Shimano br-mt500 rotor size

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Over paar weekjes ga ik naar Oostenrijk om o.a. in Bike-republic Solden te gaan rijden. Nou zijn mijn brakepads aan vervanging toe en zitten momenteel 180mm remschijven die alleen resin aankunnen.
Ik zat eraan te denken om m'n voorrem te vergroten naar 203mm met semi-metal pads om m'n remvermogen wat te verhogen voor in de bergen en de trails in BE.

Nu lees ik echter op de Shimano website dat de br-mt500 alleen met resin pads overweg kan... Kan iemand dit bevestigen? Of kan ik met een adapter gewoon 203mm installeren met semi-metal pads?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Semi metal is niet echt metal :wink:
En die schijven vliegen echt niet in brand.
Ontploffen doen ze ook al niet.
Op mtbr loopt ook een topic over het hoe en waarom van die waarschuwing/mededeling. Ook daar was de conclusie dat het niets uitmaakt.
Misschien wat snellere slijtage, maar dat is buiten het lab erg lastig vast te stellen.
Dus het kan gewoon.
Overigens wordt je achterrem heter, dus daar is een 203 schijf eigenlijk meer gewenst.
Dus 203 voor vanwege de extra remkracht, achter vanwege de grotere warmte afgifte. Als het past...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Ergens had ik al dit vermoeden, maar goed om het bevestigd te krijgen :-q
Reden waarom ik enkel voor zou doen is omdat beide schijven nog in goede staat zijn en ik die dan als reserve kan houden voor achter (blijf toch op de centjes letten he..).
Zou je dan zeggen doe achter 203 ivm de warmte?
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

mijn fiets kwam standaard met deze set. br500 en 203 schijven. heb beide pads erin gehad en werkt prima
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Schijven van Shimano welke niet geschikt zijn voor metal blokjes zijn niet geschikt. Gaan echt vreselijk krijsen 🦜 #beentheredonethat

De br-mt500 zitten op de mtb waarmee ik rijd, kwamen af fabriek met 180mm en organic. Daarna overgestapt op voor en achter 203mm schijven en metal blokjes en dat levert meer remvermogen.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op di 2 augustus 2022, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Daarom leken mij semi-metal blokjes een mooie tussenweg. Wel wat meer vermogen maar niet mega piepende remmen.
Heb nooit met metal blokjes gereden dus ook geen flauw idee hoe erg het nou is, maar dat is wat ik vooral lees.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De schijven kunnen geen metal aan. Als je die toch gaat vervangen, SLX of hoger kopen en je kunt gewoon metal blokken gebruiken.
Voor de remklauwen maakt het niet uit.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 2 augustus 2022, 08:14 Schijven van Shimano welke niet geschikt zijn voor metal blokjes zijn niet geschikt. Gaan echt vreselijk krijsen 🦜 #beentheredonethat

De br-mt500 zitten op de mtb waarmee ik rijd, kwamen af fabriek met 180mm en sintered. Daarna overgestapt op voor en achter 203mm schijven en metal blokjes en dat levert meer remvermogen.
Sintered en metal is hetzelfde ;-)

Ik denk dat je met alleen de grotere schijf al een goede stap maakt. Resin blokjes remmen ook gewoon goed.
Meestal monteer ik voor resin (=organic) blokjes en achter metal, omdat die meer hitte aankunnen. Maar ze worden ook (nog) heter dan resin blokjes. Als ik onderweg blokjes moet wisselen (komt weleens voor tijdens een Alpenweek) gaat erin wat ik toevallig in de rugzak mee heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Blokjes en ketting zijn hoe dan ook aan vervanging toe. Denk dat ik dan maar gewoon bij Resin blijf zodat ik ze altijd kan kan plaatsen welke dan ook aan vervanging toe is. Blijft alleen de vraag nog staan om voor of achter groter te gaan. Of toch allebei, is 3 tientjes extra. :roll:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Achter eerst even checken of dat wel past, niet elk frame is er geschikt voor (qua ruimte en/of "toestemming" van de fabrikant).
De meeste voorvorken mogen wel 203mm schijven, maar ook dat is zo terug te vinden in de specs.

Als het past zou ik voor en achter 203mm doen, last heb je er niet van.
Qua remvermogen is 180mm achter vaak ook afdoende, maar een grotere schijf voert makkelijker hitte af en vergroot zo de veiligheidsreserves van je rem(men). Daarom ben ik voorstander van die dingen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Hmm... Voor kan het wel heb ik kunnen vinden. Achter kan ik alleen geen info vinden. :~ Ik heb een Giant Trance 2 27.5" uit 2019 wellicht dat iemand het zelf ook heeft?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus 203 voor vanwege de extra remkracht, achter vanwege de grotere warmte afgifte. Als het past...
Metal kan altijd wel eens piepen, ook met "de juiste schijven".
M'n zwager heeft een week lang in Saalbach gereden met die schijven en metal blokjes.
Nergens last van, dus zeg het maar.
Wat die schijven weleens doen is speling ontwikkelen op de klinknagels.
Dat kan ook resonantie geven, naar dat heeft weinig met de remblokjes te maken.
Anyway, semi metal blokken zijn geen metal, maar resin met splintenters brons er in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Typo aangepast. sintered -> organic.

Nooit gepiep of gekrijs gehad met metal blokken (originele Shimano), mt500 en 203 schijven die nog in de schuur hingen.

Op mijn vakantiefiets sinds 1000km semi blokken van Jagwire, remt goed. Op Shimano goed gekeurde 'metal' schijven.
Maar goed de vakantiefiets volgt normaal gesproken geen mtb paden.

Afbeelding
Plaats reactie