Ketting loopt van derailleurwieltje af

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Gisteren avond even een rondje bergschenhoek gedaan en tot 3x loopt mijn ketting van het onderste derailleurwieltje af (klem tussen de kooi) bij het terugschakelen naar mijn grootste krans achter (51T). De derailleur ziet er op het eerste gezicht goed uit (11 speed deore rd5100) maar het gebeurde dus 3x over het hele parcours. Tussendoor ook naar het grootste kransje gaf niet telkens problemen.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ketting te kort? Nieuw voorblad met andere offset? Loopt de ketting er aan de kant van het wiel of aan de andere kant tussen de kooi?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb wel eens een derailleurkooi gezien die vanonder verbogen was, onder het onderste wieltje.
Geen idee hoe dat gebeurd was, maar daarna liep de ketting iedere keer van het wieltje af
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Draaien de wieltjes nog wel soepel rond?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Met een kapot lager wil dit idd ook gebeuren, misschien gewoon lagers vervangen?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Nespresso schreef: do 4 augustus 2022, 17:47 Ketting te kort? Nieuw voorblad met andere offset? Loopt de ketting er aan de kant van het wiel of aan de andere kant tussen de kooi?
Geen nieuwe cassette of kettingwiel en ketting, hij loopt er aan de buitenzijde tussen
ThaSingleTrackMastah schreef: do 4 augustus 2022, 17:52 Ik heb wel eens een derailleurkooi gezien die vanonder verbogen was, onder het onderste wieltje.
Geen idee hoe dat gebeurd was, maar daarna liep de ketting iedere keer van het wieltje af
Kooi ziet er niet vervormd uit

Azurri schreef: do 4 augustus 2022, 22:48 Draaien de wieltjes nog wel soepel rond?
Yep


Ook Peter schreef: do 4 augustus 2022, 23:07 Met een kapot lager wil dit idd ook gebeuren, misschien gewoon lagers vervangen?
Lagertjes zijn niet versleten


Ik heb vorige week wel mijn wielset vervangen en nu viel mij op dat terugtrappen in de 4 lichtste versnellingen soms niet lekker loopt (haperen en ketting ‘slap’ vallen aan de bovenzijde. Het is een DT350 naaf met 54T Ratchet. (2e hands gekocht, ongeveer 2 jaar oud). Het lijkt alsof de Ratchet soms ‘vastgrijpt’ en niet lekker terug wilt draaien.

Vanavond eens kijken of mijn as niet te strak aangedraaid zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 54ratchet is slijtage gevoelig, maar meestal schiet hij dan juist door.

En een vrijloop die vast zit of stroef gaat, zorgt juist aan de bovenkant voor problemen.

De derailleur kooi waar ik het over had was onder het onderste wieltje open gebogen. Dus helemaal onderin, juist waar de ketting binnen komt. Was ook simpel weer terug te buigen. Ging om een Deore 12-speed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heb ik ook afentoe (12sp deore), wrs wordt door een (onbekende) zijdelingse belasting de kooi opengebogen en onstaat er teveel ruimte waardoor de ketting er naast kan komen. Meestal volstaat het bij mij om de kooi bij het onderste wieltje weer even met de hand plat te knijpen (is vrij slap spul). Er zit een nokje aan de onderkant, die mag max 2-3mm speling tov de andere plaat hebben.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik ga straks nog eens even kritisch naar die kooi kijken. Morgen ochtend even ‘testen’ in Zoetermeer :bier:
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Een aantal posts terug heeft iemand een ratelend geluid doordat de ketting verkeerd door de derailleur loopt, daar staat ook
Makkelijk schreef: ma 18 juli 2022, 09:59
corex schreef: zo 17 juli 2022, 22:21 Waarom zit dat flapje daar???
Als je hem doorzaagt met je ketting kom je er in elk geval achter dat de derailleur het zonder niet doet. Ketting loopt dan steeds van het onderste tandwieltje af.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoop dat je er iets aan hebt.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

uncle Cheese schreef: vr 5 augustus 2022, 21:00 Een aantal posts terug heeft iemand een ratelend geluid doordat de ketting verkeerd door de derailleur loopt, daar staat ook
Makkelijk schreef: ma 18 juli 2022, 09:59

Als je hem doorzaagt met je ketting kom je er in elk geval achter dat de derailleur het zonder niet doet. Ketting loopt dan steeds van het onderste tandwieltje af.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoop dat je er iets aan hebt.
Nee, dat zou te gemakkelijk zijn… dat doet iedereen maar 1 keer. Bij mij was dat een jaar of 15 geleden :winkie:

Ik heb wel de kooi aan de onderkant wat naar binnen gedrukt, hij was idd wat open gevouwen zoals tstm al schreef een paar posts terug. Het is trouwens idd zeer slap materiaal, een tang was niet nodig. We gaan het zien morgen of dit de oplossing is.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Het kan ook zijn dat je de "kettingstabilisator" strakker moet zetten. Deze voorkomt dat de kooi bij klapperen teveel naar voren slaat waardoor de kettingspanning afneemt, los van het derailleurwieltje kan komen en ernaast kan vallen. Dat was bij mij de oplossing.

https://si.shimano.com/nl/pdfs/dm/MARD0 ... 04-DUT.pdf
Blz 30

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Nou, vanmorgen 3 rondjes Zoetermeer gereden en de ketting heeft geen krimp gegeven. Waarschijnlijk Een tak of steen tegen de kooi aangehad waardoor deze wat open gebogen was aan de onderzijde :-q
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

P@trick schreef: vr 5 augustus 2022, 21:55
uncle Cheese schreef: vr 5 augustus 2022, 21:00 Een aantal posts terug heeft iemand een ratelend geluid doordat de ketting verkeerd door de derailleur loopt, daar staat ook



Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoop dat je er iets aan hebt.
Nee, dat zou te gemakkelijk zijn… dat doet iedereen maar 1 keer. Bij mij was dat een jaar of 15 geleden :winkie:

Ik heb wel de kooi aan de onderkant wat naar binnen gedrukt, hij was idd wat open gevouwen zoals tstm al schreef een paar posts terug. Het is trouwens idd zeer slap materiaal, een tang was niet nodig. We gaan het zien morgen of dit de oplossing is.

Het is inderdaad bij die ene keer gebleven :lol:
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Pieterj schreef: ma 8 augustus 2022, 00:11
P@trick schreef: vr 5 augustus 2022, 21:55

Nee, dat zou te gemakkelijk zijn… dat doet iedereen maar 1 keer. Bij mij was dat een jaar of 15 geleden :winkie:

Ik heb wel de kooi aan de onderkant wat naar binnen gedrukt, hij was idd wat open gevouwen zoals tstm al schreef een paar posts terug. Het is trouwens idd zeer slap materiaal, een tang was niet nodig. We gaan het zien morgen of dit de oplossing is.

Het is inderdaad bij die ene keer gebleven :lol:
:lol:
Plaats reactie