M1900 achterwiel spaakbreuk

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: do 11 augustus 2022, 10:21 Maar mocht je dat niet aandurven, via Ali kun je een digitale ZTTO spaakspanningsmeter voor een paar tientjes kopen. De aangegeven spaakspanning (omrekentabel komt mee) klopt in mijn ervaring niet met de werkelijke maar je kunt er wel goed mee checken of de spaken gelijkmatig op spanning staan.
Afbeelding
Die van mij zat 50% mis: 1000 N gemeten was in werkelijkheid ongeveer 500 N
Maar als je hem zelf kunt calibreren best een handig ding, of je moet hem alleen voor gelijkmatige spanning willen gebruiken, want hij komt best netjes op dezelfde waarde uit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo ver zit de mijne er niet naast, maar hij geeft zeker niet de correcte spanning aan. Doel voor mij was inderdaad de spaken onderling vergelijken. En het leuke is dat ik zo ook geleerd heb dat het plukken aan de spaken verrassend nauwkeurig werkt :)

Als je een wielset hebt waarvan je weet dat hij goed op spanning staat kun je die waarde als referentie gebruiken, uiteraard alleen voor gelijksoortige spaken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die heb ik ook en de mijne geeft ong. 25% teveel aan, vergeleken met de tabel.
Maar om dat ding aan te schaffen voor 1 spaak... :~
Plukken werkt ook goed, goed genoeg.
Heb je met je nieuwe spaak geen slag en ongeveer dezelfde toon, dan is het prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb die van mij geijkt met een unster en zelfbouw frame.

Ook vergeleken met degene waar Jan the Man samen met mij een wielset heeft gespaakt. Viel mij niet tegen qua afwijking.

Een enkele spaak vervangen is eigenlijk qua werk (zeker als je tubeless rijdt) onevenredig veel tijd.

Maar om het dan maar op te lossen zoals een FM het pas bij een stadsfiets van een vriend van mij deed 8) :o :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een enkele spaak vervangen is eigenlijk qua werk (zeker als je tubeless rijdt) onevenredig veel tijd.
Valt mee toch?
De latex blijft in de band.
De tape bij de kapotte spaak veeg je schoon en je snijdt het gat van de spaak nippel open met een scherp mesje.
Spaak en nippel wisselen en dan een nieuw stuk tape over het gat. Neem een ruime overlap en trek het goed strak. Eerst ff goed ontvetten.
De tape wordt als het goed is ook nog op z'n plek gehouden door de hieldraad vd band en ook de luchtdruk duwt de tape aan.
Buitenband er weer om, vraagt wat behendigheid om het zonder knoeien te doen :wink: oppompen en klaar. Evt. vul je wat latex bij.
Stukje rijden om de latex te verdelen, dan dicht het meteen alle kiertjes tussen band en velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 augustus 2022, 18:08 Ben ik het niet mee eens.
Bij een fatsoenlijke velg zijn de gaten directioneel geboord en zeker bij een 29" staan de spaken bijna haaks op de velg
Het is een DT M1900 wiel (toch?)
De velg is eigenlijk de M502 en de naaf is straightpull, dus klein. De knik bij de velg is vrijwel 0.
Zoals jij het stelt regent het tegenwoordig gebroken spaken.
Volgens mij is dat niet zo, dus dit is incidenteel en terug te leiden op een slechte spaak of een ongelukje met een stok of een steen.
Zoals ik het zie is er iig.geen reden om alle spaken te vervangen.
Je ziet de knik gewoon op de foto al zitten!

Maar dit dus:
hanjovdberg schreef: do 11 augustus 2022, 00:06 Of het verhaal van Lars gebaseerd is op verhalen die hij natuurlijk regelmatiger dan ons verneemt of door contacten in de wiel business wordt ons niet verteld.
(Ik ga er vanuit dat mensen inmiddels toch wel door hebben dat ik 'bronnen' heb en dat alleen MVMVML gelooft dat ik alles uit mijn duim zuig...)

Ik noem een Santos. Een idworx. Een Nijland. Goed, dat is zwaar belast spul, maar dat betekent dat een probleem alleen maar eerder naar voren komt.

En ja, in dat segment "regent het tegenwoordig" inderdaad gebroken spaken. Totdat ze een goed wiel hebben. En dat soort merken zijn dus 'allergisch' voor 'niet onder de juiste hoek geboorde velgen'.

Goed, 'regenen; is wat overdreven, maar je ziet in een fietsenwinkel natuurlijk wel wat meer langs komen. En wat ik zei, als ze breken, dan breken ze vooral daar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie