef: zo 31 juli 2022, 22:40
Bonanza schreef: zo 31 juli 2022, 21:56 De onderlinge afstand tussen 12 en 11 speed cassettes is kleiner. 12 speed ketting is ook smaller aan de buitenkant.
En toch werkt het bij mij uitstekend, waar haal je je info vandaan?
Wat is jouw setup als ik vragen mag qua cassette en ketting bij deze 12 sp derailleur?

Als de onderlinge afstand tussen de kransjes een paar tienden is dan telt dit op naar mate je meer kransjes schakelt, dan zou je er op een gegeven moment 10x 0,37mm = 3,7mm naast moeten zitten??
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan m in het midden op 0 zetten, dan heb je naar beide kanten max 1,85mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Garabuk 11 speed cassette, GX AXS shifter/derailleur en XX1/XO1 eagle ketting

De breedte van de ketting 1 op 1 vertalen naar een verschil in afstand tussen de kransjes is te kort door de bocht? Ik denk dat de grote schijf op 12 speed verder naar binnen staat dan bij 11 speed. gemonteerd valt hier met mijn gare schuifmaat niet fatsoenlijk aan te meten. Dikte van 4 kransjes leek (met dezelfde gare schuifmaat) 1.32 om 1.45 cm.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

https://bike.bikegremlin.com/1232/bicyc ... atibility/

De tandwieltjes staan bij een 12 speed cassette ,25 mm dichter op elkaar.
Dus 2.75 mm over een hele cassette.

MIsschien dat het net goed gaat als je hem in het midden goed aligned.
Maar ook ergens anders gelezen dan het verschil slechts .15 mm zou zijn,

Ik ga het iig niet proberen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou ik ook niet doen, om twee redenen:
1- Twaalf speed is al kritischer in de afstelling dan aandrijvingen met minder kransjes.
2- Een drivetrain in die prijsklasse kopen en dan gaan rommelen met onderdelen die eigenlijk niet 100% compatible zijn is iets wat ik niet snap.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

FWIW ik heb honderden km met een 12 speed GX op een 11 speed XX1 cassette gereden. Geen merkbaar verlies van schakel performance. Ik weet bijna zeker dat dat was met een 11 speed ketting die al op een andere bike bij de cassette gebruikt was

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 11- en 12-speed Sram derailleur hebben dezelfde ratio. Ik rijd ook met een 12-speed GX op een 11-speed drivetrain. Maar dat is dan uiteraard met alles -buiten de derailleur- 11-speed (XT 11-46 cassette, GX gripshifter en 11-speed Sram kettingen).

AXS ken ik verder niet uit eigen ervaring maar tenzij ik betrouwbare informatie had die 100% zeker aangeeft dat dat op een 11-speed drivetrain werkt zou ik dus niet gaan mixen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even terug naar het begin.
Kort verhaaltje:
- Fiets momenteel op de HT 29er met 11 speed, XTR shifter, XT achterderrie, SRAM 1199 cassette 10-42, alles mechanisch
- Laatst een dikke tak in mijn achterderrie gekregen, gelijk gestopt en gelukkig niks afgebroken midden in het bos
- Op de 42 ratelt ie wat, en de 10 pakt ie helemaal niet meer
- Kooi van de derrie is krom en ook de derailleur hanger lijkt niet meer helemaal recht te zijn
- Met opnieuw afstellen krijg ik het in ieder geval niet meer goed

Nu kwam de vraag bij mij op om dan gelijk de SRAM AXS GX 12sp upgrade set te bestellen.
Dus je rijdt een derailleur van €100 kapot (je weet dus wat het risico is) en dat is een goede aanleiding om een derailleur van €400 te kopen :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 augustus 2022, 22:59 Even terug naar het begin.
Kort verhaaltje:
- Fiets momenteel op de HT 29er met 11 speed, XTR shifter, XT achterderrie, SRAM 1199 cassette 10-42, alles mechanisch
- Laatst een dikke tak in mijn achterderrie gekregen, gelijk gestopt en gelukkig niks afgebroken midden in het bos
- Op de 42 ratelt ie wat, en de 10 pakt ie helemaal niet meer
- Kooi van de derrie is krom en ook de derailleur hanger lijkt niet meer helemaal recht te zijn
- Met opnieuw afstellen krijg ik het in ieder geval niet meer goed

Nu kwam de vraag bij mij op om dan gelijk de SRAM AXS GX 12sp upgrade set te bestellen.
Dus je rijdt een derailleur van €100 kapot (je weet dus wat het risico is) en dat is een goede aanleiding om een derailleur van €400 te kopen :~
Jep, soms wil je wat nieuws.
Sommige mensen kopen dingen terwijl het oude spul niet stuk is.
Nu dacht ik, omdat het toch kapot is kan ik het overwegen om iets anders te kopen.

Overigens is dit m'n eerste kapotte derailleur in 10 jaar tijd, dus het valt wel mee hoe vaak het stuk gaat.
En buiten dat het rijdt nog, het is niet compleet kapot :wink:

Maar ik neem de gok niet en koop wel een nieuwe mech.
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

De upgrade set + SRAM PG1230 cassette, 12spd, 11-50t aanschaffen? Deze 12 speed cassette past op de normale HG (Hyper-Glide) naaf.
Dan heb je de shifter, achterderailleur, cassette en ketting in 1x vervangen ;-)

EDIT, ik zie net dat de oude 11-speed cassette op een XD naaf zit :winkie:
Plaats reactie