29er wiel in een 27.5 voorvork.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Beste mensen,
Bij gebrek aan een geschikte 29er vork wil ik me bike opzetten met een 27.5 vork ( het is geen 275+ vork en non boost ) waar een 29er wiel in past.

Nu heb ik een 29er wiel met 2.35 magic mary erom in de vork gestoken en heb ongeveer 3 a 4 mm ruimte tussen de bovenzijde van de noppen en de onderkant van boog / Arch of hoe je dat ook noemt.

Volgens mij kan dat prima om te rijden, die ruimte tussen band en boog zal volgens mij nooit kleiner worden, wiel heeft ook ruimte genoeg om te kunnen flexen naar links en rechts dus volgens mij kan deze set-up of zie ik wat over het hoofd ?

Ik wil eigenlijk niet een onverwachte OTB te krijgen, iemand ervaring met soortgelijke probeersels ?
Laatst gewijzigd door marcomtb1972 op vr 12 augustus 2022, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Met modder en steentjes zal het niet goed gaan vrees ik
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Mocht de band vollopen met prut / klei dan zal de kroon dat wel van de band schrapen verwacht ik, stenen / steentjes slaan er wel af, of worden volgens mij wel in de band, onder de kroon door gedrukt.

Vooral met een band met ruimte tussen de noppen is er ruimte voor drek / kleine steentjes om weggedrukt te worden.

Denk niet dat het wiel daardoor vast zal slaan ( met een OTB als gevolg ) dan zal het een grote steen / kei moeten zijn, maar dat lijkt me niet aannemelijk, dat zal dan ook moeten gebeuren bij vorken met van die vaste spatborden, ik heb het nog niet gehoord / gelezen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik zou 't niet doen, 3mm is echt weinig

- hoeveel druk zit er nu in je band,
- heb je nog ruimte bij bottom out?

Je zult versteld zijn hoe een band nog rekt en beweegt bij ruig gebruik, verder zal je na de eerste modder rit ook wel genezen zijn ;)

just my 2cents uiteraard :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Als het klinkt als een slecht idee, is het dat waarschijnlijk ook
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zal eens meten, maar betwijfel of er bij "29" vorken altijd meer ruimte is. Dat is dan wel met een echte noppenband.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

marcomtb1972 schreef: vr 12 augustus 2022, 23:38 Mocht de band vollopen met prut / klei dan zal de kroon dat wel van de band schrapen verwacht ik, stenen / steentjes slaan er wel af, of worden volgens mij wel in de band, onder de kroon door gedrukt.
Die modder en steentjes schuren dan inderdaad je kroon langzaam weg (been there, done that :wink:)

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Met een flink kleinere band zou ik het wel aandurven. 29x2.0 bijvoorbeeld. Maar die hebben ze vast niet in die maat als Magic Mary ;)
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Fourteen schreef: za 13 augustus 2022, 10:18 Met een flink kleinere band zou ik het wel aandurven. 29x2.0 bijvoorbeeld. Maar die hebben ze vast niet in die maat als Magic Mary ;)
Zit de winst niet in denk ik, smallere band is hogere druk en hoe hoger de druk, hoe groter de diameter wordt.
Zelfde band op lagere druk rijden wel, als je het nog niet deed is tubeless een overweging om op lagere druk te gaan rijden.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Net 2 rondjes Geestmerambacht gedaan met de set-up. Voelde goed, geen schurend / aanlopend geluid ervaren.
Vanmorgen de set-up nog eens goed gebekeken / foto`s gemaakt, ( zal ze later toevoegen als ze duidelijk genoeg zijn ) het is vooral de middelste nop / 2 noppen die 3 a 4mm van de kroon zitten, de band is ronder dan de kroon radius dus de buitenste noppen komen al verder van de binnenzijde van de kroon af.
Vanmorgen voor ik op pad ging ook alle lucht uit de vork gehaald en geheel ingedrukt, ook daar geen kans op contact met band.
Band druk is rond 1.5 bar. Ik heb ook nog een 2.4 mary ipv de huidige 2.35 en dat ga ik binnenkort ff bekijken met de passing.
Modder / kleverige drep zou idd nog een spelbreker kunnen worden maar de tijd zal het leren. Ben een mooi weer fietser dus kans dat ik in een mudfest beland / opzoek is gering :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Mudfender past waarschijnlijk ook niet meer...
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Met een kortere dus lagere vork komt je bracket tevens lager te staan. Geen idee hoe groot het lengte verschil is maar wordt de kans op een pedal strike nu niet aanzienlijk ?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

marcomtb1972 schreef: vr 12 augustus 2022, 22:59 Beste mensen,
Bij gebrek aan een geschikte 29er vork wil ik me bike opzetten met een 27.5 vork ( het is geen 275+ vork en non boost ) waar een 29er wiel in past.

Nu heb ik een 29er wiel met 2.35 magic mary erom in de vork gestoken en heb ongeveer 3 a 4 mm ruimte tussen de bovenzijde van de noppen en de onderkant van boog / Arch of hoe je dat ook noemt.

Volgens mij kan dat prima om te rijden, die ruimte tussen band en boog zal volgens mij nooit kleiner worden, wiel heeft ook ruimte genoeg om te kunnen flexen naar links en rechts dus volgens mij kan deze set-up of zie ik wat over het hoofd ?

Ik wil eigenlijk niet een onverwachte OTB te krijgen, iemand ervaring met soortgelijke probeersels ?
Tot een 25km/u zou ik dit wel aandurven maar daarboven zal die MM vervormen en aanlopen, zeker aan de voorkant niet iets wat ik zou willen.
Misschien iets minder/meer veerweg zoeken voor de vork? Uiteindelijk gaat het er om dat veerkarakteristiek je grip heeft en steunt in wat jij wilt en dat je de geometrie niet teveel van jouw voorkeur af laat wijken.
Lekker fietsen!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

mud mate schreef: za 13 augustus 2022, 16:06 Mudfender past waarschijnlijk ook niet meer...
:lol: :lol: :lol: goeie waarneming...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

gijsje schreef: za 13 augustus 2022, 16:34 Met een kortere dus lagere vork komt je bracket tevens lager te staan. Geen idee hoe groot het lengte verschil is maar wordt de kans op een pedal strike nu niet aanzienlijk ?
Met een kortere ( minder veerweg / kortere inbouw hoogte ) zal je idd mogelijk meer pedal strikes kunnen ervaren, maar ik doe een 29er wiel in een 27.5 vork omdat ik juist wil dat de voorkant omhoog komt. Is gelukt :-q
Plaats reactie