Remkracht verdwenen tijdens vakantie (in Frankrijk)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Er komt niet zozeer lucht in de olie maar in het systeem.

Ik heb dit vooral in de warmere maanden ook wel eens gehad als ik op de Gulberg was geweest, elke keer fors afremmen om vervolgens weer 2 minuten te klimmen en weer 30 seconden vol te moeten remmen

Als ik dat een keer of 5 had gedaan nam de remkracht echt wel af, thuis meestal een quickbleed en dan was alles weer goed de volgende rit.

Er is een reden dat ik nieuwe calipers nodig heb, waarschijnlijk zijn na 4 jaar misbruik de seals niet meer helemaal goed en pakken ze af en toe wat lucht.

Misschien heeft TS een soortgelijke situatie.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mud mate schreef: ma 8 augustus 2022, 20:02
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 augustus 2022, 19:17

Want?
(Waarom komt er lucht in minerale olie als die warm wordt ?)
Omdat het Franse warmte was... :lol: :lol: :lol:

Zo had ik er nog nooit naar gekeken... :-{
Maar uit ervaring kan ik melden dat Duitse remmen, minerale olie en Franse warmte inderdaad fout gaat. :evil:

Gelukkig gaan Shimano remmen, minerale olie en Spaanse warmte wel goed samen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef: ma 8 augustus 2022, 20:33 Er komt niet zozeer lucht in de olie maar in het systeem.

Ik heb dit vooral in de warmere maanden ook wel eens gehad als ik op de Gulberg was geweest, elke keer fors afremmen om vervolgens weer 2 minuten te klimmen en weer 30 seconden vol te moeten remmen

Als ik dat een keer of 5 had gedaan nam de remkracht echt wel af, thuis meestal een quickbleed en dan was alles weer goed de volgende rit.

Er is een reden dat ik nieuwe calipers nodig heb, waarschijnlijk zijn na 4 jaar misbruik de seals niet meer helemaal goed en pakken ze af en toe wat lucht.

Misschien heeft TS een soortgelijke situatie.
Ja, daar had je het al eens over.
Maar dan is er iets niet in orde met je remmen, dat is niet gebruikelijk.
Ik hoop dat je de vinger op de zere plek kunt leggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 augustus 2022, 21:02 Ik hoop dat je de vinger op de zere plek kunt leggen.
Deore XT

Of Magura...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: ma 8 augustus 2022, 22:25
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 augustus 2022, 21:02 Ik hoop dat je de vinger op de zere plek kunt leggen.
Deore XT

Of Magura...
Waarvan akte :bier:

Nu ik een tijdje met sram gereden heb zie ik ook daar de voor- en nadelen langzaam van in.

Het is altijd wel iets en vooral met welke mate of vorm van gebruik.

Met beleid zal je niet snel iets merken, zodra je de grenzen opzoekt wel.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Ho-Kan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 17 juni 2010, 15:16

byorka schreef: ma 8 augustus 2022, 17:32 De genoemde oorzaken hebben verschillende kenmerken.
Kon je de remgrepen steeds verder naar het stuur toe knijpen of bleven ze wel op “druk”?
Gisteren de trapas weer gemonteerd en toen nog wel wat tijd over om ff naar de remmen te kijken. Maar zowel voor als achter kan ik de hendel volledig inknijpen, zonder dat de blokjes echt goed aangrijpen. Dus ik verwacht eigenlijk eerder dat het iets te maken heeft met de franse warmte :D, dan dat het de blokjes zelf zijn. En misschien inderdaad hetzelfde scenario wat "Peelrijder" schetst.

Nog nooit een quickbleed gedaan, dus ik zal me daar eerst eens in verdiepen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je de hendels zo ver kunt inknijpen zit er lucht in het systeem. Ik zou gewoon "echt ontluchten" en niet een of ander halfwassen net niet actie. Je remmen moeten gewoon perfect zijn, waar je op een NL rondje nog wegkomt met remmen die het niet geweldig doen is het in de bergen gewoon levensgevaarlijk.

Ontluchten liefst met een bleedblok tussen de zuigertjes, als er olie op de blokjes komt zijn ze rijp voor de prullenbak. Bovendien heb je dan de juiste dikte tussen de zuigertjes, met deels versleten blokjes loop je het risico teveel olie in het systeem te krijgen. Als je dan nieuwe blokken wilt monteren kunnen die niet ver genoeg uit elkaar om de schijf ertussen te krijgen.

Wellicht ten overvloede, maar lucht kan ook in het systeem komen als je de fiets op z'n kop hebt staan en dan aan de remhendel komt. Luchtbellen willen naar boven, als de fiets op z'n kop staat wordt beneden ineens boven ;-)
Dus als het niet echt nodig is zou ik de fiets dan ook niet op z'n kop zetten, voorkomen is beter dan genezen.

Laatste tip voor een volgende keer: ook achter een grotere schijf monteren. Heeft niets met je huidige probleem te maken, maar een grotere schijf kan beter hitte afvoeren. En als je slepend remt doe je dat vaak meer achter dan voor, dus ook achter heeft een grotere schijf zin.
Je maakt gewoon de reserves groter, wat imo altijd goed is als het om remmen gaat...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Te weinig olie in het reservoir?
Blokjes slijten, reservoir leeg, dus geen olie beschikbaar om slijtage te compenseren?
(en voor je het weet pomp je lucht in de leiding ipv. olie)

Warmte verhaal is onzin, er rijden miljoenen fietsen met hydraulische remmen in warme landen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 augustus 2022, 10:17 Te weinig olie in het reservoir?
Blokjes slijten, reservoir leeg, dus geen olie beschikbaar om slijtage te compenseren?
(en voor je het weet pomp je lucht in de leiding ipv. olie)

Warmte verhaal is onzin, er rijden miljoenen fietsen met hydraulische remmen in warme landen.
Dat klopt, maar ik doelde er meer op dat de seals van zijn systeem ook versleten kunnen zijn, waardoor het systeem sneller lucht pakt.
Seals hebben de neiging te gaan 'werken' als er temperatuurswisselingen zijn en dat krijg je wel als je iets meer gaat remmen dan normaal.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

De boel ontluchten en nieuwe remblokken erin.
Dan ben je denk ik weer voor een paar jaar klaar.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef: di 9 augustus 2022, 14:03
ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 augustus 2022, 10:17 Te weinig olie in het reservoir?
Blokjes slijten, reservoir leeg, dus geen olie beschikbaar om slijtage te compenseren?
(en voor je het weet pomp je lucht in de leiding ipv. olie)

Warmte verhaal is onzin, er rijden miljoenen fietsen met hydraulische remmen in warme landen.
Dat klopt, maar ik doelde er meer op dat de seals van zijn systeem ook versleten kunnen zijn, waardoor het systeem sneller lucht pakt.
Seals hebben de neiging te gaan 'werken' als er temperatuurswisselingen zijn en dat krijg je wel als je iets meer gaat remmen dan normaal.
Wat ik schreef was voor onze TS.
Het is bij Shimano remmen belangrijk te ontluchten en af te vullen met het bleedblock. Dan kan je het hele blokje opremmen zonder problemen en nieuwe blokjes plaatsen zonder dat er teveel olie in zit.

Jouw (Peelrijder) probleem kan ik niet plaatsen.
Alles kan kapot, maar jouw probleem of conclusies herken ik niet, kan er dan ook niets zinnigs over zeggen.
Ik heb op mijn XC fiets XT 785 remmen uit 2012 en die rijdt inmiddels al 5 jaar in Spanje (voordien NL, B, D, A, CH en F).
Ik heb 1x een kapotte hendel gehad met deze remmen, verder niets.
En dat is ook meteen het enige probleem dat ik ooit met al mijn Shimano remmen heb gehad, de afgelopen 12 jaar.
Warmte en warm worden kunnen ze echt wel aan.
Voor die tijd een tranendal met Avid (heet nu Sram) en Magura, dus ik ben wel wat remmen ellende gewend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik weet ook niet hoe het zo gekomen is, ik weet alleen dat mijn shimano remmen niet meer lekker werken momenteel omdat de seal o.i.d. van de caliper lekt, de rempotjes gaan niet meer terug aan 1 kant (uren aan gespendeerd) dus nu ga ik ze vervangen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

dus nu ga ik ze vervangen.
Uiteraard.
Je moet minstens 100% op je remmen kunnen vertrouwen, liefst 200%
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ho-Kan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 17 juni 2010, 15:16

Spulletjes besteld voor een volledige bleed. Komende week ben ik nog een weekje weg, daarna verder.. allen bedankt iig !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Check ook je pb even, ik was wat (te) laat maar inmiddels heb je antwoord ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie