Ik ben wezen zoeken op het forum, maar ik heb (nog) niks kunnen vinden wat op mijn probleem lijkt. Dus vandaar toch maar ff een nieuwe post.
Op mijn Cannondale F29 zit een setje Shimano Deore BR-M615 remmen. Voor de vakantie heb ik hiervoor nieuwe blokjes gekocht, maar wel goedkope van Elvedes (Schijfrem Blokset 6894).
We zijn op vakantie geweest naar Frankrijk en daar een paar ritjes gedaan. Gedurende de eerste week merkte ik dat de remkracht van mijn voorwiel wat afnam en eind v/d week was dat weg. En een paar dagen later hetzelfde verhaal met de achterrem.
Ik heb de blokjes nog schoongemaakt & geschuurd, maar zonder effect. Ik heb dit in NL nog nooit gehad. Wat zou dit kunnen zijn?
- gevolg van goedkope blokjes?
- gevolg van hoogteverschil (iets met luchtdruk & remsysteem)?
- iets anders.
Hoe zou ik hier achter kunnen komen?
Remkracht verdwenen tijdens vakantie (in Frankrijk)
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Heb je goed ingeremd?
Heb je met slepende remmen een lange afdaling genomen? (Oververhitting van alles)
Heb je met slepende remmen een lange afdaling genomen? (Oververhitting van alles)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Kleine schijven, resin/organic blokjes en lange afdalingen?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Fiets schoongemaakt met een verkeerd middeltje dat op de remmen terecht gekomen is? Ketting met een spuitbus behandeld?
In mijn ervaring is het erg lastig (onmogelijk...) om eenmaal verontreinigde blokjes weer in orde te krijgen. Ik heb geprobeerd: schuren, staalborstelen, verhitten boven het fornuis en met een verfstripper, ontvettende middelen (alcohol)... maar nooit blijvend weer in orde gekregen als er eenmaal vettigheid op zat.
Ik had het laatst zelf met een (achter)rem van een fiets die ik weinig gebruik. Alleen maar piepen en amper remmen, er zaten originele Shimano blokjes in.
Gezien eerdere ervaringen nieuwe blokjes erin gezet (en meteen de schijf met alcohol ontvet) en het werkt weer zoals het hoort...
In mijn ervaring is het erg lastig (onmogelijk...) om eenmaal verontreinigde blokjes weer in orde te krijgen. Ik heb geprobeerd: schuren, staalborstelen, verhitten boven het fornuis en met een verfstripper, ontvettende middelen (alcohol)... maar nooit blijvend weer in orde gekregen als er eenmaal vettigheid op zat.
Ik had het laatst zelf met een (achter)rem van een fiets die ik weinig gebruik. Alleen maar piepen en amper remmen, er zaten originele Shimano blokjes in.
Gezien eerdere ervaringen nieuwe blokjes erin gezet (en meteen de schijf met alcohol ontvet) en het werkt weer zoals het hoort...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Druppeltje lucht in de leidingen. Probeer eerst de remmen even goed te ontluchten.
Elvedes blokjes is verder prima spul, niet beter of slechter dan de standaard blokjes van de diverse merken. (Wel betaalbaarder!)
Elvedes blokjes is verder prima spul, niet beter of slechter dan de standaard blokjes van de diverse merken. (Wel betaalbaarder!)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Yup, thuis gedaan.Heb je goed ingeremd?
Mwoa, het waren niet hele lange afdaling. Langer dan 20/30 sec zal het niet zijn geweest.Heb je met slepende remmen een lange afdaling genomen?
Het soort blokjes kan ik niet vinden. Alleen dat deze geschikt zouden moeten zijn voor mijn BR-M615. Remschijven zijn: 180mm voor, 160mm achter.Kleine schijven, resin/organic blokjes en lange afdalingen?
Maar krachtverlies in de hydrauliek kan het niet zijn?
Deze had ik nog niet gelezen tijdens het schrijven van mijn vorige post. Maar ik zal hier ook even naar kijken. De trapas ligt er nu uit, dus eerst die ff weer installeren.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
De genoemde oorzaken hebben verschillende kenmerken.
Kon je de remgrepen steeds verder naar het stuur toe knijpen of bleven ze wel op “druk”?
Kon je de remgrepen steeds verder naar het stuur toe knijpen of bleven ze wel op “druk”?
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Had ook zo'n probleempje.
Schijf was aan een kant zwart. Bleek dat er een denne appel tussen schijf en klauw heeft gezeten. Door de hitte is de hars op schijf en remblok gekomen. Even de blokken boven een gasvlam de hars uitlaten dampen , ontvetten met remmen reiniger en opschuren probleem wegheeft het opgelost. De schijf heb ik ontvet. Rem weer prima.
Schijf was aan een kant zwart. Bleek dat er een denne appel tussen schijf en klauw heeft gezeten. Door de hitte is de hars op schijf en remblok gekomen. Even de blokken boven een gasvlam de hars uitlaten dampen , ontvetten met remmen reiniger en opschuren probleem wegheeft het opgelost. De schijf heb ik ontvet. Rem weer prima.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2816
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Het zijn Fransozen, dat is reden genoeg....
OT:
Mineraalolie opgewarmd? Dan wil er wel eens lucht bijkomen
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Want?Peelrijder schreef: ↑ma 8 augustus 2022, 19:06Het zijn Fransozen, dat is reden genoeg....
OT:
Mineraalolie opgewarmd? Dan wil er wel eens lucht bijkomen
(Waarom komt er lucht in minerale olie als die warm wordt ?)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Omdat het Franse warmte was...ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 8 augustus 2022, 19:17Want?Peelrijder schreef: ↑ma 8 augustus 2022, 19:06
Het zijn Fransozen, dat is reden genoeg....
OT:
Mineraalolie opgewarmd? Dan wil er wel eens lucht bijkomen
(Waarom komt er lucht in minerale olie als die warm wordt ?)