Roest balhoofdlager

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
rwisselink
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 augustus 2022, 20:28

Dag Forumleden,

Willen jullie mij helpen. Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen dus ik probeer het te omschrijven.

De ring waar de balhoofd lagers in zit is verroest. Kan ik dat nog schoonmaken of kan ik beter een nieuwe kopen? Ik heb een rockshox stuurpen.

Ik heb al wel gezocht naar service setjes. Maar ik weet nu niet wat handig is. Ik kan de setjes niet vinden met mijn lagers. Wel zo'n ring waar je de balletjes niet ziet zitten. Maar dat zal wel niet passen. Kunnen jullie mij adviseren?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

...
Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen...
viewtopic.php?f=37&t=53630

Maar als het verroest is , dan kan je het beste een nieuwe kopen.
En er zijn veel soorten en maten, dus dan helpt het wel als je foto's plaatst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

En dan niet alleen foto’s van de ring maar ook van de buitenkant van het balhoofd zodat we kunnen zien welk type het betreft.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
rwisselink
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 augustus 2022, 20:28

Het is inmiddels gelukt.
Wd40 hielp aardig. De boel opnieuw ingevet. Ging makkelijker dan verwacht.

Toch bedankt voor de reactie.
Toch maar een keer uitzoeken hoe ik een foto moet plaatsen.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon stapje voor stapje de handelingen uit de laatste post van het gelinkte topic volgen :)

Het principe is dat de foto die je wilt laten zien op een openbaar toegankelijke plek op internet staat, dus niet achter een account met je eigen wachtwoord. Dat kan dus een foto van jezelf zijn die je naar een hosting-site hebt geupload, maar het kan ook een foto zijn die bijvoorbeeld op de site van een magazine of webwinkel staat.
En de link daar naartoe wordt dan tussen zogenaamde IMG-tags gezet, waardoor het plaatje hier zichtbaar wordt.

Over je balhoofdlager, zo te lezen heb je een lager met losse kogeltjes in een kooi/ring. De "ring waar je de balletjes niet ziet zitten" waar je het over hebt is een afgedicht industrielager of cartridgelager. Aangezien het lager hoort bij de ringen/cups die in je frame en op je vork zitten kun je die inderdaad niet zomaar uitwisselen. Als je een nieuwe balhoofdset koopt zit daar dan ook alles bij: de lagers, de cups (indien van toepassing) , de topcap, de vorkconus en eventuele andere benodigde ringen.

Een eenvoudig lager met "open" liggende kogeltjes, zoiets heb jij denk ik?
Afbeelding

En een wat hoogwaardiger set met afgedichte lagers. De wat merkwaardige omschrijvingen "on to bowl" en "under to bowl" noemen wij gewoon lagercups :-) Die worden in het frame geperst en daar liggen dan de lagers in.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rwisselink
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 augustus 2022, 20:28

In heb inderdaad die met die balletjes.
Als ik het plaatje zal willen uploaden moet ik deze eerst ergens op een website zetten. Ik had een upload knop verwacht. :)

Maar hij stuurt als een zonnetje.
Binnenkort aan de slag met de versnelling. Dan meld ik me misschien weer :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik het plaatje zal willen uploaden moet ik deze eerst ergens op een website zetten. Ik had een upload knop verwacht. :)
Serverruimte kost geld.
Het forum zoals het is kost al genoeg
(Denk aan een handvol Dure mtb's per jaar)
Door de plaatjes ergens anders te plaatsen besparen we opslagruimte, dus geld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie