Gereedschap

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 15:09 Jij hebt vast nog nooit een mountainbike van mij overgenomen dan ;-)

Anyway, een pat-/padrichter kan zo z'n nut hebben maar ik zou 'm zelf niet bovenaan m'n lijstje van nog te kopen fietsgereedschap hebben staan. En ze zitten volgens mij ook niet in zo'n kant-en-klare-net-niet-koffer :D

Even uit m'n hoofd door mijn schuurtje gelopen en wat daar zoal aan gereedschap rondzwerft, kan best nog wat vergeten zijn.
Gereedschap voor hout e.d. laat ik even buiten beschouwing.


Ik zou zeggen, "fiets" er even doorheen en bedenk wat voor jouw situatie nuttig kan zijn :-D

Set inbussleutels (meerdere)
Set Torx sleutels (meerdere)
Kruiskop en platte schroevendraaiers in vele smaken
Heul veul bitjes :D
Diverse tangen
Hamers, kunststof en metaal
IJzerzaag klein en groot
Vijlen
Staalborstels
Pijpensnijder
Diverse momentsleutels (van 2Nm tot 130Nm)
Dopsleutelset(s)
Steek- en ringsleutels in vele smaken
Bahco’s in verschillende maten
Griptang
Bankschroef
Schuifmaat analoog en digitaal
Micrometer
Schroefdraad-tapset
Slagschroevendraaier
Pincet groot en klein
Telescopisch magneetgeval
Zaklamp

Werkstandaard
Cassette lockringsleutels voor Shimano en Campagnolo
Pignonafnemers (ja, ik fiets al vrij lang :D )
Sleutels voor schroefdraadbalhoofdstellen
Kettingzweep
Kettingponsen voor 7 t/m 12 speed kettingen
Tangetje voor sluitschakels
Sleutels voor HT2 en square taper trapassen en Campa trapassen met buitenliggende nokken
Cranktrekker voor square taper en Octalink/ISIS cranks
Sleutel voor Shimano STEPS lockring
Sleutel om crankboutjes(-moertjes) tegen te houden
Inslagtool voor stermoeren
In-/uitpers tool voor demperbushings
Inslagtool voor 34/35/36mm dust wipers
Tooltje om remleidingen te knippen en inserts in te persen
Demperpomp
Vloerpomp
Ontluchtingskit voor Shimano schijfremmen
Balhoofdcup uitdrijver
Balhoofdpers
Slagpijp voor vorkconussen
Pedaalsleutel
Sleutels voor Shimano en Look pedaalassen
Cup-/conussleutels in veel maten
Hope Pro2 naaf tools
Wielrichter
Centreerboog
Spaaksleutels
Spaakspanningsmeter
Nippelhouder
Nippeldriver
Steekas-adapters
Spaaklengte lineaal
TS vroeg tips voor wat onderhoudsgereedschap thuis.
Wat moet hij met de lbs werkplaatsinboedel bij jou in het dorp? :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Giant-E schreef: ma 15 augustus 2022, 17:05
Boogie schreef: ma 15 augustus 2022, 11:45 Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
Onmisbaar in mijn ogen. Ik heb deze, en gebruik ‘m bij elke bout: https://www.bike24.com/p2417469.html?me ... ,5,185,191
Zeker niet onmisbaar, met wat "gevoel" en ervaring kom je verder dan blind vertrouwen in een moment sleutel, ik heb er ook één maar gebruik 'm zelden.

https://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lomperikken kunnen maar beter een momentsleutel gebruiken.
Als je wat Fingerspitzegefuhl hebt, dan kan het gerust zonder.

Begin je pas met sleutelen terwijl je net een high-end MTB hebt gekocht, dan is een momentsleutel wel een goed idee...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 augustus 2022, 17:50 Lomperikken kunnen maar beter een momentsleutel gebruiken.
Als je wat Fingerspitzegefuhl hebt, dan kan het gerust zonder.

Begin je pas met sleutelen terwijl je net een high-end MTB hebt gekocht, dan is een momentsleutel wel een goed idee...
Dat dus. Mijn innerlijke momentsleutel is behoorlijk ontwikkeld en ook hier doe ik 99% op gevoel maar dat is niet iets om een beginner als de TS aan te raden.

Het stukje van Frieke volg ik grotendeels, ik hoop wel dat ie geen stalen onderlegringen met RVSbouten wil combineren.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Wel een mooi stukje chemie als je daar zout bij laat komen en dan kijkt wat er gebeurt.
Lekker fietsen!
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Deze setIk heb een paar jaar geleden deze set aangeschaft.
Was pas begonnen met sleutelen aan mijn bikes en wou ook zoveel mogelijk zelf doen.
is vrij compleet vind ik voor een beginnend sleutelaar.
https://www.bike-discount.de/de/katana- ... zeugkoffer

Verder heb ik nog wat bijkomend gereedschap op aan mijn emtb te sleutelen een een deftige werkstand van parktool
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat is een mooie set. En in een handige koffer om mee te nemen. Alles wat er in zit heb ik door de jaren wel los aangeschaft, wat waarschijnlijk een stuk duurder is geweest. Alleen jammer dat met de steeds wisselende standaards, je steeds weer nieuw gereedschap bij moet kopen wat dan weer niet in dat koffer past.
Leve het consumentisme😅.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

De veter als „gereedschaploze“ truc om kettingen te openen is al genoemd, voor het veelbesproken padrichten is er ook zo‘n handigheidje:

Afbeelding

Heb je wel een voorwiel met snelspanner voor nodig, en die worden op MTB‘s steeds zeldzamer… maar misschien staat er nog een donorfiets in het schuurtje?
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 15 augustus 2022, 17:09
kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 15:09 Jij hebt vast nog nooit een mountainbike van mij overgenomen dan ;-)

Anyway, een pat-/padrichter kan zo z'n nut hebben maar ik zou 'm zelf niet bovenaan m'n lijstje van nog te kopen fietsgereedschap hebben staan. En ze zitten volgens mij ook niet in zo'n kant-en-klare-net-niet-koffer :D

Even uit m'n hoofd door mijn schuurtje gelopen en wat daar zoal aan gereedschap rondzwerft, kan best nog wat vergeten zijn.
Gereedschap voor hout e.d. laat ik even buiten beschouwing.


Ik zou zeggen, "fiets" er even doorheen en bedenk wat voor jouw situatie nuttig kan zijn :-D

Set inbussleutels (meerdere)
....
Spaaklengte lineaal
TS vroeg tips voor wat onderhoudsgereedschap thuis.
Wat moet hij met de lbs werkplaatsinboedel bij jou in het dorp? :winkie:
Gewoon ideeën opdoen :-D

En bijna al die zooi past ook nog eens gewoon in zo'n karretje, ideaal.
Afbeelding

Da's best een luxe allemaal. Maar voordat we een paar jaar geleden verhuisden was het hier ook wat meer behelpen... Alle spullen -gereedschap en onderdelen- lagen op zolder, want de schuur was te klein, te vol en te vochtig. Sleutelen deed ik in de tuin, of bij te slecht weer in de huiskamer. Of ik stelde het uit tot het voorjaar. En meestal tien keer op en neer naar de zolder, want er was altijd wel weer iets dat je vergat mee naar beneden te nemen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sanderlent
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 juli 2022, 09:43

MarkMeisner schreef: ma 15 augustus 2022, 11:52
Boogie schreef: ma 15 augustus 2022, 11:45 Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
MarkMeisner schreef: zo 14 augustus 2022, 10:59 Momentsleutel 6-32Nm (voor het mooie net te zwaar, vanaf 4nm is beter)
Zeker wel :D

Een momentsleutel is zeker aan te raden voor thuis, het is een mooie tool om te zien of iets goed genoeg, veel te strak of juist veel te los zit.
Mijn vraag is dan hoe je de Newton kan meten. Is er een spciaal tooltje om dit te kunnen meten? Op basis van hard aandraaien heb je misschien kans dat je te strak aandraait.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 augustus 2022, 17:50 Lomperikken kunnen maar beter een momentsleutel gebruiken.
Als je wat Fingerspitzegefuhl hebt, dan kan het gerust zonder.

Begin je pas met sleutelen terwijl je net een high-end MTB hebt gekocht, dan is een momentsleutel wel een goed idee...
Geloof niet dat iemand die ik ken met een moment sleutel is begonnen ........ zo krijg je dat gevoel nooit :wink:

"kwartslag voor breken" is net iets anders dan "breken en dan een kwartslag terug" :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

TenZNL schreef: ma 15 augustus 2022, 17:58 Het stukje van Frieke volg ik grotendeels, ik hoop wel dat ie geen stalen onderlegringen met RVSbouten wil combineren.
Frieke is dan een wat aparte snuiter, maar hij weet heel goed waar hij mee bezig is, pionier op het vlak van experimenteren met ultra licht spul
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

sanderlent schreef: di 16 augustus 2022, 12:46
MarkMeisner schreef: ma 15 augustus 2022, 11:52



Zeker wel :D

Een momentsleutel is zeker aan te raden voor thuis, het is een mooie tool om te zien of iets goed genoeg, veel te strak of juist veel te los zit.
Mijn vraag is dan hoe je de Newton kan meten. Is er een spciaal tooltje om dit te kunnen meten? Op basis van hard aandraaien heb je misschien kans dat je te strak aandraait.
Ik weet niet helemaal of ik je vraag goed begrijp, maar als een bout op 5Nm vast moet en je trekt de bout na met een momentsleutel ingesteld op 5Nm en de bout beweegt niet, dan is de kans groot dat hij te strak zit. Even losdraaien met een andere sleutel en dan weer vastzetten met de momentsleutel op 5Nm. Dan weet je zeker dat hij niet te strak zit (er van uit gaande dat de momentsleutel goed is).

Losstaande tip: Zet een momentsleutel na gebruik altijd terug naar 0 of beginstand, laat hem niet ingesteld staan op een bepaald aantal Nm, daar worden ze onnauwkeurig van. Gebruik een momentsleutel ook nooit om te hard aangedraaide bouten/moeten mee los te draaien, daar zijn ze te fragiel voor.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat, en ook niet gebruiken om bouten mee los te draaien, zeg maar de verkeerde kant op te draaien. Je moet een momentsleutel puur gebruiken om bouten op het aangegeven koppel vast te zetten, alle andere dingen doe je met je ringsleutels, doppen e.d.

Er zit een veerbelast mechanisme in wat met zorg behandeld dient te worden. Ik denk dat in elke gebruiksaanwijzing ook wel wordt aangegeven dat de sleutel na gebruik terug op nul moet worden gezet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan je die eenvoudige momentsleutel, die op 1 stand zijn ingesteld ook op 0 stellen :~

Een momentsleutel dus.
Mijn ervaring is dat veel mensen een 4Nm boutje te vast draaien en een 40Nm juist niet vast genoeg.
Dus een momentsleutel, met passende bitjes en doppen, is een goed plan.
Maar valt wel in de hogere prijsklasse.
Uiteraard nog steeds goedkoper dan de boel slopen door iets te los of te vast te draaien :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie