11D anti lek latex te dik

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Via een aanbieding heb ik 11D latex besteld. Eenmaal binnen blijkt dit behoorlijk dik te zijn en toch voornamelijk bedoeld te zijn voor auto en zelfs grotere banden.

Heeft iemand een tip hoe dit te verdunnen waardoor de werking behouden blijft maar wel goed toepasbaar in fietsbanden?

Overigens reed ik tot volle tevredenheid met caffelatex. Tot nu toe voor mij de beste.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik koop latex in de bouwmarkt (hechtprimer voor beton) en verdun dat met gedestilleerd water.
Dat werkt goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gedestilleerd water of ammoniak geloof ik
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb nog van die roze eurocoat van Eurocol. Zou ik die ook kunnen gebruiken met gedestilleerd water?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef: do 4 augustus 2022, 18:37 Gedestilleerd water of ammoniak geloof ik
Amoniak wordt in kleine hoeveelheden gebruikt als conserveermiddel in natuurlijke latex.
Als het synthetische latex is kan je het weglaten.
Sommige banden (Maxxis CST Kenda) reageren slecht op amoniak.
hanjovdberg schreef: do 4 augustus 2022, 18:44 Ik heb nog van die roze eurocoat van Eurocol. Zou ik die ook kunnen gebruiken met gedestilleerd water?
Denk niet dat het gaat werken, is acrylaat.
Maar probeer het gerust en laat het ons weten :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ammoniak en aluminium is geen gelukkige combi, of je moet aluminiumoxide willen maken.
Maar soms is verdunnen met water genoeg, laat maar weten.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het goed is komt de amonia niet in contact met het alu vd velgen.

Maar als de "latex" nu niet naar amonia ruikt, dan hoef je het ook niet toe te voegen bij het verdunnen, want dan heb je niet te maken met natuurlijke latex.
Ik zou gokken op gedestilleerd water.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

11D is totaal niet geschikt voor fietsbanden. Beetje klooien om de vloeistof dun genoeg te krijgen maakt het nog steeds niet geschikt en ik zou persoonlijk niet met sealant willen rondrijden waar je niet zeker van weet of het doet wat je hoopt dat het gaat doen als je lek rijdt. Misschien dat je het nog terug kunt sturen en gewoon sealant gebruiken waarvan je weet dat het werkt of het homemade recept van TSTM uitproberen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ThaSingleTrackMastah schreef: do 4 augustus 2022, 15:17 Ik koop latex in de bouwmarkt (hechtprimer voor beton) en verdun dat met gedestilleerd water.
Dat werkt goed.
he ThaSingleTrackMastah, als zunige zeeuw ben ik getriggerd hierdoor. Merksealant is best aan de prijs, en bij 2.6" banden gaat er veel in.

Gaat dat echt goed? Verouderd het sneller? Heeft merksealant geen fillers om het dichtend vermogen te verbeteren?
Ben echt benieuwd naar je ervaringen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Opmerking vooraf, latex muurverf is geen latex, maar verf met een scheutje latex
Dat werkt dus niet in je banden!
Dit als waarschuwing, dat niemand muurverf in z'n banden gaat proberen :winkie:

Ik heb veel sealant zelf gemaakt.
In NL altijd met vloeibare latex uit de hobby winkel.
1 deel latex, 1 deel gedestilleerd water, scheutje PEG (conserveert en antivries, dus s winters een grote scheut) en evt een klein scheutje amonia(conserveert de latex maar sommige rubbers worden week dus bij twijfel weglaten).
Als vulmiddel kan je MDF zaagsel gebruiken.
Getest in de Voerstreek en op vakanties in Z Europa en de Alpen.
Nooit met een lekke band gestaan :-q

