Steekas losgetrild

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Tijdens een tocht gisteren is mijn achterwiel vastgelagen (gelukkig op een vlak stuk).
Het bleek dat mijn thru-axle los was gekomen uit de draad, stak een paar cm uit, en het wiel was scheef en vast geslagen in het frame.
Gelukkig was ik met een buddy en ik had tools bij, dus we konden in het veld het wiel weer los wrikken, de as en het wiel eruit, er leek geen schade, as zandvrij gewreven, wiel weer gemonteerd, en we hebbende laatste 15 km van de track kunnen rijden zonder probleem (incl een pittige kolenmijn terril)
Dit had ik nog niet eerder meegemaakt. Normaal alles gemonteerd met moment.
Achteraf had ik al indicatie dat het laatste uur steeds slechter schakelde op alle versnellingen, maar ik dacht dat het een derailleur of kabel probleem was en ik wilde de rit met mijn vriend niet verstoren.
Het is een Cube Stereo Hybrid met achter een Shimano FH-MT410-B, 12mm, Boost hub . De steekas (weet het merk zo niet, ben nu niet thuis) is er een met een inbus, zonder klemhendel.
De as leek in het veld geen beschadigingen te hebben, ik heb thuis niet meer kunnen kijken want pas laat gisteravond. Route bij Honelles onder Dour in Belgie, vrij ver weg.

Op mijn voorwiel zit een steekas met klemhendel; Bij mijn vorige emtb, Cube Reaction hardtail, zat van achter een steekas met hendel en van voor met imbus.

Mijn vragen
- gebeurt het vaker dat een steekas zichzelf los draait en uit de hub loopt? (het was wel een 'rammel' route). Normaliter controleer ik dat niet voor elke rit.
- zou ik niet beter vervangen met een 148x12 thru-axle met een hendel? Zekert zo'n klemhendel niet beter tegen loslopen?
- enig advies welke thru-axle (merk/type) dan te nemen?

bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vermoedelijk heeft hij gewoon iets te los gezeten. Er rijden tig fietsen met steekassen rond die je met een inbus moet vastzetten en die lopen echt niet allemaal los.
Hier in huis heb ik vijf fietsen met een steekas met inbus en daar is er nog nooit een van losgelopen (4 mtb's -waaronder een Cube) en een gravelbike).

Goed controleren of er geen beschadigingen zijn, aan as en/of fiets, en zo niet gewoon weer monteren. Aandraaien op het moment dat Cube aangeeft en om de paar ritten even controleren. Wel opletten dat je dan niet steeds de as een tikje strakker zet, een valkuil waar veel mensen in trappen als ze boutjes natrekken. Elke keer een fractie extra aandraaien :D
Als je een momentsleutel gebruikt loop je dat risico niet.

Overigens, assen met een hendel kun je in twee types onderverdelen. Bij het ene type zit er gewoon een hendel in dat inbusgat waarmee je de as aandraait. Dat is dus principieel niet anders dan een as die je met een inbussleutel vast zet. Omdat deze hendels vrij kort zijn kun je de as daarmee vaak minder makkelijk stevig vastdraaien dan met een losse inbussleutel.
Het andere type gebruikt het principe van een snelspanner, dus die draai je losjes aan waarna je de hendel omzet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dan is het je beter gegaan dan mij gisteren
mijn steek as is gisteren gebroken
bij bike discount heb ik een neiuwe besteld. gewoon inbus model en geen hendel
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wel eens vaker gehoord van een steekas die los was gekomen, of te los zat.
Maar nooit dat ie er echt uit was aan 1 kant.

Voortaan beter opletten, zodra je ruimte op je achterwiel voelt, of slechter schakelen opmerkt even stoppen en kijken wat er los zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

nick22 schreef: ma 1 augustus 2022, 12:32 dan is het je beter gegaan dan mij gisteren
mijn steek as is gisteren gebroken
bij bike discount heb ik een neiuwe besteld. gewoon inbus model en geen hendel
ik hoop geen ongelukken?
wij ware gisteren zo'n mijnterrril aan het afdalen, met rulle losse steentjes, als je wiel dan blokkeert... even Apeldoorn bellen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nick22 schreef: ma 1 augustus 2022, 12:32 dan is het je beter gegaan dan mij gisteren
mijn steek as is gisteren gebroken
bij bike discount heb ik een neiuwe besteld. gewoon inbus model en geen hendel
Enig idee wat de oorzaak was?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

kermit schreef: ma 1 augustus 2022, 12:21 .... Aandraaien op het moment dat Cube aangeeft ....
had ik gedaan :-)
kermit schreef: ma 1 augustus 2022, 12:21 ... om de paar ritten even controleren..
had ik nog nooit gedaan :-(
kermit schreef: ma 1 augustus 2022, 12:21 ...
Het andere type gebruikt het principe van een snelspanner, dus die draai je losjes aan waarna je de hendel omzet.....
idd , maar mijn idee was dat de hendel geblokkeerd is tegen de staande buis. Dus meer gezekerd en je ziet op het oog als hij van stand veranderd is. Maar je heb er wel een klomp bij in de breedte aan de as.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb mijn steekassen vervangen door versies met een hendel. Het is even zoeken, want lengte, diameters en schroefdraad moeten alledrie kloppen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Assen trillen niet zomaar los.

Als je montagepasta op de schroefdraad hebt zitten loopt hij al sneller los.

Je kan je draad 1 winding teflon geven en dan op moment aandraaien, dan loopt hij minder snel of helemaal niet meer los.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tussen loslopen en er helemaal uit vallen zit nog een heel traject.
Zodra je herrie hoort, een wiebelige achterkant ervaart, slechter schakelen en een aanlopen de achterrem, dan weet je dat het tijd is wat aandacht aan de achterkant te besteden.

Ik heb vet aan het schroefdraad, en draai 'm aan zonder momentsleutel, en toch blijft het zitten.
En zo zal het bij de meesten van ons gewoon goed gaan.
Maar als het fout gaat wordt je gewaarschuwd, zoals TS al schreef.
Achteraf had ik al indicatie dat het laatste uur steeds slechter schakelde op alle versnellingen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

nick22 schreef: ma 1 augustus 2022, 12:32 dan is het je beter gegaan dan mij gisteren
mijn steek as is gisteren gebroken
bij bike discount heb ik een neiuwe besteld. gewoon inbus model en geen hendel
Ben nu in Lhr. Daar sprak ik gister iemand met een Mondraker met ook een gebroken as. Dat was jij niet toevallig?
"This species has amused itself to death"
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik heb dit vorig jaar ook gehad, op een huurfiets in Sölden. Godzijdank op een vrij vlak stuk.. Was een as met vaste hendel. Zal misschien te los gezeten hebben, voortaan toch even nalopen als ik een fiets huur..
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Alles oke en geen ongelukken
Ik was al iets op mijn hoede omdat ik voor het eerst de deur uitging met mijn nieuwe crank.
Na een dikke afdaling flink aangezet en knak! Maar de crank was het niet :D

Nee ik was het niet,ik heb geen mondraker .zo zie je maar weer,het komt wel eens voor :lol:
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Mijn steekassen hebben een rubber ringetje, net voor het conische deel. Deze zijn (denk ik) tegen het loslopen. Helaas is dit erg fragiel en heb ik alle ringen al kapot gedraaid. Zonder ook geen loslopende assen. Controleer het ze wel met enige regelmaat.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik herken wel een beetje wat je zegt. Bij mij is de steekas nooit helemaal losgekomen, maar weleens bijna. Het achterwiel voelde wat zwabberig en toen zag ik dat de steekas bijna los zat.

Het is wat lastig uitleggen, maar bij mij zat aan de driveside een boutje waarmee ik de klemming kon aanpassen (beetje als bij een zadelpen): het gat met de schroefdraad waar de steekas ingedraaid zat, was aan 1 kant open en je kon de 2 helften wat dichter naar elkaar trekken met dat boutje. Dat boutje had een aanhaalmoment als de steekas zonder wiel gemonteerd was; die was veel te laag. Op het juiste moment gezet en probleem opgelost.
Plaats reactie