Steekas losgetrild

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bij mijn fiets (stereo hybrid) ook last van loslopende steekas achter. Op gevoel telkens wat strakker gedraaid en nu lijkt het goed te gaan. Had daar ook nog nooit eerder last van gehad bij mijn vorige fietsen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Toevallig zeg, in het 'Emtb ombouwset' draadje gaf ik aan hier ook last van te hebben gehad.
Wel een (SelfMade) Emtb maar goed. Bij mij was de as van het voorwiel los geraakt.
Toch maar vaker controle uitvoeren en de assen aantrekken voor vertrek.. :roll:
Als ik op het display zie hoeveel kracht er los komt verwonderd het me niets (500 tot 600 watt)

Zal ook eens kijken naar een As met Handle.. wel een goed punt :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan ook een streepje verf zetten, dan zie je ook of ie verdraaid is.

Maar een oplettende fietser voelt dat er iets is veranderd.
Als je dan meteen even kijkt zie je wel wat er aan de hand is. Niet doorrijden tot beneden of tot aan de parking :-{
Achteraf had ik al indicatie dat het laatste uur steeds slechter schakelde op alle versnellingen
Het achterwiel voelde wat zwabberig en toen zag ik dat de steekas bijna los zat.
Geldt natuurlijk voor alles aan je fiets.
Zodra je voelt dat er iets niet klopt ga je kijken wat er aan de hand is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Peelrijder schreef: ma 1 augustus 2022, 20:03 Assen trillen niet zomaar los.

Als je montagepasta op de schroefdraad hebt zitten loopt hij al sneller los.

Je kan je draad 1 winding teflon geven en dan op moment aandraaien, dan loopt hij minder snel of helemaal niet meer los.
ik gebruik een beetje witte montagepasta op schroefdraden, geen vet.
Teflon op de draad: blijft dat zitten als je de as door de hub steekt? Toch een nauwe passing.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 augustus 2022, 20:52 Tussen loslopen en er helemaal uit vallen zit nog een heel traject.
Zodra je herrie hoort, een wiebelige achterkant ervaart, slechter schakelen en een aanlopen de achterrem, dan weet je dat het tijd is wat aandacht aan de achterkant te besteden.
ik had geen wiebel of slepende achterrem, dat had ik wel gemerkt. alleen de schakeling had ik moeten zien als indicator. Op vorige fietsen nog niet eerder meegemaakt en deze heeft ook al 4000 km op de teller. Waarschijnlijk is bij de laatste draad de as er in 1 keer uitgestuiterd. Weer een les geleerd, nooit te oud om te leren. En ik ben blij te horen dat ik niet de enige *sukkel* ben die dit is overkomen :-)
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

RobSter schreef: di 2 augustus 2022, 12:44 Toevallig zeg, in het 'Emtb ombouwset' draadje gaf ik aan hier ook last van te hebben gehad.
Wel een (SelfMade) Emtb maar goed. Bij mij was de as van het voorwiel los geraakt.
Toch maar vaker controle uitvoeren en de assen aantrekken voor vertrek.. :roll:
Als ik op het display zie hoeveel kracht er los komt verwonderd het me niets (500 tot 600 watt)

Zal ook eens kijken naar een As met Handle.. wel een goed punt :-q
als je voorwiel as losloopt zou dat toch niet te maken hebben met het grotere vermogen van de emtb? Dat trekt toch alleen aan je achterwiel?
Ik heb ook een emtb, ik heb wel gemerkt dat alle drivetrain componenten veel meer te lijden hebben.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

nederbelg2 schreef: di 2 augustus 2022, 16:19
RobSter schreef: di 2 augustus 2022, 12:44 Toevallig zeg, in het 'Emtb ombouwset' draadje gaf ik aan hier ook last van te hebben gehad.
Wel een (SelfMade) Emtb maar goed. Bij mij was de as van het voorwiel los geraakt.
Toch maar vaker controle uitvoeren en de assen aantrekken voor vertrek.. :roll:
Als ik op het display zie hoeveel kracht er los komt verwonderd het me niets (500 tot 600 watt)

Zal ook eens kijken naar een As met Handle.. wel een goed punt :-q
als je voorwiel as losloopt zou dat toch niet te maken hebben met het grotere vermogen van de emtb? Dat trekt toch alleen aan je achterwiel?
Ik heb ook een emtb, ik heb wel gemerkt dat alle drivetrain componenten veel meer te lijden hebben.
ach, ik ga wel eens naar beneden alleen op mijn voorwiel.. maar dat geloof je toch niet :winkie:
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

RobSter schreef: di 2 augustus 2022, 21:30
ach, ik ga wel eens naar beneden alleen op mijn voorwiel.. maar dat geloof je toch niet :winkie:
ik heb dat ook eens geprobeerd - maar toen eindigde ik voor de fiets :lol:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hier nog geen last van loslopende steekassen. Ook niet met witte montagepasta erop.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dice Oldskool schreef: di 2 augustus 2022, 11:00 Bij mijn fiets (stereo hybrid) ook last van loslopende steekas achter. Op gevoel telkens wat strakker gedraaid en nu lijkt het goed te gaan. Had daar ook nog nooit eerder last van gehad bij mijn vorige fietsen.
:~ Hier geen last van bij beide bike's , zet ze vast met de moment sleutel, en controleer ze af en toe tijdens de rit , naar zit gewoon vast ...
:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

byorka schreef: wo 3 augustus 2022, 21:43 Hier nog geen last van loslopende steekassen. Ook niet met witte montagepasta erop.
Dan zit u steekas vastgeroest :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Gistermiddag alles uit elkaar gehaald en nagezien; de steekas zelf had wel wat sporen (zwarte anodisering weg en blank op een paar plaatsen) maar ik voelde geen krassen met mijn nagel. Schroefdraad van de as en het moer inzet stuk in het frame OK.
Ik ga toch eens kijken voor een passende steekas met hendel, maar geen haast. Gewoon, zoals hier gezegd, nu regelmatig het aandraaikoppel van de as controleren.
Toch gewoon weer beetje montagepasta gebruikt , geen teflon , en vetvrij durf ik niet aan.

Heb gelijk ook de hele Shimano 12Sp deraileur uit elkaar gehaald en onderhanden genomen daar ik voordien al probleem had met de clutch en de kettingspanning (ander draadje), daar ook geen verbuigingen gevonden in de hanger.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ik heb ook nog gen last gehad van loslopende steekassen.

Belangrijk is wel dat alle onderdelen van naaf en frame goed op elkaar aansluiten, dus geen vuil, verf of wat dan ook, anders kan dat er door gebruik tussenuit werken en heb je speling dat dan weer genoeg kan zijn dat een steekas losloopt.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is gewoon een schroef/bout als iedere andere aan je fiets
Netjes aandraaien en in de gaten houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

overigens is mij opgevallen dat het kegelvormige (kunststof of rubber?) dopje aan de schroefdraadzijde van de steekas foetsie is - waarschijnlijk losgekomen tijdens de crash.
Ik neem aan dat de functie alleen is om te voorkomen dat er vuil ophoopt in de holle steekas en te helpen mikken tijdens plaatsen.
Ik kon geen vervangend rubbertje vinden - heb er een boutje vast geklemd met tape in geperst om m af te dichten.
Plaats reactie