Hier in Spanje kon ik geen latex vinden, dus terug naar Stans sealant
Maar bij toeval zag ik de bouwvakkers hier een latex gebruiken als hechtprimer op beton.
Die heb ik in de bouwmarkten in 2 versies gevonden.
Baixens Tacprimer RX-514 is op basis van natuurlijke latex.
KeraKoll Keraplast Eco, een synthetische latex.
Beide zijn te gebruiken als antilek latex.
Voor de juiste dikte 1:1 verdunnen met gedestilleerd water.
Een scheutje PEG als antivries en conserveermiddel. Meer PEG(winter), dan minder ged.water.
Een schepje MDF zaagsel als vulmiddel om ook de grotere gaten te dichten, ong. een soeplepel per liter.
Voor nog grotere gaten moet er een plug of salami aan te pas komen.
Bij een snee houdt alles op, maar dat geldt voor alle sealants. Als de latex erg goed is kan je nog naar huis rijden, maar uiteindelijk is de band afgeschreven.

De Baixens droogt rubberachtig op, vergelijkbaar met Stans.
Makkelijker schoonmaken dan de KeraKoll en omdat het flexibel opdroogd kan je de opgedroogde latex ook laten zitten en de band gewoon opnieuw vullen.

De KeraKoll droogt plastic-achtig op.
Lastiger schoon te maken en eenmaal opgedroogd maakt het de band stug, dus beter wel verwijderen voor je opnieuw vult.
Ben je er op tijd bij, dus voor het is opgedroogd, dan spoel je het gewoon uit met water. Maar dan moet je erbij zijn voor het is uitgedroogd...

Daarom heb ik de voorkeur voor Baixens RX514.
Maar bij m'n fietsmaat in de winkel alleen KeraKoll, dus uiteindelijk gebruik ik die het meeste.
Beide werken goed, tubeless maken gaat goed en onderweg nog nooit met een platte band gestaan. 1x een flink gat waar een pluche in moest. Was ook zo opgelost en gewoon verder kunnen rijden.

Voordeel van Kerakoll is dat het milieuvriendelijk is, eco, greenbuilding en dat soort kreten.
PEG is antivries zoals in auto's wordt gebruikt, en is niet giftig.
MEG wordt nog vaker gebruikt in auto's, werkt ook goed in de latex en makkelijker verkrijgbaar, maar is wel giftig.
Dus voor een milieuvriendelijke mix gebruik je KeraKoll met een scheutje PEG.

Waarom moeilijk doen als je ook Stans kunt kopen?
Er staan hier 5 tubeless fietsen in de schuur, rijden zonder sealant betekent hier om de 5km een lekke band.
Maar die fietsen worden om beurten gebruikt, dus de latex staat vooral stil.
Bij de hoge temperaturen hier droogt het snel op en zou ik een veel te goede klant zijn van Stans.
Bouwmarkt latex is in de band zo'n 4 a 5x goedkoper, en mijn fietsmaat heeft het in het schap staan, dus nooit meer bestellen.
Dan is de keuze simpel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

bedankt voor het recept, en alle toelichtingen! :-q
die thuisvlijt chemie doet me denken aan Breaking Bad, mr Walter White :D

Zal nog zien wat ik ga doen als mijn huidige sealant op is; het is beperkt houdbaar, en bij mij maar voor 1 fiets.
Ik maak wel zelf bio-degreaser schoonmaakmiddel met bicarbonaat en citroenzuurpoeder van de bouwmarkt - maar dat is simpel en in grotere hoeveelheden.

Misschien een handeltje voor jou TSTM? extra inkomsten voor jou en forumleden met korting :winkie:
(maar bij nader denken, wordt je dan snel door STANS of Schwalbe opgekocht om hun winsten te beschermen :lol: )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ze maar goed betalen :lol:
De info en de recepten komen van een (oud) topic op forums mtbr.com.
Ik meng het tegenwoordig in de band, dus niet van tevoren.
Zo hoef ik alleen de fles pure latex te bewaren. En als je die op z'n kop zet en vorstvrij en koel bewaart, gaat het erg lang mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie