29" -> 27.5" op stanton sherpa frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Hey hallo, ik heb een lading vragen en had wat moeite een forum categorie te kiezen dus hopelijk hier goed

Over mij
Ik rijd voornamelijk trails (bijv in Rijssen of bij de Lochemseberg), en eigenlijk max 1-2 uur per sessie (ben niet zo'n fietser)
Ik ben 1.86 en weeg 85-90kg

Over mijn fiets:
Momenteel heb ik een Stanton Sherpa frame-maat L (19") met 29" aluminium wielset met (even uit mijn hoofd) ~2.3 vittoria mezcal achter en 2.4 vittoria barzo voor, en een 130mm vork (Sherpa frame wordt aangeraden met 100-130mm vork).
Ik heb een boost frame, met 1x12 sram gx eagle groepset

Plan
Aangezien het frame geschikt is voor zowel 27.5 en 29" wielen, zit ik te overwegen om een extra set 27.5 wielen aan te schaffen.
Doelen:
- Meer fun, springerig gevoel, meer van de trail te ervaren ipv overal overheen te rollen
- Sneller sprintjes kunnen trekken (ik 'cruise' vaak op wat rechte stukken, en vind het dan leuk vol gas door de wat interessantere stukken te rijden)

Als dat bevalt, was mijn plan om een licht setje, wat bredere carbon 27.5" wielen te overwegen, tubeless met een tyre insert en een wat lichte band met skinwall

Vragen die ik hierbij heb:
- Zijn hier ervaringen/aanraders in? Ook gezien mijn lengte en toch al wat relatief klein frame (ik zit tussen 19" en 21" in volgens de chart van stanton). Een 'moet je niet doen met jouw lengte in nederland' wordt ook gewaardeerd
- Veranderd er nog wat aan de geometrie van de bike? (behalve dat de bottom bracket lager komt)
- Zijn er shops waar ik even zo'n wiel kan uittesten voordat ik veel geld neerleg? Ik zit in Enschede, dan kan ik wat rondbellen.
- Mensen die vaker tussen 29" en 27.5" wielen wisselen, wat koop je 'dubbel' voor het achterwiel? Denk aan remschijven/casette etc
- In principe is een 12-speed casette wat overdreven. Zou ik mijnzelfde groepenset ook met een 11-speed casette werken?
- Kan dezelfde hub voor zowel 12-speed als 11-speed werken? Of zijn die specifiek?
- Welke breedte rim + banden zou een goed startpunt zijn ter verdere orientatie?

Hartelijk dank!
Martin
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ik rij zelf 27,5 en 29 op mijn Scandal. Als ik net gewisseld heb merk ik wel verschil (29 houd wat beter gang, 27,5 iets wendbaarder) maar het went heel snel.

Ik wissel ze niet iedere week dus zet ik schijven en cassette gewoon over. Voordeel is dat e.e.a. al op elkaar ingelopen is en blijft. Meestal enkel de remklauwen even opnieuw centreren.

Bij gebruik van een 11 en 12 speed cassette moet je nl. ook de shifter en ketting vervangen (die zijn 11 of 12 speed specifiek). Als je wilt testen is er vast wel iemand die een setje heeft liggen. Je bent bij mij welkom maar dat ligt vrij ver uit de route (regio Rotterdam).
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Mathijs_7 schreef: do 11 augustus 2022, 15:18 Ik rij zelf 27,5 en 29 op mijn Scandal. Als ik net gewisseld heb merk ik wel verschil (29 houd wat beter gang, 27,5 iets wendbaarder) maar het went heel snel.

Ik wissel ze niet iedere week dus zet ik schijven en cassette gewoon over. Voordeel is dat e.e.a. al op elkaar ingelopen is en blijft. Meestal enkel de remklauwen even opnieuw centreren.

Bij gebruik van een 11 en 12 speed cassette moet je nl. ook de shifter en ketting vervangen (die zijn 11 of 12 speed specifiek). Als je wilt testen is er vast wel iemand die een setje heeft liggen. Je bent bij mij welkom maar dat ligt vrij ver uit de route (regio Rotterdam).
Ah thanks, dat heeft me wel overtuigd om idd alles over te zetten.
Remklauwen blijft hoe dan ook een gezeur bij mij met mijn sram rsc remmen met zo'n verloopblokje van 160mm IS -> 180mm PM dus die opnieuw bijstellen is het werk niet :D

Rotterdam is idd wat ver weg, maar bedankt voor het aanbod!

Nog een vraagje, gooi je op je 27.5" bredere banden? Zover ik begrijp, levert een 2.3" band op een 29" meer contactoppervlak dan een zelfde breedte band op een 27.5". Maar met een tire insert zou ik ook wat lagere druk kunnen runnen dus ik weet niet of ik nu wel of niet moet 'upsizen'
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

In principe past in elk 29" frame 27,5' wielen. Ik denk dat ze bedoelen 27,5+ wielen, met bijvoorbeeld 3.0 brede banden.

Dat heb ik ook in mijn Scandal (en had ik in mijn Genesis Tarn). Dan krijg je echt een andere fiets: rolt heel gemakkelijk over los zand. Gewicht tussen 29" en 27,5+ zal niet veel schelen omdat de + banden en velgen wat zwaarder zijn. BB hoogte blijft ook vrijwel gelijk omdat de + banden hoger zijn dan normale 29" banden.

In de zomer rijd ik dus met de + banden (zeker nu hier in de regio Ede met al het losse zand) en in de winter met 29" banden (plus banden zijn niet echt fijn in de modder, ze blijven drijven en schuiven dan alle kanten op). Ik zet dan alles gewoon over (schijven en cassette).

Ik ben begonnen met alu + velgen, en later veel lichtere carbon velgen. Dat was qua sturen en accelereren een wereld van verschil. Dus als je een 27,5" plus setje wilt, zou ik daar wel rekening mee houden.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je niet met plusbanden (2.8 of breder) wilt (of kunt) rijden maar met een standaard 27.5" breedtemaat zou ik even heel goed naar de geometrie van je fiets kijken. Je wilt niet dat je om de haverklap pedalstrikes krijgt, zeer irritant (en soms zelfs gewoon link).

Los daarvan verwacht ik weinig tot helemaal geen voordelen van die overstap. Wendbaarheid zit meer in de geometrie dan in de wielmaat en de geo verandert niet, afgezien van de brackethoogte. Als je toch aan carbon denkt zou ik gewoon een 29er wielset overwegen.
Maar tenzij je nu loodzware wielen hebt is ook daar de winst betrekkelijk. Je banden zijn al niet erg lomp en je wilt ook een wielset die wat kan hebben, dus die 300-gram velgjes blijven buiten beeld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Je onderschat het effect van minder massa die in een kleinere cirkel ronddraait.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een LTHT waar 27 en 29 in past.
27.5+ heeft zeker weten géén kleinere massa dan 29*2.3
Ik lees een paar keer "bredere 27 velgen en banden".

Een XC-achtig 29" wiel is incl rubber lichter en lichtvoetiger dan een 27.5+ wiel en band. Dus dat moet je niet doen om lichter of speelser te rijden.

Ga je voor gewoon 27.5*2.3 dan wordt het wel lichter, maar dan kom je in het gebied waar Kermit voor waarschuwt.
Je pedalen komen bijna 3 cm dichter bij de grond. Dat ga je merken, vaak op pijnlijke wijze.
Je zult je rijstijl én je cranks moeten aanpassen. (tenzij je BB met 29 wielen extreem hoog zit, wat mij niet waarschijnlijk lijkt)

Je zult het zelf moeten proberen, maar ieder voordeel heeft z'n nadeel.
Ik ben uitgekomen op een 29*2.5 voorband en een 27*2.8 achterband.
Vind ik met mijn fiets in mijn omgeving het fijnste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ik word erg blij van het kunnen wisselen tussen 27.5x2.8-3.0 op 40mm brede velgen en 29x2.4-2.6 op 30mm brede velgen. Ik zorg dat de wielsets allebei compleet blijven zodat ik geen schijven of tandwielen hoef te wisselen. Zelf heb ik ook nog bij allebei de wielsets dezelfde naven en dezelfde schijven gebruikt, anders zou je misschien met shims aan de slag moeten bij kleine afwijkingen.

Voor nog meer variatie zou je ook nog je 29er voorwiel met een 650B+ achterwiel combineren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: do 11 augustus 2022, 17:03 Los daarvan verwacht ik weinig tot helemaal geen voordelen van die overstap. Wendbaarheid zit meer in de geometrie dan in de wielmaat en de geo verandert niet, afgezien van de brackethoogte.
De achteras gaat wel een stukje omlaag, dat heeft best een groot effect op het gemak van je voorwiel optrekken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: do 11 augustus 2022, 17:24 Je onderschat het effect van minder massa die in een kleinere cirkel ronddraait.
Je moet het ook niet overschatten :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Verschil in BB hoogte bij gelijke velg breedte en band is (622 - 584) / 2 = 19mm.
Om dat te compenseren heb je dus een 19mm hogere band nodig.
Vaak is een band wat breder dan hoger, dus zal je circa een 0,6" bredere band nodig hebben.
Vandaar dat er vaak wordt aangegeven dat een een frame voor 29x2.4 of 27.5x3.0 geschikt is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: do 11 augustus 2022, 20:19
kermit schreef: do 11 augustus 2022, 17:03 Los daarvan verwacht ik weinig tot helemaal geen voordelen van die overstap. Wendbaarheid zit meer in de geometrie dan in de wielmaat en de geo verandert niet, afgezien van de brackethoogte.
De achteras gaat wel een stukje omlaag, dat heeft best een groot effect op het gemak van je voorwiel optrekken!
Mmm, dan moet ik misschien eens een 27.5" achterwiel in m'n Levo SL steken... ik hou wel van een voorkant die makkelijk te liften is (maar niet van pedalstrikes).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wendbaarheid in mtb is een 3 dimensionaal begrip :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Stanton zelf heeft het over "full 3’’ 27.5+ tyres" en echt nergens over 2.3 (ook niet bij de 29" trouwens, stock option is 2.4/2.5)

ik heb ook 27,5 plus bikes en ik vind ze super, Dit voorjaar veel op de Intense mee gereden. In NL zijn 2.8 banden met weinig nop als een Rocket Ron perfecte allrounder, eindeloos grip, float over los zand en alleen op asfalt merk je iets van rolweerstand. In de zomer heb ik ook met een 2.8 G-One achter gereden dan is ook de rolweerstand weg. In de Vendetta heb ik wat steviger rubber 3.0 Nobby Nics en die waren precies goed in de Ardennen en de Hrarz. Voor nog steviger werk zijn er ook Minions in de plus maat.

Plus banden werken blijkbaar niet lekker voor profs en racers op hoge snelheden, maar daar kom ik toch niet aan. Voor gewoon lekker biken zijn ze echt perfect. Wel iets gevoelig voor het vinden van de juiste (lage) druk. Maar het grote publiek wil(de) er niet aan, de hype is over en je vindt complete "plus" wielsetjes voor 100-150 EUR op de sites, vaak met banden. Dat heb ik gedaan voor een 2e setje, niks superlicht carbon maar rijdt prima. Wat Jan zegt over de lichte carbon wielen is waar, ook mijn ervaring, maar dat is ook waar voor mijn 29ers. .

Schijven cassettes zet ik vaak wel over, maar ja ik ben fan van gekleurde Hope schijven 8)
Maar ook omdat ik aandrijfsets bij elkaar houd, tandwiel-cassette-ketting is toch een eenheid

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik rij al jaren op een 27.5 XC bike, en om eerlijk te zijn, zijn de voordelen (zeker hier in NL) minimaal. Heb ook meerdere 29ers geprobeerd. Het moet heel technisch plus wendbaar worden voordat ik de 29ers achter me laat op de routes. En meestal halen ze dat de volgende stukken met gemak weer in door meer rolsnelheid, moment en minder gestuiter over het gebruikelijke grut. 27.5 is meer werken dan een 29er. Pedalstrikes is echt wel een ding, en ook 12 speed derailleur komt best wel laag te hangen in zijn meest naar beneden stand. Allemaal geen drama en ik rijd met plezier op de 27.5, maar of het, het echt allemaal waard is, is zeker een vraag.
Plaats reactie