29er wiel in een 27.5 voorvork.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Net even gemeten.
Bij mijn Öhlins vork en wild enduro 2.4 band ongeveer 7mm.
Dat geeft ook in de modder niet meer problemen als anders (mijn achterwiel heeft minder ruimte en geeft wel problemen).
Voor jouw gebruik zou ik het prima aan durven.

Uiteindelijk gaat er in plak modder altijd wat aan lopen of vast lopen.
Dat risico durf ik best aan, zeker met mountainbiken neem ik wel grotere risico's dan dat.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

tiewrap schreef: za 13 augustus 2022, 19:04 Net even gemeten.
Bij mijn Öhlins vork en wild enduro 2.4 band ongeveer 7mm.
Dat geeft ook in de modder niet meer problemen als anders (mijn achterwiel heeft minder ruimte en geeft wel problemen).
Voor jouw gebruik zou ik het prima aan durven.

Uiteindelijk gaat er in plak modder altijd wat aan lopen of vast lopen.
Dat risico durf ik best aan, zeker met mountainbiken neem ik wel grotere risico's dan dat.
7mm is dikke prima, daar kan je waarschijnlijk nog een dun spatbordje tussen plaatsen :-q
Test ritje vandaag ging prima, wordt vervolgt..
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Ook Peter schreef: za 13 augustus 2022, 17:34
marcomtb1972 schreef: vr 12 augustus 2022, 22:59 Beste mensen,
Bij gebrek aan een geschikte 29er vork wil ik me bike opzetten met een 27.5 vork ( het is geen 275+ vork en non boost ) waar een 29er wiel in past.

Nu heb ik een 29er wiel met 2.35 magic mary erom in de vork gestoken en heb ongeveer 3 a 4 mm ruimte tussen de bovenzijde van de noppen en de onderkant van boog / Arch of hoe je dat ook noemt.

Volgens mij kan dat prima om te rijden, die ruimte tussen band en boog zal volgens mij nooit kleiner worden, wiel heeft ook ruimte genoeg om te kunnen flexen naar links en rechts dus volgens mij kan deze set-up of zie ik wat over het hoofd ?

Ik wil eigenlijk niet een onverwachte OTB te krijgen, iemand ervaring met soortgelijke probeersels ?
Tot een 25km/u zou ik dit wel aandurven maar daarboven zal die MM vervormen en aanlopen, zeker aan de voorkant niet iets wat ik zou willen.
Misschien iets minder/meer veerweg zoeken voor de vork? Uiteindelijk gaat het er om dat veerkarakteristiek je grip heeft en steunt in wat jij wilt en dat je de geometrie niet teveel van jouw voorkeur af laat wijken.
Vervorming van de voorband op bepaalde snelheid is niet iets wat ik meegenomen had in me risico analyse zeg maar :-D ik denk dat dat ook wel los loopt met mijn rijstijl. Nou ja, Full Speed Jumpline zou dan theoretisch gezien problemen kunnen geven.
Geometrie verandering is iets waar ik me wel op aan kan passen :-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ooit bij een achterband gehad, ga je gewoon wat langzamer en is je band eerder op.
Voor lijkt t me echt niet comfortabel.
Lekker fietsen!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Plaatje bij de praatjes, niet helemaal zuiver maar wel duidelijk lijkt mij.

3 a 4 mm dus tussen de middelste nop en de kroon, je ziet nu ook dat de ruimte toeneemt naar de buitenkanten.
Spatbordje past niet meer :winkie: voorlopig eerst maar even wat kilometers gaan maken in divers terrein.

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Je zult versteld staan hoe snel alu/magnesium verdwijnt na een prut rit :winkie:
Voor mooi weer zal te wel rommelen maar ik zou prut en de Alpen een beetje mijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vraag me af hoe dicht de band nu bij de vorkkroon komt (dus die waar de balhoofdbuis in steekt)? Dat is vaak ook aan de krappe kant en als de vork doorslaat en de band vervormd, dan slaat de boel inderdaad vast.

Die speling bij de brug is niet netjes, je zult regelmatig steentje horen en zo. Maar ik heb (*kuch) racefietsen gereden waar voor en achter geen halve millimeter tussen band en vork of frame zat. Ook daar hoor je met enige regelmaat steentje doorheen geforceerd worden. En in de jaren '90 heb ik ook wel mountainbikes gereden met soortgelijke 'speling'. Afgezien dat je materiaal beschadigd valt er mee te rijden zolang je inderdaad modder vermijdt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Slijtage van modder met grit kan heel hard gaan.
Maar ook 1 scherpe steen die in je profiel meedraait kan al een lelijke kras maken.
Geeft een spanningspiek en op den duur dus een scheur.
Ik zou een 29" vork zoeken. Je weet nu toch dat het experiment geslaagd is?
Deze kan je evt. verkopen nu hij nog netjes is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat alu moet heel blijven. Een stalen slijtplaatje onder de vorkbeugel. En desnoods de band een beetje trimmen
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

corex schreef: ma 15 augustus 2022, 08:35 En desnoods de band een beetje trimmen
FF de slijptol eroverheen :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou een band nemen met een stuk minder nop, dan is je probleem gelijk opgelost.
Een MM voor een mooi weer rijder op NL routes is overkill.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 14 augustus 2022, 21:52 Ik vraag me af hoe dicht de band nu bij de vorkkroon komt (dus die waar de balhoofdbuis in steekt)?
Ik ben meer benieuwd naar dit. Dat de band onder de beugel doorgaat is 1, maar als je vol bottomt en de band komt tegen de onderkant van de vorkkroon, dan ga je echt OTB, je hangt al voorin door de bottom-out en dan stopt je wiel ook nog eens met draaien.

Dus even alle lucht eruit, vork vol indrukken en kijken hoeveel speling je hebt onder de vork kroon. Dat zou ik toch ook het liefst 5-7mm hebben.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

"ook daar geen kans op contact" schrijft TS ....... als je een bottom out hebt dan plat je band ook onder af ... en die druk gaat ergens heen ..... de bovenkant :wink:
marcomtb1972 schreef: za 13 augustus 2022, 13:20 Vanmorgen voor ik op pad ging ook alle lucht uit de vork gehaald en geheel ingedrukt, ook daar geen kans op contact met band.
Band druk is rond 1.5 bar. Ik heb ook nog een 2.4 mary ipv de huidige 2.35 en dat ga ik binnenkort ff bekijken met de passing.
Modder / kleverige drep zou idd nog een spelbreker kunnen worden maar de tijd zal het leren. Ben een mooi weer fietser dus kans dat ik in een mudfest beland / opzoek is gering :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

1e set-up met de 29x2.35 Magic Mary en 3 a 4 mm ruimte. ( krap )
Afbeelding
2e set-up met een 29x2.35 Hans Dampf nu 4 a 5 mm ruimte. ( iets minder krap ) JDiablo :-q , band lag al bijna in de Kliko. Ben geen fan van HD meer, misschien voegt hij voorop beter ?
Afbeelding

Net nog wat gewisseld en gemeten. Druk uit vork gehaald en geheel ingedrukt is er 8mm ruimte tussen de band en onderkant van de kroon ( van de balhoofdhuis ) met de Mary, dus 9 a 10 mm met de Hans Dampf + die bovenste kroon blijft boven de kroon van de onder poten als hij helemaal is ingedrukt.

Ook een 27.5 wiel met een 2.35 Mary gestoken in de vork, dan is er 24 mm ruimte tussen bovenkant nop en onderkant kroon onder poten. Dan is er zeker ruimte genoeg en dan past er ook ruim een 27.5x2.6 in, is ook nog een optie. Voorlopig maar ff rollen met Hansie aan de voorkant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hans heeft aan de voorkant wat moeite met "loose over hard".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie