Gereedschap

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
sanderlent
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 juli 2022, 09:43

Hi,

Ik heb sinds kort een mooie MTB gekocht en ben zoekende naar goede gereedschapsetjes. Prijzen lopen uiteen van 40-250euro. Zo is er een set bij de Decathlon en Lidl maar ook bij Mantel

Wat is qua prijs en kwaliteitsverhouding een goede beginnerset naast het hebben van een multitool?

Alvast dank!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Wat wil je kunnen doen?

2) Voor 80% van je fiets volstaat een inbussleutel set, die je allicht al hebt. Tools voor een cassette te (de)monteren zijn ook nog zo goed als universeel maar daarna wordt het vrij snel specifiek voor wat er op je fiets zit.
Zitten in die sets de tools die je ook daadwerkelijk voor jouw fiets nodig hebt? Je kunt beste prijs-kwaliteit crank pulley en ouderwetse BB cartridge tool hebben, maar als je een Hollowtech II met press-fit hebt dan heb je er absoluut niets aan. Wat ook gelijk het probleem van veel van die sets is dat je 25 jaar geleden met bepaalde tools >95% van de markt afdekte maar nu blij mag zijn als je nog 95% van een bepaald merk afdekt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een multitool is voor in het zadeltasje voor onderweg.
Voor in de werkplaats kun je het beste apart gereedschap kopen.

Kijk wat voor bouten er allemaal op je fiets zitten zoals welke maten inbus en torx.
Dan zou ik gericht een set kopen waar het merendeel van de benodigde sleutels in zitten en zou weinig mogelijk overbodige sleutels. Eigenlijk heb je voor algemeen onderhoud maar een paar sleutels nodig.

Algemene sleutels die je nodig hebt zijn sleutels voor:
Zadel, zadelpen, stuurbevestigingen, spaaknippelsleutel, derailleur, shifters, remmen, schijven, bidonhouder, cassette, voorbladem en dat soort dingen.
Specifieke sleutels voor naven en crankstel komen later wel.

Het beste kun je met een set beginnen zodat je een basis hebt en dan gericht goede sleutels bijkopen. Zorg wel dat het een beetje fatsoenlijk gereedschap is, anders ga je dingen kapot draaien.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik ben even de garage in gedoken en dit is wat ik heb liggen:

Imbusset
Losse Torx 25 sleutel, die gebruik ik het meest voor de remmen en remhendels afstellen
Bitjes van Makita in elke vorm en maat, deze gebruik ik voor de overige torx-maten.
Momentsleutel 6-32Nm (voor het mooie net te zwaar, vanaf 4nm is beter)
Vloerpomp
Derailleurpadrichter (heel fijn dit! Scheelt je elke keer pads kopen en je kun bij slecht schakelen makkelijk checken of daar het probleem zit)
Kettingzweep + cassette afnemer samen met en 1/4" ratel
Bottombracket tool voor SRAM DUB
Kabeltang (zeker een aanrader, werkt fijner dan een normale kniptang)
Remleidingknipper
Bandenlichters
Vorkpomp
Multitool waarin spaaksleutels zitten
Kettingpons
Remonltluchtingset voor Magura

Dit was het wel zo'n beetje, dit gaat ook elke keer bij een vakantie/weekendtrip in een tas en mee de auto in. Sommig gereedschap heb ik pas besteld op het moment dat ik het nodig had, andere had ik al liggen of vantevoren gekocht.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zoals gezegd: een multitool is voor pech onderweg en voldoet niet/nauwelijks om echt te sleutelen. IMHO is een 1/4" dopsetje en een imbussetje met kogelkop is een goede basis en kan je verder uitbouwen. Wees niet té gierig als het om gereedschap gaat, immers goed gereedschap is het halve werk.

Mooi 1/4" doppensetje van Gedore: https://www.toolmax.nl/gedore-red-r4900 ... vXEALw_wcB
Heeft een opzetstukje voor losse bitjes dus makkelijk aanvullen/uitbreiden.

En een Facom imbusset met kogelkop bij dezelfde toko: https://www.toolmax.nl/facom-set-van-9- ... mVEALw_wcB

Verder zijn 2 setjes plastic bandenlichters handig (1 voor de tas en 1 voor in de schuur, ook geschikt om remzuigers terug te duwen)
Een quicklink tang is geen must maar maakt het leven wel beduidend makkelijker. Kettingzweep, cassetteafnemer en andere specialistische tools zou ik pas aan gaan denken als het spul op z`n eindje loopt. Dan weet je nl ook wel of je het fietsen en sleutelen écht leuk vind :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MarkMeisner schreef: zo 14 augustus 2022, 10:59 ...
Derailleurpadrichter (heel fijn dit! Scheelt je elke keer pads kopen en je kun bij slecht schakelen makkelijk checken of daar het probleem zit)
...
Het valt me wel op dat ik op het forum erg vaak lees over kromme derailleurpatten, in dat geval komt zo'n richter natuurlijk wel van pas.
Maar ik zit inmiddels 40 jaar op sportieve fietsen (racefiets en vanaf 1989 ook mtb) en heb nog nooit een kromme derailleurpat gehad. Dus wat doen jullie allemaal met die dingen... :D

Nou ja, nog nooit klopt niet helemaal.
Maar in dit geval was het wel duidelijk dat de pat krom was en ook dat een richter niet meer ging helpen :((
Afbeelding


Terug naar gereedschap: ik zou wat kwaliteits-inbussleutels kopen, en even kijken wat er verder nog aan bouten op je fiets voorkomt. Torx wordt steeds populairder, mochten die in verschillende maten op je fiets zitten kun je daar ook een fatsoenlijk setje van kopen.
Als je zelf je kabels wilt kunnen vervangen is een goede kabelkniptang zeker een aanrader.

Verder heb je voor sommige pedalen een goede (beetje lange) 15mm sleutel nodig, voor het demonteren van je cassette een lockring-tool en kettingzweep en voor je crankstel hangt het van het merk/type af wat je precies nodig hebt.
Zoals Cheeta al aangaf zitten er in die alles-in-een setjes soms tools die je niet nodig gaat hebben, en mis je tools die je juist wel kunt gebruiken.

Als je de meest gangbare klusjes kunt doen zou ik het daarna per klusje bekijken, en telkens als je wat nieuws nodig hebt daar passend gereedschap voor kopen. Meestal loont het om een beetje kwaliteit te nemen, met name als dingen echt vast zitten ga je snel het verschil merken tussen goed spul en rommel.

Voor inbussleutels e.d. ben je niet gebonden aan merken voor fietsgereedschap, voor de specifiekere dingen wel. Merken die doorgaans goed spul leveren zijn bijvoorbeeld Parktool, Pedro's, Topeak, Birzman en zo nog wat namen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eer richter voor derailleurpatje is nu niet het eerste wat ik zou aanschaffen.
Maar bij de huidige 12-speed komt het wel erg nauw, misschien dat het daarom steeds vaker genoemd wordt.

Een krom derailleurpatje kan pure pech zijn, maar lompigheid heeft er misschien (kuch.... zeker) ook mee te maken.

In rockgardens, wortelpassages en geulen zit de derailleurkooi in de gevarenzone.
Je kan dat flink verminderen door terug te schakelen, je derailleur zit dan dichter tegen het achterwiel, steekt minder uit.
Opletten als je een stukje afsnijdt (illegaal!) en ook opletten op stukken waar gekapt is.
Een tak in je spaken kan je derailleur meetrekken. Als een blind paard overal door- en overheen, dat gaat weleens fout.
Het is geen toeval dat Kermit z'n derailleurpatje heel houdt, is een nette rijder.

Verder wil ik dit topic toch verplaatsen naar de technische hoek van ons forum.
Tips over de aanschaf van gereedschap zijn niet alleen voor beginnende mountainbikers waardevol.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verder, kijk wat er op je fiets zit.
99% is Torx en inbus.
Dus koop een goed setje Torx en inbussleutels.
Crankstellen hebben vaak speciale tooltjes nodig, die verschillen per merk en type.
Bestel het, zodat je het hebt tegen de tijd dat het uit elkaar moet.
De cassettes hebben een speciale sleutel, en bij het losdraaien heb je ook een kettingzweep nodig.
Ook bestellen voordat je ze nodig hebt.
Remschijven met Centerlock hebben gekartelde ringen.
Voor de inwendige kan je de cassettetool gebruiken, voor de uitwendige is een speciale sleutel of dop nodig.
(En die komt overeen met wat je bij veel Bottom bracket lagers nodig hebt)
Voor het knippen van buitenkabels heb je een speciale tang nodig.
Voor service aan hydraulische remmen heb je een ontluchtingsset nodig.
Die moet uiteraard passen bij het merk en type remmen.
En hydraulische olie/vloeistof.
Voor het oppompen van je banden een goede vloerpomp. JoeBlow MTB bijv.
En doe er meteen een setje stevige plastic bandenlichters bij (Schwalbe).
Verder goede schroevendraaiers en steeksleutels.

Bedenk bij alles:
Goedkoop of verkeerd gereedschap sloopt je fiets. Het moet precies passen en van goede kwaliteit zijn.
Inbus, Torx en platte schroevendraaiers kan je met een slijpsteen slijpen zodra de scherpe kantjes er af zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 10:09 ]Het valt me wel op dat ik op het forum erg vaak lees over kromme derailleurpatten, in dat geval komt zo'n richter natuurlijk wel van pas.
Maar ik zit inmiddels 40 jaar op sportieve fietsen (racefiets en vanaf 1989 ook mtb) en heb nog nooit een kromme derailleurpat gehad. Dus wat doen jullie allemaal met die dingen... :D
Na 40meter tijdens een clinic al onderuit gaan de derailleur over de grond schrapen helpt niet in ieder geval :D GX AXS - derailleurpad: 1 -0 :D

En zo heb ik nog wel wat domme foutjes gemaakt waardoor de pad net wat krom was. Een 12-speed setup heeft daar gelijk wel 'erg' last van, je merkt dat sommige versnellingen dan niet meer lekker pakken.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Boogie schreef: ma 15 augustus 2022, 11:45 Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
MarkMeisner schreef: zo 14 augustus 2022, 10:59 Momentsleutel 6-32Nm (voor het mooie net te zwaar, vanaf 4nm is beter)
Zeker wel :D

Een momentsleutel is zeker aan te raden voor thuis, het is een mooie tool om te zien of iets goed genoeg, veel te strak of juist veel te los zit.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Boogie schreef: ma 15 augustus 2022, 11:45 Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
Dan heeft het voor jou zeker nut :-q En scoor ook meteen even fatsoenlijke inbussleutels :bier:

Verder wat TenZNL zegt. Goed gereedschap is het halve werk en echt heel fijn. Begin met een goede set inbussleutels en setje bitjes en doppen. Ik ben fan van Wera. Daarna kan je aanschaffen wanneer nodig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Boogie schreef: ma 15 augustus 2022, 11:45 Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
Als je de zeskant verrot draait heb je of sleutels van peperkoek of je bent bovengemiddeld lomp bezig ;-)
In dat geval kan het gebruiken van een momentsleutel zeker geen kwaad...

Op een fiets zitten boutjes die niet heel erg vast hoeven/mogen, zeker bij kwetsbare onderdelen als carbon sturen en zadelpennen iets om rekening mee te houden. Er zitten ook zaken op die juist wel erg vast moeten zoals lockringen van cassettes en bouten van sommige crankstellen. Dat bereik ga je niet in één momentsleutel vinden.

Momentsleutels zijn relatief wat duurder gereedschap en persoonlijk vind ik het kritischer werken met kwetsbare onderdelen, dus ik zou dan als eerste een momentsleutel kopen die daar geschikt voor is. Een laagste instelling vanaf 2~3Nm is dan fijn. Ik heb ook wel een (cheap-ass) momentsleutel voor de grotere aantrekkoppels, maar meestal zet ik de cassettelockring gewoon op gevoel vast.

Wera is een van de bekende kwaliteits-gereedschapmerken maar als je daar een momentsleutel van wilt ga je (dik) over de €100,- heen. Er zijn goedkopere alternatieven die het ook prima doen. Ik heb bijvoorbeeld deze gekocht en die bevalt me uitstekend:
Afbeelding
Met 2-25Nm een ideaal bereik voor werken aan fietsen.

Maar het kan ook nog goedkoper, ter indicatie:
https://www.bike-discount.de/de/drehmom ... 1&o=3&n=48

Het goedkoopst zijn de vooraf op een vast moment ingestelde sleuteltjes zoals die van Topeak. Werkt erg handig, ik heb zo'n 4Nm ding en daarmee zet ik altijd mijn sturen vast. Maar zodra je meer dan alleen op 4Nm wilt werken is een "echte" momentsleutel al snel rendabeler.
Van bovengelinkt Bike_Discount assortiment lijkt me dit ook een mooie optie en niet al te duur:
https://www.bike-discount.de/de/pro-dre ... el-2-15-nm
Afbeelding

Over het gebruik van momentsleutels is dit een interessant stukje, moet je nu wel of niet de schroefdraad smeren en wat voor invloed heeft dat op het daadwerkelijke aantrekkoppel:
https://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 10:09
Het valt me wel op dat ik op het forum erg vaak lees over kromme derailleurpatten, in dat geval komt zo'n richter natuurlijk wel van pas.
Maar ik zit inmiddels 40 jaar op sportieve fietsen (racefiets en vanaf 1989 ook mtb) en heb nog nooit een kromme derailleurpat gehad. Dus wat doen jullie allemaal met die dingen... :D
Ik heb een derailleurpad krom gehad toen ik in De Harz was. Fiets stond stil tegen m'n fietsendrager, ik gooi mn autodeur dicht waardoor de fiets omviel. Dát was al genoeg om het pad krom te krijgen :-{ Maar wat nog erger is, toen ik terug was in NL bestelde ik een nieuwe, originele (!) pad bij Cube Stores en die bleek al lichtelijk krom uit de verpakking te komen :roll: Kon ik alsnog naar de plaatselijke LBS om een splinternieuw pad te laten richten....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan heb ik misschien wat geluk gehad, mijn fietsen zijn toch ook weleens omgevallen, ik heb (samen met TSTM! :D ) dwars door velden bezaaid met takken gereden en ook aan een crash ben ik een paar keer niet ontkomen... Kortom, mijn fietsen staan gewoon bloot aan het gemiddelde bikersleven :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie