Help!! Heel veel last van de nek na overstap fully

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Robbie1977-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 augustus 2022, 19:17
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hallo allemaal ben een beetje ten einde raad, ben een redelijke fanatieke mtb’er. Ben begonnen op een cube hardtail en sind half jaar overgestapt naar een cube fully. Zelfde maat allebij 19 inch. Nu heb oaar keer gefietst en kreeg last van de nek zelf een beetje dingen aan gepast zodat het in de richting van de hardtail kwam. Maar niks heel veel last en pinn in de nek. Uiteindelijk een bike fit id gedaan. Eerste 2 keer ging het goed maar na de derde keer kwam pijn weer terug, ben nu zo gefrustreerd ik kan er niet meer van genieten na 15 km moet ik stoppen. Ga morgen weer terug naar de fiets winkel waar bike fit id heb gedaan.

Wie o wie heeft wat tips of ideeën. Zou graag horen want ik weet het niet meer.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoe veel anders zit je dan op je vorige fiets? Een beetje meer specifieke info over je huidige en vorige fiets (framematen, lengte bovenbuis, stuurpen, breedte stuur etc) kan wel helpen om een beeld te krijgen van het probleem zou kunnen zijn.
Robbie1977-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 augustus 2022, 19:17
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ja zit wel wat verschil in hat eerst een 19 inch cube reaction pro en nu. Een cube stereo 120 carbon fully ook 19 inch
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Robbie1977-mtb schreef: di 2 augustus 2022, 21:07 Ja zit wel wat verschil in hat eerst een 19 inch cube reaction pro en nu. Een cube stereo 120 carbon fully ook 19 inch
Alleen een merk en type schieten we niet zo veel mee op. Of verwacht je dat wij zelf het bouwjaar raden en op zoek gaan naar alle cijfers?
Oli4k schreef: di 2 augustus 2022, 20:37 specifieke info (framematen, lengte bovenbuis, stuurpen, breedte stuur etc)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Last van de nek is een verkeerde houding.
Denk zelf dat je meer voorover hangt dan op je oude HT.
Een riserbar en een andere stuurpen kan al veel schelen...
of...
Laat je bij een goede bikefitter de boel goed afstellen.
Robbie1977-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 augustus 2022, 19:17
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Heb een bike fit laten doen . Bike fit ID
Robbie1977-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 augustus 2022, 19:17
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Klitse schreef: di 2 augustus 2022, 21:09
Robbie1977-mtb schreef: di 2 augustus 2022, 21:07 Ja zit wel wat verschil in hat eerst een 19 inch cube reaction pro en nu. Een cube stereo 120 carbon fully ook 19 inch
Alleen een merk en type schieten we niet zo veel mee op. Of verwacht je dat wij zelf het bouwjaar raden en op zoek gaan naar alle cijfers?
Oli4k schreef: di 2 augustus 2022, 20:37 specifieke info (framematen, lengte bovenbuis, stuurpen, breedte stuur etc)
Zal eens ff gaan zoeken
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

RobSter schreef: di 2 augustus 2022, 21:29 Last van de nek is een verkeerde houding.
Denk zelf dat je meer voorover hangt dan op je oude HT.
Een riserbar en een andere stuurpen kan al veel schelen...
of...
Laat je bij een goede bikefitter de boel goed afstellen.
Ik denk ook aan een verkeerde houding. Is de stuurbreedte groter? Dan kom je meer voorover te zitten. Let eens op je schouders. Hou deze laag (trek schouderbladen naar binnen) om spanning uit de nek te halen. Succes en sterkte
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alleen last op je fully?
Ook last op andere fietsen (stadsfiets)?
Ook last op andere momenten van de dag, onder andere omstandigheden, in andere houdingen?
Waar precies in/van je nek heb je last? Alleen nek, ook uitstraling naar elders? Waarheen, arm(en)? Handen, vingers?
Na 15km begint het. Hoe snel over na stoppen met fietsen, aannemen andere houding?
Nek evt al nageken door je huisarts, fysiotherapeut, is de bikefitter toevallig ook fysiotherapeut van huis uit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Andere bikefit als een soort van second opinion?
Je hoort wel eens dat bikefitters de plank finaal misslaan...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Robbie1977-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 augustus 2022, 19:17
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ben terug geweest en overleg gehad, gaan de opvulringen van het stuur omwisselen. Dus ipv ringen op het stuurpen nu er onder dus komt het stuur 2 cm omhoog .
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een bikefit is zeker bij mountainbikes weinig zinnig. Er zijn teveel verschillende type mountainbikes en daarmee verschillende houdingen. En binnen de types zijn er weer stromingen met meer of minder reach. Daar houden al die programma's weinig rekening mee. En ben je dus vooral overgeleverd aan de inzichten van de dealer zelf. Daar zitten wat goede (dealer) tussen. Daar zitten er net teveel tussen die geen idee hebben.

Verder is de zithouding naast van invloed op het stuurgedrag ook erg persoonlijk. En is het een kwestie van proberen. Stuur hoger of lager, stuurpen korter of langer. Stuur smaller (of nog breder...). Zadel een stukje naar voor of naar achter en iets hoger of lager. Zeker als je een bikefit gedaan hebt bij de dealer mag je hopen dat die je achteraf ook in dit proces begeleid!


Enige goede optie is naar een bikefitter te gaan die je achteraf goed op je fiets zet. Het mooiste is als die enige fysiotherapeutische inzichten heeft. En je mag hopen dat die dan ook weet wat er voor een bepaalde fiets (en gebruik!) aan zithouding nodig is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kijk ook naar de 3 contacten punten met de fiets. Pedalen, handvatten en zadel. Ander zadel kan een oplossing zijn.
Plaats reactie